18. ledna 2021, red
21.1. - Dopravní noviny uspořádaly na přelomu roku společně se Svazem spedice a logistiky (SSL) on-line seminář k problematice Brexitu. Jedním z hlavních přednášejících byl Plk. Mgr. Lubomír Doskočil z Generálního ředitelství cel, zástupce ředitelky odboru 21 - Celního a vedoucí oddělení 212 - Původu zboží, celní hodnoty a celní nomenklatury. Po přijetí dohody redakci poskytl redakci článek upřesňující detaily dohody:
Obchodu se týká hlavně druhá část dohody
Pokud se budeme v dohodě o obchodu a spolupráci mezi EU a Spojeným královstvím soustředit pouze na obchod a s tím spojený dovoz a vývoz zboží, musíme se zaměřit zejména na část druhou (Obchod se zbožím), kde se v Kapitole 1, v článku GOODS.5 stanovuje základní premisa této části a to je zákaz cel na všechno zboží pocházející z druhé strany Dohody.
Nutno však poznamenat, že bezcelní dovoz neznamená dovoz bez celních formalit. Celní formality (celní řízení, což zahrnuje mj. podání celního prohlášení) nebyly nedávno uzavřenou Dohodou o obchodu a spolupráci odstraněny. Spojené království již není v celní unii EU a nemá plný přístup na vnitřní trh, tudíž se na něj vztahují celní formality jako při dovozu nebo vývozu z nebo do jiných třetích zemí. Podmínkou pro bezcelní dovoz (uplatnění nulové sazby cla) je prokázaní původu zboží a následné přiznání preferenčního sazebního zacházení.
S tím jsou spojená pravidla původu, kterým je věnována Kapitola 2 v části druhé Dohody o obchodu a spolupráci. V článku ORIG.3 jsou stanoveny obecné požadavky, kdy jsou produkty považovány za pocházející ze druhé strany Dohody, doplněné specifickými pravidly původu v příloze ORIG-2. V článku ORIG.4 je stanovena bilaterální kumulace, tzn. že produkt, který splňuje požadavky na označení jako pocházející z některé strany, se považuje za produkt pocházející z druhé strany, jestliže je v druhé straně použit jako materiál při výrobě jiného produktu. Rovněž je možné zohlednit výrobu provedenou na nepůvodním materiálu v druhé straně.
O nulovou sazbu je nutné požádat
Aby bylo možné získat nulovou sazbu cla, tzn. přiznat nárok na preferenční sazební zacházení pro produkt pocházející z druhé strany, je nutné o ni požádat, což se dělá prostřednictvím příslušného kódu uvedeného v celním dovozním prohlášení v souladu s právními předpisy dovážející strany (článek ORIG.18). Žádost o preferenční sazební zacházení se zakládá buď na deklaraci o původu uvádějící, že produkt je původní, vyhotovené vývozcem, nebo na informovanosti dovozce o tom, že produkt je původní. Deklarace o původu platí 12 měsíců ode dne jejího vyhotovení nebo déle, pokud to poskytne strana Dohody, maximálně však 24 měsíců. Deklarace o původu se může použít buď na jednorázovou zásilku jednoho nebo více produktů dovážených do některé ze stran nebo více zásilek totožných produktů dovážených do některé ze stran v jakékoli lhůtě uvedené v deklaraci o původu, jež nepřesahuje dvanáct měsíců. Informovanost dovozce o tom, že produkt pochází z vyvážející strany, se zakládá na informacích, které prokazují, že produkt je původní a splňuje požadavky stanovené v kapitole 2 (např. v rámci společného IT systému, do kterého má přístup jak vývozce, tak dovozce). Požádat o preferenční sazební zacházení lze i zpětně.
Dále pak Kapitola 5 části druhé Dohody zahrnuje celní záležitosti a usnadnění obchodu.
Počítá se s výměnou informací o celní legislativě
Strany se zavazují rozvíjet spolupráci zejména v oblasti výměny informací o celní legislativě, o zjednodušeních a modernizacích celních procedur, usnadnění tranzitních přeprav a překládek, o vztazích s obchodní veřejností a o celních aspektech zabezpečení a bezpečnosti celého dodavatelského řetězce. Každá strana mj. přijme nebo ponechá v platnosti celní režimy, které zajišťují urychlené propuštění zboží v době, která není delší než doba nezbytně nutná pro zajištění souladu s jejími právními předpisy, a které umožňují předběžné elektronické podávání a zpracování dokumentace a veškerých dalších požadovaných informací před příchodem zboží. Článek CUSTMS 9 popisuje oblast vydání a vzájemného uznávání programu Oprávněného hospodářského subjektu (AEO). Tato oblast je specificky upravena v příloze CUSTMS-1. Článek CUSTMS 18 popisuje možnosti budoucí spolupráce v oblasti usnadnění přepravy zboží (roll-on/roll-off) zejména mezi přístavy jednotlivých stran.
Pro ty, co mají zkušenosti s mezinárodním obchodem s mimounijními zeměmi (např. Japonskem) nejsou změny, které nastaly po 1.1.2021, nikterak zásadní. Pro ty, co dosud obchodovali jenom v rámci EU, nebo dokonce jen s UK, jsou to změny veliké a vyžadují posílení kapacit, které se budou nově věnovat celní problematice, nebo se nabízí využít služeb celních zástupců a nechat se v celním řízení zastoupit.
Plk. Mgr. Lubomír Doskočil
Generální ředitelství cel
Foto: Celní správa ČR