9. července 2018, čtk
9.7. - Evropští poslanci minulý týden vrátili na začátek jednání o tom, zda se mají na řidiče kamionů stejně jako dosud vztahovat obecná pravidla Evropské unie pro vysílání pracovníků. Kontroverzní otázkou, zda i pro řidiče nákladní dopravy má, nebo nemá platit princip stejného platu za stejnou práci na stejném místě, se tak bude znovu zabývat dopravní výbor parlamentu. Budou ji řešit také členské státy.
Téma odměňování řidičů Evropskou unii rozděluje. Západní státy se brání levné pracovní síle ze zemí střední a východní Evropy, ty naopak kritizují údajný západní protekcionismus a varují před poškozováním vnitřního trhu.
V praxi rozhodnutí parlamentu z minulého týdne znamená, že se na řidiče kamionů budou i nadále vztahovat stávající předpisy, řekla česká poslankyně Martina Dlabajová. Výsledek hlasování v plénu ve Štrasburku je podle ní špatnou zprávou pro české dopravce. „Zůstává nejistota, jak se k tomu postaví různé členské státy,“ uvedla Martina Dlabajová, která má na starosti sociální aspekty takzvaného silničního balíčku ve výboru pro zaměstnanost a sociální věci. „Nadále tak platí to, že dopravní sektor nebude mít specifickou legislativu.“
Pravidla pro vysílání si členské státy vykládají různě. Při jejich uplatňování v současné podobě se tak podle Martiny Dlabajové dá předpokládat řetězová reakce v podobě ochranářských opatření zatěžujících dopravce, jako je německý zákon, který zavedl plošné minimální mzdy i pro zahraniční zaměstnance zahraničních firem.
Naopak francouzská europoslankyně Christine Revaultová d’Allonnes-Bonnefoy poslance minulý týden v úterý vyzvala, aby "odmítli veškerou diskriminaci" týkající se mezd. „Pro řidiče musejí platit stejná pravidla jako pro ostatní pracovníky,“ prohlásila poslankyně.
Podle sdružení dopravců ČESMAD Bohemia krok Evropského parlamentu pro české dopravce zatím fatální důsledky nemá. Generální tajemník sdružení Vojtěch Hromíř sdělil, že rozhodnutí europoslanců sice není dobrá zpráva pro české dopravce, protože hrozí, že pravidla pro vysílání pracovníků budou jednotlivé země využívat podle svého. Zároveň se ale podle něj daří přesvědčovat stále více europoslanců o vyjmutí mezinárodních přeprav ze směrnice o vysílání pracovníků.
Podobně hodnotí rozhodnutí české ministerstvo dopravy, podle kterého se západoevropské státy snaží vypudit české dopravce ze svého trhu. „Těmito kroky ohrožují jeden ze základních pilířů unie, kterým je volný pohyb pracovních sil,“ řekl mluvčí úřadu Jakub Stadler s tím, že ministr dopravy Dan Ťok bude v následujících jednáních evropských ministrů dále aktivně toto téma otevírat.
Rakouský ministr dopravy Norbert Höfer řekl, že Rakousko se jako nynější předsednická země bude snažit najít kompromis mezi pozicí západoevropských států na jedné straně a pohledem zemí visegrádské skupiny na straně druhé. „Rád bych absolvoval řadu dvoustranných jednání a rozhovory v menších formátech, abych zjistil, zda se nám může podařit sblížit nynější extrémně odlišné pohledy,“ uvedl.
Obecná pravidla pro vysílání pracovníků, vztahující se na všechny sektory, platí od roku 1996 a byla ušita na míru stavebnictví. Mobilní povaze práce řidičů ale nevyhovují. Evropská komise proto loni přišla s návrhem na úpravu této oblasti, který představila v rámci silničního balíčku. V něm se zabývá různými předpisy pro silniční dopravu. Pro Česko je důležitá část věnující se sociální ochraně, která kromě mezd upravuje například i dobu odpočinku.
Dopravní výbor Evropského parlamentu v červnu odhlasoval kompromis, který byl přijatelný i pro české dopravce. Stanovil mimo jiné výjimku pro mezinárodní silniční dopravu, která měla být z pravidel pro vysílání pracovníků do zahraničí vyňata. Tuto dohodu ale europoslanci odmítli na červnové plenární schůzi a minulý týden vrátili jednání na začátek.
(čtk)