Zpráva NKÚ

Kapsch zvažuje právní kroky proti NKÚ za „diletantskou zprávu“o mýtném

Kapsch zvažuje právní kroky proti NKÚ za „diletantskou
zprávu“o mýtném

PRAHA 12.4. – Společnost Kapsch zvažuje spolu právníky podobu právních kroků proti Nejvyššímu kontrolnímu úřadu a jeho kontrolorům kvůli manipulativnímu a nepodloženému závěru kontroly mýtného systému, kterou Úřad zveřejnil tento týden. „Přestože nejsme kontrolovanou a přímo dotčenou institucí, ztotožnění společnosti Kapsch s mýtným systémem a následná medializace těchto nesmyslů v Česku a okolních zemích nám způsobuje škody na pověsti a obchodních příležitostech,“ vysvětluje Karel Feix, generální ředitel Kapsch.

Podle něj je nestandardní také rychlost, s jakou se na veřejnosti objevil dosud řádně neprojednaný závěr kontroly. „I načasování krátce po inspekci ministra dopravy v mýtném systému, při níž vyjádřil spokojenost se spolehlivým a efektivním fungováním mýta, vyvolává otázky o objektivnosti závěrů kontroly,“ doplňuje Feix. Orgán veřejné moci si podle něj nemůže dovolit vyprodukovat takto účelový a neodborný paskvil.

Například v závěrečné tabulce zprávy NKÚ, která má demonstrovat údajné nesplnění investičních záměrů systému výběru mýta, kontroloři uvádí dramaticky podhodnocené údaje. Kontrolu prováděli do září 2011, kdy bylo i podle statistik ŘSD vybráno na mýtném již 5,4 miliardy korun. Ačkoliv prý informaci měli k dispozici, autorům zprávy to nezabránilo do kolonky celoročního výběru mýta za rok 2011 vepsat částku 4,3 miliardy Kč (realita byla nakonec dokonce přes 8 miliard Kč). Predikce příjmů na další roky je rovněž účelově snížena na polovinu. Pro rok 2012 kontroloři odhadli hrubý příjem z mýta 4,5 mld. korun, ačkoliv bude zřejmě dvojnásobný.

NKÚ ve zprávě také tvrdí, že byla do září 2011 na přípravu a realizaci mýtného systému vyčerpána částka 16,4 miliardy Kč, což rovněž není pravda. Autoři do mýtného systému chybně započítali rovněž projekty rozvoje dopravní telematiky jako např. dopravně-informační systém na dálnicích D1, D2 a D5, telematické rozhraní, traffic management systém a další. Tím ztratila komparační hodnota nákladů na mýtný systém jakoukoliv relevanci.

Další manipulace jako například nekorektní porovnání českého mýta s rakouským a německých budou zveřejněny následně. „Vzhledem k tomu, že kontrolní závěr ještě nebyl projednán ani v dotčených institucích, ani například ve sněmovně, doufáme, že půjde napravit alespoň nejkřiklavější omyly a chyby v ní uvedené,“ dodává Karel Feix.

spinner