2. října 2015
PRAHA (2.10.) – Ministerstvo dopravy bude více tlačit na železniční dopravce, aby si vzájemně uznávali jízdenky. Zatímco u nedávno vypsané veřejné soutěže na provoz železničního spojení mezi Plzní a Mostem nechal úřad dohodu na dopravcích, v následujících tendrech chce být při prosazování jednotné jízdenky důslednější. Na konferenci k problematice integrovaného jízdného to řekl ministr dopravy Dan Ťok.
„Ministerstvo dopravy je ochotné při uznávání jízdenek sehrát roli integrátora," uvedl Ťok s tím, že například v Dánsku je úlohou rozdělování peněz jednotlivým dopravcům ze sdílených jízdenek pověřená státní firma. Přesto nicméně úřad preferuje dohodu mezi dopravci a věří, že se společnosti nakonec dokážou dohodnout i v případě běžící soutěže na rychlíkový provoz mezi Plzní a Mostem.
Do ní se přihlásilo celkem pět dopravců, státní České dráhy nicméně soutěž okamžitě po otevření obálek s nabídkami dopravců napadly u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. „Musíme České dráhy přesvědčit, že liberalizace trhu neznamená zánik Českých drah," reagoval na krok dopravce, jehož je zřizovatelem právě ministerstvo dopravy, Ťok.
V současnosti se podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského uznávají jízdenky v případě návazných spojů, kdy cestující jede například z Prahy do Liberce s ČD a poté do Hrádku nad Nisou s jiným dopravcem. „Paralelně na stejné dotované trati dosud dva dopravci nejezdí, trať mezi Prahou a Ostravou je komerční a jakékoliv dohody o jízdném by tak mohly být chápany jako nezákonné kartelové dohody," uvedl mluvčí.
Dva dopravci na stejné dotované trati by se ale mohli objevit, pokud by v soutěži na rychlíkovou dopravu mezi Plzní a Mostem uspěl někdo z konkurence, neboť ČD zde provozují osobní vlaky. Dalším jednání o uznávání jízdenek se proto státní dopravce nebrání, pokud je ministerstvo dopravy zorganizuje, dodal Šťáhlavský. Nad problematikou uznávání jízdenek se dopravci s ministerskými úředníky setkávali do letošního prvního čtvrtletí a poté se tato setkání přestaly pořádat.
(čtk)