21. října 2009
Společnost PPL CZ patří mezi vedoucí poskytovatele expresní přepravy zásilek na českém trhu. V současné době na něm působí jako partner společnosti DHL. Počátkem roku 2006 získala DPWN (Deutsche Post World Net), pod niž DHL spadá, v PPL stoprocentní podíl vlastnictví. O tom, jak se vede expresnímu přepravci v podmínkách současné ekonomické situace, jsme hovořili s ředitelem pro marketing a obchod PPL Ing. Milanem Loidlem.
„Co PPL přinesla současná situace a jak v ní podnik rozvíjí svou činnost?“ „Tak jako v jiných oborech pochopitelně i my pociťujeme útlum poptávky po našich službách. Již koncem minulého roku bylo zřejmé, že krize nemine ani naše zákazníky. V první polovině roku 2009 jsme již dopad pocítili naplno, zejména v segmentu doručování na firemní adresy. Všichni doufáme, že ekonomika už má dno za sebou, i když já osobně jsem spíše mírný pesimista a mám obavu, že se situace může ještě zhoršit.“
„Projevuje se současná situace na počtech zásilek, mění se například struktura zákazníků?“ „Celkově se nám daří počty zásilek meziročně mírně zvyšovat, ze-jména díky produktům, se kterými jsme přišli v posledních třech letech. Zmíněný propad v doručování na firemní adresy se nám daří nahrazovat produktem B2C (doručování na soukromé adresy). I v této oblasti je krize cítit, nicméně vzhledem k růstovému potenciálu e-commerce nejsou dopady tak silné, mnoho našich zákazníků navzdory vývoji roste.“
„Jaká opatření jste učinili a učiníte, abyste se s dopady současné situace vyrovnali?“ „Opatření jsou přijímána ve dvou rovinách. Snažíme se stále přicházet s něčím novým, abychom oslovili širší portfolio zákazníků. V roce 2009 jsme našim zákazníkům nabídli produkt PPL Sprint – přepravu zásilek nad 50 kilogramů, který provozně zajišťuje DHL. Zároveň se snažíme optimalizovat náklady tak, abychom mohli zákazníkům nabídnout atraktivní ceny. Rozhodně nejdeme cestou bezmyšlenkovitého škrtání nákladů, které by se projevilo v kvalitě služby. Ta podle ukazatelů roste nepřetržitě již několik let a nechceme, aby na tom současná opatření něco změnila. Chceme být lídrem trhu díky kvalitě, nikoli díky nízkým cenám.“
„Daří se vám v této souvislosti uplatňovat synergie s partnerskou DHL? Jaké výhody tato spolupráce přináší již nyní – a s jakými počítáte do budoucnosti?“ „Aktuálně nám spolupráce přinesla již výše zmíněnou možnost přepravy palet pro naše klienty v podobě produktu PPL Sprint. Již delší dobu nabízíme exportní přepravy, které jsou po celé Evropě zajišťovány sítí DHL. V budoucnu budeme dále pokračovat v úzké kooperaci v mnoha dalších oblastech.“
„Kde vidíte největší příležitosti pro rozvoj expresních a balíkových služeb?“ „Již několik let po sobě na podobnou otázku odpovídám shodně: Přepravy na soukromé adresy. To je oblast, kterou považujeme za obrovskou příležitost. I přes nesporný úspěch PPL stále vidíme velký prostor pro rozvoj tohoto produktu.“
Pavel Toman