29. dubna 2004
V letošním roce již musí finanční způsobilost prokazovat nejen zahraniční, ale i vnitrostátní silniční dopravci. Vzhledem k tomu, že ne všichni z nich disponují potřebnou hotovostí či majetkem, iniciovalo Společenství autodopravců Čech a Moravy (SAČM) a jeho servisní organizace Transcentrum, a. s., vytvoření pojišťovacího produktu, který jim může pomoci. O tom, proč vlastně nový produkt vznikl a jaké výhody dopravcům nabízí, jsme hovořili s 1. místopředsedou SAČM a generálním ředitelem a. s. Transcentrum dr. Lubomírem Ondrouškem a odborným poradcem SAČM a zástupcem generálního ředitele JUDr. Radovanem Najmanem.
„Co vás vedlo k tomu, že jste dopravcům začali nabízet pojištění finanční způsobilosti?“
L. O.: „Především skutečnost, že silniční dopravci jsou v letošním roce nuceni reagovat na řadu důležitých a v mnoha směrech pro ně nepříjemných změn. Nejprve se museli nějakým způsobem vyrovnat se zvýšením nákladů, například v oblasti pohonných hmot, pojištění, dálničních známek či mýtného, po vstupu České republiky do Evropské unie budou pro provozování mezinárodní dopravy potřebovat eurolicence, budou se muset přeorientovat na jiné účtování apod. Nové podmínky však budou platit i pro vnitrostátní dopravce – těch je dnes v České republice kolem 17 tisíc a v souhrnu vlastní na 130 tisíc vozidel. Letos musejí i oni, a to do 31. července, prokázat finanční způsobilost. Je zřejmé, že pro mnohé z malých a středních firem, jejichž zájmy se SAČM snaží hájit, bude velmi obtížné této podmínce vyhovět.“
„To, že od letošního roku budou muset prokazovat finanční způsobilost i vnitrostátní dopravci, je však známo již delší dobu…“
L. O.: „Informovanost o aktuálním dění a legislativních změnách v dopravě je u malých firem, které nemají velký administrativní aparát, často problematická. Řada z nich ani netuší, co vše je letos čeká a jak lze finanční způsobilost (která je i jedním z předpokladů pro vydání eurolicence) prokázat. Mnohé z těchto firem nemají dostatečnou hotovost ani majetek a prokázání finanční způsobilosti pro ně může být na první pohled skutečně obtížné. Tuto situaci lze sice řešit třeba bankovní zárukou, avšak její vyřízení je příliš složité, a tudíž pro řadu dopravců v praxi nereálné.
Dopravce, který vlastní kamion nebo autobus, s nímž měsíčně dosahuje obratu 250 tisíc až 400 tisíc Kč, je v naprosto jiné situaci než ten, který má pouze avii, byť v dobrém technickém stavu, v hodnotě 150 ti-síc Kč, se kterou vykazuje obrat kolem 80 tisíc Kč. A podobně jsou na tom i některé firmy, které sice dispo-nují novou drahou technikou, ale pořízenou na leasing.
Tato situace se nám nezdá zcela spravedlivá a rozhodli jsme se dopravcům, kteří nemají dostatek prostředků, nějak pomoci. Oslovili jsme řadu pojišťovacích ústavů a nakonec ve spolupráci s Českou podnikatelskou pojišťovnou, a. s. (ČPP), jsme pro ně vytvořili nový produkt – Pojištění ztráty finanční způsobilosti dopravce.“
„Můžete tento produkt nějak přiblížit?“
R. N.: „Podle zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, se finanční schopností rozumí schopnost dopravce finančně zajistit zahájení a řádné provozování silniční dopravy po dobu 12 měsíců, a to ve výši 330 ti-síc Kč pro první vozidlo a 180 tisíc pro každé další. Zároveň je zde uvedeno, jak se finanční způsobilost prokazuje – dopravce může mimo jiné využít i smlouvy o ručení s pojišťovnou. S pomocí pojištění, které ve spolupráci s ČPP nabízíme, může například dopravce prokázat finanční způsobilost pro jedno vozidlo za roční sazbu 19 800 Kč, při využití komplexního pojistného programu dokonce za 6600 Kč (je-li například již nějak pojištěn u ČPP, dostane automaticky 50procentní slevu).
