9. února 2006
Bankovní a nebankovní registr klientských informací (BRKI a NRKI) zahájily v druhé polovině ledna vzájemnou výměnu informací. Banky i splátkové a leasingové společnosti díky tomu mohou posuzovat v plném rozsahu úvěrovou historii klienta. Banky mohou se souhlasem klienta zjišťovat jeho závazky vůči leasingovým a splátkovým společnostem a naopak, uvedl v lednu na tiskové konferenci v Praze Petr Kučera, výkonný ředitel společnosti Czech Credit Bureau (CCB), která pro oba registry zajišťuje provozní služby. „Vzájemná výměna informací mezi oběma registry zamezí do značné míry předlužení některých klientů a dále sníží úvěrové riziko finančních společností. Dobrým klientům to přinese výhodnější podmínky a možnost lépe budovat svou úvěrovou historii,“ řekl Petr Kučera. Vzájemná výměna informací probíhá tak, že finanční instituce, u níž klient žádá o nějaký úvěrový produkt, získá kromě údajů z registru, kterého je členem, i údaje z druhé-ho registru na základě podepsané smlouvy o vzájemné výměně údajů a zjistí tak klientovu úvěrovou historii. Dotaz do obou registrů je však podmíněn takzvaným principem dvojího souhlasu – klient musí nejprve udělit souhlas k tomu, aby se společnost vůbec mohla dotázat, stejně tak jako musel již dříve udělit souhlas s tím, aby údaje o jeho předchozích úvěrových kontraktech byly uvedeny v registrech. Některé členské společnosti obou registrů začaly nové souhlasy pro sdílení sbírat již od září loňského roku, ostatní společnosti se postupně připojují. „Předpokládáme, že takzvaná sdílená databáze (tedy počet smluv připravených pro vzájemnou výměnu s druhým registrem) bude velice rychle narůstat, protože jen za minulý rok přibyly do obou registrů téměř tři miliony záznamů o nových nebo žádaných úvěrových kontraktech,“ dodal Petr Kučera. Zvýšení dostupnosti úvěrů a snížení ceny peněz BRKI i NRKI jsou standardními úvěrovými registry evropských parametrů, které obsahují nejen negativní, ale také pozitivní informace o platební morálce a bonitě klientů bank (BRKI) a leasingových či splátkových společností (NRKI). Na rozdíl od negativních registrů tak nepoukazují pouze na historické dluhy žadatelů o úvěrové produkty, ale pomocí pozitivní historie splácení umožňují dobrým klientům získat kvalitnější a rychlejší služby i v případě drobných prohřešků v minulosti. Podstatným efektem je zvýšení dostupnosti úvěrů a snížení ceny peněz. Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že u spotřebitelských úvěrů pro fyzické osoby a podnikatele s vynikající úvěrovou minulostí může cena peněz klesnout o dvě až čtyři procenta. Zároveň se o 11 procent zvyšuje počet akceptovaných úvěrových smluv. To v konečném důsledku může ovlivnit růst HDP až o jedno procento. Členskými společnostmi BRKI a NRKI je již nyní pokryto celkem 95 procent bankovního, přes 90 procent leasingového a asi 50 procent splátkového trhu. Nebankovní registr jedná o vstupu více než 10 dalších leasingových a splátkových společností a také poskytovatelů telekomunikačních služeb a energetických společností. Finančním institucím v zemích, kde byly zavedeny univerzální pozitivní registry, se snížil podíl nedobytných úvěrů v průměru o 25 až 45 procent. Pozitivní úvěrové registry, které jsou standardem ve 14 z 15 původních zemí EU, mají pro finanční instituce zásadní význam, protože poskytují informace nutné k rozhodování o téměř všech úvěrově aktivních klientech. Například v databázi BRKI při velmi vysokém procentu nalezení klienta (tzv. hit-rate ve výši 80 procent) vykazuje z celkového počtu více než 7,8 milionu úvěrových smluv pouze 376 tisíc kontraktů příznaky nesplácení. Zvyšuje se také rychlost rozhodovacího procesu, protože průměrná doba odpovědi na dotaz do registru je okolo pěti vteřin. Nižší riziková přirážka „Díky výměně informací mezi registry můžeme lépe uplatnit principy odpovědného úvěrování a klientovi, který by byl již novým úvěrem pře-dlužen, najít řešení a umožnit mu získat úvěrový produkt pro splnění jeho finančních potřeb. Sdílení dat bude mít rovněž pozitivní vliv na trh, protože umožní finančním institucím snížit rizikovou přirážku a zlevnit tak úvěry poskytované klientům,“ řekl Pavel Vyhnálek, country chief risk officer společnosti GE Money. „Pozitivní informace v registrech navíc dávají šanci rozlišit klienta, který má či měl krátkodobé problémy, ale jinak vždy plnil své závazky, od těch, kteří soustavně neplatí. Pokud někdy zapomněl nebo nemohl zaplatit včas, ale jinak své závazky plní, díváme se na něj zcela jinak než na někoho, o jehož schopnosti splácet úvěr žádné informace nemáme,“ doplnil Frank–Michael Beitz, ředitel úseku úvěrových rizik České spořitelny. (jet)