Evropská unie

Komise zveřejnila Bílou knihu dopravní politiky

Komise zveřejnila Bílou knihu dopravní politiky

Na trasách přesahujících 300 kilometrů by se mělo do roku 2030 ze silnice na železnici přesunout kolem 30 procent přeprav, do roku 2050 by jich podle představ Evropské komise mělo být až 50 procent. Předpokládá to nová Bílá kniha rozvoje evropské dopravy, kterou na začátku minulého týdne v Bruselu představil dopravní komisař Siim Kallas.

Podle všeho nepůjde o striktní předpis, ale rámcové doporučení pro formulaci budoucí dopravní politiky. Evropská komise bude usilovat o vytvoření integrovaného evropského dopravního systému založeného na principech spolupráce jednotlivých druhů dopravy, které budou moci i nadále počítat s podporou z evropských fondů.

Mezi doprovodná opatření pro posílení konkurenčního prostředí by mělo patřit důsledné oddělení provozu a infrastruktury na železnici a rovněž zavedení jednotného evropského schvalovacího řízení pro kolejovou techniku. Evropská komise doufá, že se díky tomu podaří nárůst silniční dopravy v období let 2005 až 2030 omezit z předpokládaných 40 na 30 procent. Silniční přepravy by měly přebírat všechny alternativní dopravní módy – železniční a námořní doprava i vnitrozemská plavba.

Evropská komise odhaduje, že do roku 2020 nákladní doprava vzroste oproti stavu z roku 2005 o 22 procent, do roku 2030 o 42 procent a do roku 2050 o 82 procent. Silniční a železniční doprava by měly vykázat obdobné tempo růstu: o 27 procent do roku 2020, o 40 procent do roku 2030 a o 58 procent do roku 2050. Námořní dopravu čeká nárůst o 21, 43 a 90 procent, vnitrozemskou vodní dopravu o 12, 22 a 32 procent.

Evropská dopravní politika pro příští desetiletí se ponese jednoznačně v duchu snižování emisí skleníkových plynů. Ambiciózním cílem je redukce emisí do roku 2050 oproti úrovni roku 1990 o 60 procent. Pro jeho dosažení vypracovala Evropská komise akční plán založený na třech hlavních pilířích: inovace + technologie, výstavba infrastruktury a vytvoření integrovaného evropského dopravního systému.

Zákaz vjezdu do měst

Součástí návrhu je i úplný zákaz vjezdu vozidel se spalovacími motory do center měst do roku 2050. Již v roce 2030 by se podle dokumentu mělo snížit používání automobilů v městské dopravě o polovinu. Zboží by se do center velkých měst mělo „bez emisí“ dopravovat rovněž již v roce 2030.

S koncem klasických automobilů a vývojem nových technologií by se měla zásadně zlepšit i bezpečnost na silnicích. Za 39 let podle Evropské komise již na silnicích nebudou umírat téměř žádní lidé. „Do roku 2050 by se měl v silniční dopravě počet smrtelných nehod snížit na úroveň blízkou nule,“ uvádí se v návrhu.

Bílá kniha má celkem

40 bodů, v nichž se Evropské komise zaměřila především na převod dopravních toků ze silniční k železniční a vodní dopravě. Zahrnují však i dopravu leteckou; po ní Evropská komise požaduje, aby v roce 2050 nejméně ze 40 procent využívala takzvaná udržitelná nízkouhlíková paliva, tedy především biopaliva druhé generace. „Konkurenceschopné dopravní systémy mají klíčový význam pro to, aby byla Evropa schopna obstát v celosvětové hospodářské soutěži, pro podporu hospodářského růstu, vytváření pracovních míst a pro každodenní zabezpečení kvality života lidí. Omezení mobility nepřichází v úvahu; řešením však není ani pokračovat v dosavadním přístupu. Závislost dopravních systémů na ropě můžeme snížit, aniž bychom obětovali jejich efektivnost a ohrozili mobilitu. Může na tom získat každý,“ řekl eurokomisař pro dopravu Siim Kallas.

(n/čtk) (Reakce silničních dopravců na novou Bílou knihu na straně 9.)

spinner