Prostřednictvím dopisu předsedy SAČM jsme již oslovili převážnou většinu malých a středních dopravních firem a informovali je o tom, že takovýto produkt je na trhu k dispozici. O tuto nabídku projevily zájem i krajské úřady a obce s rozšířenou působností, s jejichž představiteli jsme se sešli začátkem roku na půdě ministerstva dopravy.“
„Smyslem prokazování finanční způsobilosti je regulace trhu. Není vaše nabídka v určitém protikladu vůči tomuto záměru?“
L. O.: „Chtěl bych upozornit na to, že ne každý dopravce, který o toto pojištění bude mít zájem, je může získat. Jedná se o produkt, který byl s ČPP vytvořen za určitých podmínek, a SAČM je gestorem toho, že budou dodržovány. Neznamená to sice, že naše sdružení hodlá dopravce nějak lustrovat, ale nechceme, aby finanční způsobilost byla přiznána těm firmám, které nedodržují provozní a technické normy, cenové relace a narušují dobré klima v dopravě. Naše nabídka není určena těm, kteří nerespektují etiku podnikání, ale především malým a středním dopravcům, kteří poctivě podnikají a pouze nemají takový majetek, aby mohli příslušnému ustanovení zákona vyhovět – to se týká jak nákladní, tak osobní dopravy.“
„Název Pojištění ztráty finanční způsobilosti dopravce může v někom vyvolávat dojem, že toto pojištění se vztahuje na již prokázanou způsobilost…“
R. N.: „Přestože název produktu je Pojištění ztráty finanční způsobilosti dopravce, v praxi to znamená, že pojišťovna přebírá za dopravce záruky, které on v danou chvíli nemůže poskytnout. Vzhledem k tomu, že s touto nabídkou již byla seznámena nejen řada dopravců, ale i státní správa, věříme, že k mylnému výkladu docházet nebude. Myslím si, že podmínky, které jsme ve spolupráci s ČPP pro dopravce vytvořili, jsou skutečně zajímavé. Samozřejmě pokud bude někdo mít zájem o podrobnější informace, může se obrátit na kteroukoli pobočku ČPP nebo přímo na SAČM – na jeho servisní středisko Transcentrum, a. s., nebo Trans-centrum – pojišťovací kancelář, kde mu naši pracovníci sdělí další podrobnosti.“
„V úvodu jste se zmínili o změnách, s nimiž se dopravci letos musejí vypořádat. Řada z nich však souvisí se vstupem ČR do EU a čeští dopravci prohlašovali, že si nepřejí žádné přechodné období – jinými slovy, že jsou na vstup do EU dobře připraveni…“
L. O.: „Určité problémy mohou vyplynout z toho, že zatím není příliš jasné, jak se v některých bodech podaří skloubit českou a evropskou legislativu, respektive která bude závazná. Například v Německu mají podle našich informací dopravci pouze jednu licenci platnou pro vnitrostátní i zahraniční dopravu. Pokud však v České republice bude chtít nový subjekt provozovat mezinárodní dopravu, měl by nejprve prokázat tříletou praxi ve vnitrostátní dopravě. Řada nejasností je i kolem doby odpočinku řidičů – například jak zabezpečit, aby řidič nemusel sám nakládat či vykládat zboží v době, kdy by měl odpočívat. Navíc pokud se účastní manipulace se zbožím, vystavuje se riziku, že v případě nějakého poškození zboží může na něj být přenášena zodpovědnost za škodu. A takových nejasností je více. SAČM proto bude od kompetentních orgánů požadovat jejich vyjasnění.
Milan Frydryšek