11. března 2017, čtk
Valná hromada Svazu dopravy se minulý týden mimo jiné zabývala problematikou mezd šoférů linkových autobusů, kteří kvůli nízkým mzdám hrozí celostátní stávkou. Podle prezidenta svazu Jaroslava Hanáka k tomu ale není důvod, protože u 11 krajů se podařilo navýšení mezd vyjednat. Problematické jsou jen dva kraje, Ústecký a Jihomoravský.
„Oba kraje nejsou žádným překvapením, protože tam vždy byly největší problémy s dopravní obslužností. Zvláště nesolidní podmínky na jižní Moravě komplikovaly jak dopravní obslužnost, tak i nastavení platů v letošním roce,“ upozornil Jaroslav Hanák, který je zároveň majitelem dopravní společnosti FTL působící v Olomouckém kraji. O případné stávce šoférů se má rozhodnout do 15. března.
Na Ústecku se stávkovat zřejmě bude
Zatímco o celostátní stávce řidičů autobusů se ještě bude rozhodovat, v Ústeckém kraji se stávka řidičů v linkové autobusové dopravě kvůli mzdám pravděpodobně definitivně uskuteční 8. března, připojit by se k ní mělo přes 500 řidičů. Linkové autobusy by tak nevyjely na zhruba 80 procentech území kraje. Odboráři na severu Čech se rozhodli, že nepočkají, jak dopadne ultimátum, které dal vládě, zaměstnavatelům a krajům Odborový svaz dopravy. „Odhodlanost ke stávce je velká. Pan premiér řekl, že se s odboráři už nesejde, že k tomu nevidí důvod, takže my nevidíme důvod, proč odvolávat stávku,“ uvedl zástupce odborářů Jiří Kuchynka.
Od začátku letošního roku vláda svým nařízením zvýšila minimální mzdy pro řidiče ze 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč, aniž by na zvýšení poskytla peníze z rozpočtu. Dopravci v Ústeckém kraji šoférům sice přidali, ale nikoli podle očekávání odborářů. Platy se zvýšily v řádu stokorun a ne tisícikorun. Radní pro dopravu tohoto kraje Jaroslav Komínek doufá, že stávka nakonec nebude. „Řidiči dostali od dopravců zákonem stanovené navýšení mezd, nevidím proto důvod ke stávce,“ uvedl. Pokud autobusy nevyjedou, může kraj, který linkovou dopravu objednává, pokutovat dopravce. „Páteřní doprava přes kraj je zajištěna vlaky. Pokud nepojedou autobusy, ztíží to cestování v okrajových místech regionu. Žádné náhradní řešení pro případ stávky nepřipravujeme,“ uvedl Jaroslav Komínek, který prý nevěří, že by se připojili ke stávce všichni řidiči.
Všechny stavby se letos asi zahájit nepodaří
Jedním z dalších bodů jednání valné hromady Svazu dopravy byla i výstavba dopravní infrastruktury. Svaz nevěří tomu, že se letos podaří zahájit všech devět prioritních staveb, případně některé další, které chce začít stavět ministerstvo dopravy. „Náš názor je, že to nebude tak jednoduché. I když těch devět prioritních staveb už má hodnocení EIA a mají ho i některé další stavby,“ uvedl Jaroslav Hanák. Přestože získání kladného stanoviska dopadu na životní prostředí EIA je důležitým krokem, další potíže resort čekají při výkupu pozemků a získávání stavebních povolení. Vloni v září ministr Ťok uvedl, že se během letoška začnou stavět dálnice s celkovou délkou 140 kilometrů. Mezi nejvýznamnější stavby ministerstvo zařadilo novostavbu deseti kilometrů dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem, obchvaty Lubence a Řevničova na dálnici D6 nebo dva úseky D11 z Hradce Králové do Smiřic a dále do Jaroměře. Do celkové délky novostaveb dálnic úřad započítává i rekonstruované úseky dálnice D1.
U více než stovky staveb se musí posuzovat znovu
Resort dopravy musí kvůli starým posudkům, které EU přestala uznávat, zopakovat proces posuzování dopadů staveb u více než stovky rozpracovaných stavebních projektů. Pro devět prioritních staveb ale vláda v Bruselu vyjednala možnost neopakovat celý proces, ale uskutečnit jen zjednodušené řízení. Tyto stavby získaly kladné posudky do poloviny února.
Tomáš Johánek s využitím ČTK