Rozvoj operativního leasingu v ČR souvisí s přechodem českých firem na mezinárodní účetní standardy

ČSOB Leasing

Společnost ČSOB Leasing v loňském roce uzavřela obchody v historicky rekordní výši 18,24 miliardy Kč. Podle statistiky České leasingové a finanční asociace (ČLFA) dosáhl ČSOB Leasing objemu nových obchodů ve výši 17,88 miliardy Kč, na kterých se finanční leasing podílel 16 miliardami, operativní leasing 636 miliony, zákaznický úvěr 565 miliony a splátkový prodej 637 miliony Kč. Výrazný nárůst loni vykázal zejména operativní leasing. Na to, jaké byly jeho příčiny a jaké výhody operativní leasing skýtá, jsme se zeptali manažerky týmu Full Service Leasing společnosti ČSOB Leasing MartinyOndrejčákové a také zástupce jedné zákaznické firmy ČSOB Leasing, provozního ředitele společnosti Quickstep Pavla Kolba. „Můžete na úvod stručně vysvětlit, v čem se operativní leasing liší od známějšího finančního leasingu?“ Martina Ondrejčáková: „Operativní leasing se od finančního liší v několika ohledech. Finanční leasing je ze zákona vymezen na dobu tří a více let. U operativního leasingu doba nájmu není omezena, smlouva tedy může být uzavřena i na šest měsíců. U finančního leasingu předmět po vypršení smlouvy přechází do vlastnictví nájemce, kdežto u operativního leasingu, který je charakterizován jako služba nájmu movité věci, předmět nájmu zůstává v majetku leasingové společnosti. Další rozdíl je v účtování. Podle mezinárodních účetních standardů se finanční leasing chová více jako spotřebitelský úvěr, a promítá se tedy do finanční bilance zákazníka. U operativního leasingu je naopak celková finanční položka nájmu vždy takzvaně mimobilanční, zákazníka tedy nezatíží v rozvaze. Významnou výhodou operativního leasingu je rovněž možnost kontinuálního peněžního toku (cash flow). V rámci operativního leasingu lze navíc promítnout do nákladů i osobní vozidla v ceně přes 1,5 milionu Kč.“ „Můžete stručně představit společnost Quickstep? Kdy jste začali využívat operativní leasing k financování firemních vozidel a co vás k tomu vedlo?“ Pavel Kolb: „Společnost Quickstep zahájila činnost v roce 1990. V současné době se řadí mezi přední podniky zabývající se zpracováním betonářské oceli, výrobou ocelových konstrukcí a nerezových výměníků a podobných součástek pro chemický a potravinářský průmysl. Zpočátku jsme při pořizování vozidel využívali klasického leasingu. Se společností ČSOB Leasing, kterou jsme si vybrali pro její postavení na trhu a širokou nabídku služeb, jsme uzavřeli první smlouvu na operativní leasing v roce 2003, kdy jsme si pořídili první tři vozidla. Pro tento způsob financování jsme se rozhodli proto, že takto pohodlně splácíme stanovené splátky (bez akontace) a můžeme efektivněji investovat do jiných věcí. Evidujeme úspory v plánování nákladů, protože víme, jaké jsou stabilní náklady. Nepochybně šetříme i na lidských silách. Tyto úspory se následně přenášejí i na zákazníka. Výhodné je také to, že máme stále nová vozidla. Tím se výrazně snižuje riziko, že vozidlo zůstane z důvodu stáří stát někde na silnici. Nemusíme také investovat do náhradních dílů.“ „Pro koho je operativní leasing především určen? Jaká je struktura zákazníků ČSOB Leasing?“ Martina Ondrejčáková: „V současné době je operativní leasing využíván převážně právními subjekty nebo fyzickými osobami – podnikateli. Z našich zákazníků je většina zahraničních společností (zhruba 80 procent), stále více však přibývá i čistě českých firem. Tento poměr je dán tím, že zahraniční společnosti si účtují podle standardu IAS nebo GAAP, operativní leasing je proto pro jejich hospodaření stěžejní. Ve světě naprosto převažuje operativní leasing nad jinými formami financování. Podle českých standardů se však operativní a finanční leasing projevují stejně. Postupné objevování operativního leasingu českými zákazníky plyne mimo jiné i z toho, že i české firmy přecházejí na mezinárodní účetní standardy. ČSOB Leasing se však snaží být i společností pro malé podniky a podnikatele, máme například uzavřenu i smlouvu na jediné vozidlo.“ „Kdy ČSOB Leasing začala nabízet operativní leasing a jak dopadl z hlediska operativního leasingu pro ČSOB Leasing loňský rok?