23. října 2008
Rovněž české poskytovatele služeb trápí hrozba rozšíření zákazu jízd nákladních vozidel. Pokud začnou nové zákazy platit, zmizí balíkovým doručovatelům z pracovního týdne celý den. Vozidla budou stát a zejména menší podniky se mohou dostat do potíží. „Dotkne se to všech expresních systémů, především malých a středních firem,“ řekl na pravidelném podzimním zasedání Logistického klubu Svazu spedice a logistiky ČR minulý týden v Praze předseda klubu Jan Kučera.
Expresní balíkoví přepravci a speditéři se musí vedle možného zkracování pracovního týdne novými zákazy jízd o jeden den vyrovnávat také s nedostatkem řidičů a vysokými cenami pohonných hmot. Protože k přepravě a rozvozu zásilek využívají především silniční dopravu a kromě velkých kamionů nasazují i menší vozidla, nezbývá jim než počítat s tím, že se jich také nepříznivě dotkne připravované rozšíření mýtného na užitková vozidla od 3,5 tuny hmotnosti. Kombinace všech faktorů pro ně znamená stále rostoucí zátěž.
Velcí si poradí, menší by měli spolupracovat
„Signály o ohrožení členských firem zatím nemáme, z minulosti ovšem víme, že když se například zavádělo mýtné nebo prázdninové zákazy jízd, ve firmách se to projevilo,“ řekl Jan Kučera. Velké společnosti si podle přepravců dokážou prosazovat ze zákazů různé výjimky či si snáze zařídí systémy nočních přeprav, které pro malé firmy znamenají větší zátěž. Malé firmy však mají možnosti omezené. Udělování výjimek může narušovat konkurenční prostředí, protože představuje zvýhodnění některých firem, což má vliv na hospodaření menších subjektů. Firmy řeší situaci se zákazy jízd mnohdy po svém, některé v období prázdninových zákazů třeba připravily pro své řidiče speciální program, podle kterého vozidla jezdila po silnicích nižších tříd.
Naopak sami expresní přepravci
v České republice stále nevyužívají všech možností, které mají, aby svou pozici na trhu posílili. „Na poslední valné hromadě Svazu spedice a logistiky letos v dubnu se hovořilo o tom, jak kooperují expresní firmy v Německu,“ poznamenal v této souvislosti Jan Kučera. „U nás ale zatím žádná taková spolupráce neexistuje,“ dodal.
Většina expresních přepravců v České republice jsou až na výjimky dceřiné firmy zahraničních společností a jako takové se orientují na spolupráci s mateřskou firmou či jejími partnery. Navenek obvykle zachovávají mlčení a mnohdy nezveřejňují ani podrobnější informace o své činnosti, počtu přepravených zásilek či další údaje.
Problémem je také nedostatek řidičů
Mezi další problémy, které expresní přepravce tíží, patří i malý počet kvalifikovaných řidičů nákladních vozidel. Jejich nedostatek zvyšuje to, že splnit všechny zákonné podmínky v této profesi je pro řidiče poměrně drahá záležitost. Firmy proto tuto věc často řeší za své pracovníky. Hovořil o tom předseda SSL Ing. Martin Drábek a jednatel expresní společnosti CS Expres. „Pomáháme řidičům například se zdravotními prohlídkami a profesními průkazy,“ řekl. Potřeba zvýšit kvalitu při doručení zásilek vedla podle jeho slov firmu k tomu, že si pořídila vlastní vozidla, ačkoli dříve vystupovala spíše jako speditér. „Pokud se prosadí rozšíření zákazu jízd, bude třeba ještě více řidičů,“ řekl Martin Drábek. Pavel Toman