Informatika na železnici

Implementace TSI-TAF do informačních systémů SŽDC pomůže zejména nákladní dopravě

Implementace TSI-TAF do informačních systémů SŽDC pomůže zejména
nákladní dopravě

PRAHA 12.3. – Správa železniční dopravní cesty slavnostně zahájila projekt „Implementace TSI-TAF do informačních systémů SŽDC“. Realizace projektu za přibližně 72 milionů Kč přispěje zejména k harmonizaci telematických aplikací v ČR s evropskou úpravou v oblasti nákladní železniční dopravy. Požadavek na harmonizaci a její technická specifikace vyplývá z Nařízení EC 62/2006/ES o technické specifikaci pro interoperabilitu subsystému pro telematické aplikace v nákladní dopravě transevropského konvenčního železničního systému (dále jen „TSI-TAF“).

Nařízení jsou ze své povahy závazná a bezprostředně aplikovatelná v každém členském státě EU a to bez nutnosti jejich transpozice do právního systému členského státu. Projekt tedy zásadním způsobem přispívá k realizaci této požadované harmonizace ČR v oblasti nákladní železniční dopravy, protože inovace procesů v SŽDC jakožto správci dopravní cesty jsou na celonárodní úrovni klíčové.Dorovnání rozdílu v systému řízení železniční nákladní dopravy v ČR celkově pomůže významu a re-putaci tohoto typu přepravy a s ním souvisejících služeb v ČR. To povede k nárůstu využití železniční nákladní dopravy s pozitivními výnosovými efekty a nepřímo také k pozitivnímu vlivu v oblasti životního prostředí. Realizace projektu bude mít tedy dopad do ekonomické sféry. Zvýší se konkurenceschopnost železniční nákladní dopravy v ČR, a to prostřednictvím dalších dílčích důvodů pro realizaci projektu, hlavně technického charakteru, kterými jsou zvýšení bezpečnosti, rychlosti a plynulosti provozu, optimalizace řízení dopravy a spolehlivosti zavedením nových technologií za současného snížení provozních a udržovacích nákladů a zvýšení propustnosti tratí.

Mezi jednotlivými důvody pro realizaci projektu existují vazby vzájemných vlivů – telematická opatření/inovace podnítí zvýšení konkurenceschop­nosti a s ním související pozitivní ekonomické dopady, dále vyvolají vylepšení reputace železniční nákladní dopravy v ČR a v neposlední řadě odčerpají část poptávky ze segmentu silniční nákladní dopravy. Současný stav systému plánování a řízení železniční nákladní dopravy je dán historickým vývojem systému, je nevyhovující z hlediska přípravy trasy, samotné jízdy i uchování dat. Systém „pokulhává“ za standardem EU a neodpovídá tedy požadavkům stanoveným dle TSI-TAF. V systému řízení přetrvává vysoký podíl lidského faktoru (manuální zapisování dat, telefonické předávání dat, nízká elektro-nizace dat a informací apod.), dále pomalý, resp. opožděný přenos dat, systémy nejsou logicky propo-jené, vznikají duplicity v záznamech dat atd.

Zmíněné problematické aspekty zasahují i do ekonomického hlediska – snižují konkurenceschopnost železniční nákladní dopravy a to jak z mezinárodního pohledu (vůči okolním státům), tak z hlediska konkurenčních způsobů nákladní dopravy. Konkurentem je především silniční doprava, což je nežádoucí hlavně z environmentálního hlediska. Nižší podíl nákladní dopravy tak dopadá též na SŽDC ve formě nižšího výběru poplatku za příděl kapacity a použití železniční dopravní cesty. Projekt je spolufinancován Evropskou unií v rámci Operačního programu Doprava z Fondu soudržnosti v prioritní ose 1 – Modernizace železniční sítě TEN-T, oblast podpory 1.2. – Zajištění interoperability na stávajících železničních tratích, zajištění souladu s technickými specifikacemi pro interoperabilitu (TSI) a rozvoj telematických systémů (neinfrastruk­turální část), programu Interoperabilita v železniční dopravě, Podprogramu 127 333 – Implementace subsystému telematika – TSI telematické aplikace v nákladní dopravě transevropského konvenčního železničního systému (dále jen „TSI-TAF“).

Celkové výdaje projektu jsou 72 360 000 Kč. Projekt byl schválen ke spolufinancování Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Operačního programu Doprava. Míra podpory z OPD činí maximálně 25 436 250 Kč, což je 42,50 % ze způsobilých nákladů. Zbývající část je financována z národních zdrojů prostřednictvím státního rozpočtu a z vlastních zdrojů SŽDC. Zhotoviteli jednotlivých částí projektu jsou společnosti AŽD Praha s. r. o., Institut Jana Pernera o. p. s. a OLTIS Group a. s. Projekt bude podle harmonogramu dokončen v prosinci 2012.

spinner