8. ledna 2017, čtk
Evropský parlament na svém plenárním zasedání ve Štrasburku schválil druhou část takzvaného železničního balíčku. Nové předpisy by měly postupně vnést konkurenci do osobní železniční přepravy. Vnitrostátní trhy jednotlivých členských zemí se na základě schváleného balíčku budou od roku 2019 otevírat domácí i mezinárodní konkurenci.
Podle českých europoslanců Pavla Svobody a Pavla Teličky balíček přinese zvýšení kvality cestování vlakem a možná i zlevnění osobní dopravy na železnici. Liberalizace v oblasti osobní železniční přepravy, která je cílem takzvané politické části železničního balíčku, s sebou přinese například i povinnost vypisovat od roku 2023 celoevropská nabídková řízení na smlouvy o veřejných službách pro železnice. Dosud se v mnoha zemích zakázky přidělují napřímo. Platnost takto uzavřených smluv bude ale muset až na výjimky skončit do konce roku 2022.
České dráhy prý potřebují konkurenci
Podle europoslance a dalšího člena výboru pro dopravu a cestovní ruch Pavla Teličky je balíček v některých oblastech krokem správným směrem. „Neměli bychom do budoucna už vidět jako pravidlo dávání zakázek takříkajíc z ruky, ale naopak soutěž,“ uvedl.
Už dnes je podle něj vidět na trase z Prahy do Ostravy, že vyšší konkurence má pozitivní vliv na kvalitu i cenu železniční dopravy. „Byl bych rád, kdyby to bylo pravidlem na dalších dálkových tratích, ale i regionálních tratích,“ dodal. V oblasti oddělení provozovatele od vlastníka železniční infrastruktury se podle Pavla Teličky kvůli tlaku socialistů ale podařilo dosáhnout jen velmi málo.
Technická část balíčku prošla už v dubnu
První část železniční reformy – takzvaný technický pilíř – europarlament schválil už letos v dubnu. Cílem této části balíčku je postupně nahradit národní technické předpisy v železniční dopravě celoevropskými, a zajistit tak slučitelnost infrastruktury i vagonů a lokomotiv pro používání na železniční síti v celé Evropě.
(čtk)