“ Martina Ondrejčáková: „V ČR začal nástup operativního leasingu a full service leasingu již někdy v roce 1996. Do roku 2003 se ovšem výrazněji neprosadil – jeho podíl na trhu nepřesahoval pět procent. Od roku 2004 ovšem zaznamenává operativní leasing výrazný růst, v roce 2004 činil jeho podíl na veškerém leasingu již osm procent, v loňském roce dosáhl dokonce 12procentního podílu na celkovém trhu leasingu. Meziroční nárůst operativního leasingu v ČSOB Leasing loni dosáhl zhruba 300 procent a v letošním roce očekáváme jeho další nárůst. První kroky na poli operativního leasingu ČSOB Leasing učinil v roce 2002, v roce 2003 vznikl samostatný tým full service leasingu. K jeho masivnímu rozvoji však došlo až v roce 2004, kdy se operativní leasing začal nabízet i prostřednictvím 14 poboček ČSOB Leasing.“ „Jaký je plán ČSOB Leasing pro letošní rok či nejbližší léta?“ Martina Ondrejčáková: „Na letošní, a zejména příští rok plánujeme ofenzivu. Naším cílem je dostat se na trhu operativního leasingu ze současného sedmého na čtvrté místo.“ „Co je nejsilnější zbraní ČSOB Leasing a jak velká je flotila vozidel, které prostřednictvím operativního leasingu pronajímáte?“ Martina Ondrejčáková: „Předností společnosti ČSOB Leasing je, že je schopna uspokojit požadavek každého zákazníka na financování dopravní techniky, strojů či zařízení a nabízí kompletní škálu produktů. Také v oblasti operativního leasingu proniká nabídka naší společnosti napříč leasingovým trhem. Na operativní leasing poskytuje osobní, užitková i nákladní vozidla, stroje či IT technologie. Od roku 2001 je ČSOB Leasing držitelem certifikátu ISO 9001:2000 také pro produkt Full Service Leasing. V rámci operativního leasingu v současné době pronajímáme okolo tisíce vozidel s tím, že tato vozidla jsou provozována zčásti v rámci prostého operativního leasingu, tedy bez doprovodných služeb, a zčásti jako full service. Zhruba 70 procent předmětů operativního leasingu tvoří osobní vozidla, 10 procent lehká užitková vozidla, 15 procent stroje a pět procent IT technologie.“ „Jak rozsáhlý je vozový park, který vaše firma financuje prostřednictvím operativního leasingu? Plánujete jeho obnovu či rozšíření?“ Pavel Kolb: „V současné době máme na operativní leasing šest vozů, tři Škody Octavia (všechny N1), jednu Škodu Fabia (N1) a dvě Škody Superb. Leasingové smlouvy na všechna vozidla jsou tříleté, takže v případě nejstarších vozidel se již blíží jejich vypršení. Rádi bychom tato vozidla prostřednictvím nových leasingových smluv vyměnili za nová. Výhledově bychom chtěli takto obměnit i ostatní vozový park dodávek a nákladních vozidel, které provozujeme. Uvažujeme i o těžší nákladní technice. Pro náš nový provoz na výrobu betonářské oceli bychom si chtěli pořídit návěs. Měli bychom tak možnost zajišťovat si dopravu sami, v současnosti si ji totiž musíme najímat, což je dražší a méně flexibilní.“ „Jaká je nabídka doprovodných služeb a které z nich jsou nejvíce využívány?“ Martina Ondrejčáková: „Naše společnost poskytuje zákazníkovi takzvaný reportingový systém, kterým firma získá úplný přehled o skutečném využívání našich služeb. Tyto služby zahrnují autoservis (pravidelné garanční opravy i opravy nahodilé), pneuservis zahrnující pravidelné výměny pneumatik včetně ráfků, komplexní pojištění (povinné ručení, havarijní pojištění, pojištění sedadel, zavazadel), pojištění právní ochrany, pojištění tržní hodnoty, asistenční službu, silniční daň, poplatky za rádio či možnost poskytnutí náhradního vozidla.“ „Které doprovodné služby vaše firma nejvíce oceňuje?“ Pavel Kolb: „Na vozidla máme plný servis, což je velmi příjemné, protože se nemusíme zabývat řešením technických problémů vozidel. Máme i možnost využití náhradního vozidla, to jsme však zatím ještě nepotřebovali. Oceňujeme rovněž to, že nemusíme vyřizovat různá pojištění.“ „Na čem tedy může podnik nejvíce ušetřit, když využije operativního leasingu?“ Martina Ondrejčáková: „Zejména na lidech, na nákladech. Operativní leasing je z pohledu zákazníka velice komfortní produkt, je to vlastně kompletní outsourcingová služba a zákazník má více času a zaměstnanců pro svoji hlavní činnost.“ Petr Jechort

spinner