23. listopadu 2006
Společnost Credium se letos v červnu stala nástupcem ČP Leasingu. Na trhu se řadí mezi první desítku leasingových společností. Leasing vozidel pro malé i velké společnosti provozující nákladní a autobusovou dopravu nabízí pod značkou TruckProgram. Podle ředitele TruckProgramu Ing. Jiřího Poběrežského je hlavní ideou a současně výhodou celého programu individuální přístup ke klientovi. „Změnila se nějak struktura služeb v souvislosti s transformací společnosti ČP Leasing v Credium?“ „Struktura zůstala stejná – v každém z pěti regionů České republiky působí pobočka Credia, která financuje osobní, užitková a lehká nákladní auta do sedmi a půl tuny. Na financování dopravních prostředků nad sedm a půl tuny se specializuje pražská pobočka nákladní dopravní techniky s působností v celé České republice. Nesnažíme se být dvorní leasingovou společností konkrétní značky, vždy jsme se snažili spolupracovat se všemi dodavateli Změnil se však systém obchodování. Každá pobočka má dané ekonomické parametry, za kterých musí obchodovat. Sama si však může regulovat obchody. Pokud má tedy o zákazníka velký zájem, může mu vytvořit parametry, na které rád přistoupí.“ „Jaká jsou vaše hlavní kritéria při výběru partnerů?“ „Prvořadým faktorem je míra rizika ve vazbě na obchod, který zákazník přináší. Pokud chce klient udělat obchod, musí být pro nás důvěryhodný. Velcí klienti, jako jsou ČSAD, se kterými rádi spolupracujeme, pro nás znamenají závazky stovek milionů Kč s adekvátní rizikovostí. U nových zákazníků zjišťujeme, jak dlouho vystupují na českém trhu, a ověřujeme si jejich minulost. Čerpáme přitom informace z databází neplatičů, na kterých se i sami podílíme. Pokud narazíme na problém, který je možné se zákazníkem vyřešit, snažíme se mu vyjít maximálně vstříc. Na velké subjekty jsou stanoveny rámce financování, do nichž lze průběžně čerpat a doplňovat.“ „Zaměřujete se spíše na koncového zákazníka, nebo na prodejce dané techniky či automobilů?“ „Když naše pobočka přicházela v roce 2002 na trh, ostatní leasingové společnosti již nákladní dopravní techniku a autobusy financovaly. V té době bylo velice složité začít působit na dodavatele. Zvolili jsme proto jiný směr. Potenciálním nájemcem je pro nás cílový zákazník. Tuto strategii se snažíme držet i nadále. Prostřednictvím koncových zákazníků se snažíme domlouvat s konkrétním dodavatelem. Nesnažíme se přitom být dvorní leasingovou společností konkrétní značky, vždy jsme se snažili spolupracovat se všemi dodavateli. Důsledkem naší strategie je, že se zákazník nestává paušálním odběratelem. Každého zákazníka, se kterým podepisujeme smlouvu, osobně známe.“ „Máte však nadstandardní vztahy s Českou pojišťovnou; jak se projevují v rámci TruckProgramu?“ „V rámci TruckProgramu nabízíme zákonné a havarijní pojištění jako jeden z doprovodných produktů k našemu financování, který má pro zákazníka obrovský význam. Pojištění je součástí splátkového kalendáře. Přes tento benefit vznikaly problémy i u firem, které mají větší množství nákladních automobilů. Setkáváme se s velmi zajímavými flotilovými pojistkami. V současné době dokážeme tato pojištění nabízet i od pojišťoven Generali a Kooperativa. Zákazník tak má možnost se rozhodnout mezi více alternativami.“ „Jak se nabídka TruckProgramu odlišuje od konkurence?“ „Hlavní ideou je individuální vztah k zákazníkovi. Chceme mu individuálně poskytnout veškerou službu, kterou konkurence zabezpečuje prostřednictvím žebříčků. O každého zákazníka se stará obchodní manažer, který zná jeho situaci a případné problémy. Život každé smlouvy je specifický. Můžeme jednat a dohodnout se podle aktuálních potřeb zákazníka na rekalkulaci splátek, odkladu splátek a podobně. Hlavní ideou je individuální vztah k zákazníkovi Je mnoho firem, které se zabývají sezonními pracemi, které je nutno ve splátkových kalendářích zohlednit. Pokud by se dostaly do problémů, Credium by je záhy pocítilo. Smyslem TruckProgramu je snaha pomoci zákazníkovi od začátku do konce trvání leasingové smlouvy. Toto čeští zákazníci oceňují – potrpí si na kvalitní služby a dobré vztahy.“ „Existují nějaké specifické problémy českého leasingového trhu?“ „Pro dopravce je situace v České republice rok od roku složitější. Každá firma má závazky a pohledávky, jež se odvíjejí od přeprav, které provádí. Doba splatnosti přepravy bývá v současnosti i mnoho desítek dní, čímž je velice narušen tok peněz. Dalším problémem je již zmíněná sezonnost. Situace dopravních firem je tedy opravdu těžká. Automobilová doprava však je a bude vždy nezbytná díky své operativnosti a flexibilitě, i když se často hovoří o železnici jako o alternativě.“ „Jak byste hodnotil hospodářské výsledky společnosti Credium v letošním roce?“ „Letošní rok byl atypický. Ve financování přišly dvě vlny. Na přelomu prvního a druhého kvartálu se přešlo z analogových tachografů na digitální. V říjnu začaly být uváděny do provozu nákladní automobily a autobusy splňující normu Euro 4. Tyto skutečnosti se odrazily na nákupu a financování dopravní techniky. Průběžné výsledky ve financování potvrzují proti letům minulým velký nárůst.“
Petr Jechort