3. prosince 2022, čtk
3.12. - Ministerstvo zdravotnictví (MZd) navrhuje vládě úpravy nařízení o ochraně zdraví před hlukem a vibracemi, zejména v dopravě. Cílem má být jejich "racionalizace", uvedlo v popisu návrhu nového nařízení, která má ve středu projednat vláda. Současná právní úprava podle něj obsahuje rigidní mechanismy, které způsobují komplikace v projektovém plánování a dalším rozvoji dopravní infrastruktury. Podle připomínek kanceláře ombudsmana se tím může snížit ochrana zdraví obyvatel před hlukem, argumenty ministerstva označila kancelář za účelové. Nesouhlasí s ním ani Svaz měst a obcí ČR.
"Současná právní úprava (...) nepočítá se situacemi, kdy provozovatel zdroje hluku prakticky vyčerpá veškerých možností k regulaci hluku s tím, že se mu hluk nepodařilo snížit na takovou úroveň, aby byl dodržen hygienický limit upravený nařízením vlády," uvedlo ministerstvo v podkladech k novele. Navrhuje proto zvýšit limity hluku pro komunikace vybudované před rokem 2001 a u novějších zachovat limit z nyní platného nařízení vlády.
Zamýšlené změny v připomínkách kritizovala Kancelář veřejného ochránce práv. "Návrh představuje spíše než deklarované 'zachování odpovídající ochrany veřejného zdraví před hlukem' postupnou rezignaci na povinnost alespoň se přiblížit hodnotám hluku doporučeným v dokumentech Světové zdravotnické organizace," uvedla.
V některých případech se podle ní mohou zvýšit hlukové limity a snížit ochrana obyvatelstva. "Zvýšením hygienického limitu dle návrhu by byla zavedena další tolerance k hluku z dopravy, který je vysoce obtěžující a v dlouhodobém horizontu může prokazatelně ohrozit zdraví obyvatel," dodala.
Ministerstvo zdravotnictví přitom na webu na dopady nadměrného hluku upozorňuje. Má podle něj účinky na sluchový aparát, ale ovlivňuje také kardiovaskulární systém a způsobuje poruchy spánku. "Hluk ztěžuje řečovou komunikaci, obtěžuje, vyvolává pocit rozmrzelosti a nespokojenosti. Negativně ovlivňuje odpočinek organismu a tím i jeho výkonnost," uvedlo ministerstvo. Podle informací Státního zdravotního ústavu (SZÚ) studie popisují zvýšení rizika ischemické choroby srdeční vlivem hluku ze silniční dopravy. Hluk také podle něj může přispět k urychlení nebo zhoršení nemocí, které mají více příčin.
Resort také publikuje takzvané hlukové mapy. Podle nich spí v nadměrném hluku v Praze 1,12 milionu lidí, v Brně 350.000 a desetitisíce v dalších velkých městech. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) i českých hygieniků by neměl hluk před okny domů přesáhnout během dne v průměru 55 a v noci 40 decibelů. Poslední data v mapách jsou v nich z roku 2017, další mapování mělo podle webu proběhnout ve druhé polovině tohoto roku.
Argumentaci ministerstva označil ombudsman za "za účelovou a nedostatečnou, respektive zástupnou". Například navrhované zvýšení hlukového limitu pro tramvaje v noci na úroveň nočního provozu železniční dopravy může podle ombudsmana vézt k odkládání rekonstrukcí a modernizací těchto tratí. Změny by se měly dotknout také seřazovacích nádraží u průmyslových areálů, například lomů, hutí nebo dolů. Pro leteckou dopravu se žádné úpravy nenavrhují.
Resort zdravotnictví návrh konzultoval s ministerstvem dopravy a v pracovní skupině byli zástupci obou ministerstev, Národní referenční laboratoře pro komunální hluk Zdravotního ústavu, Ředitelství silnic a dálnic, Správy železnic a Letiště Václava Havla. MZd také uvedlo, že problematickým situacím, kdy se vyčerpaly všechny možnosti hluk omezit, se věnuje rovněž zatím neschválený nový stavební zákon.
Návrh tohoto zákona počítá například s možností udělit dlouhodobou a přezkoumatelnou výjimku z limitů v případě, že provozovatel vyčerpá všechny dosažitelné možnosti k omezení hluku. Platit by mohla podle návrhu například deset let. "Přezkoumatelnou výjimkou je myšleno, že pokud by v budoucí době došlo k objevení takových technických a technologických metod a postupů, které by umožňovaly další snížení hluku, je tyto nutno zvážit a aplikovat," vysvětlilo MZd.
(čtk)
Foto: MZd - Strategická hluková mapa aglomerace Praha, večer-den-noc, 2007