Ing. Wilfried Elbs (Leasing ČS) pro DN

„Jednou z našich nejvýznamnějších změn bylo zavedení klientského centra“

V loňském roce prošla společnost Leasing České spořitelny mnoha organizačními změnami, které postihly jak celkovou strukturu firmy, tak i oblast personální. O cílech všech těchto změn jsme hovořili s novým generálním ředitelem společnosti ing. Wilfriedem Elbsem.

„Mohl byste na úvod přiblížit změny, ke kterým jste v loňském roce přistoupili, a zhodnotit, jak se projevily na chodu společnosti?“

„Jednou z nejvýznamnějších změn bylo zavedení klientského centra, jehož cílem je odbavovat obchodní leasingové případy, a zvýšení informovanosti a podpory obchodních partnerů. Novinkou bylo rovněž zavedení mobilních obchodních zástupců, kteří v terénu komunikují

s našimi obchodními partnery. Tato změna již dnes přináší ovoce v podobě uvolnění kapacit, které můžeme využívat v oblasti obchodních akvizic. Prokazatelně se také zlepšila komunikace s našimi stávajícími obchodními partnery.

Změnilo se rovněž posuzování úvěrových rizik, které se přiblížilo skupinovým standardům, a vznikl samostatný útvar zaměřený na restrukturalizaci a vymáhání pohledávek. Cílem této změny bylo zintenzivnit činnosti v souvislosti s portfoliem, které ještě spadá pod záruku ČKA z období privatizace finanční skupiny České spořitelny, tak, aby tato kapitola mohla být v dubnu uzavřena.

Nedílnou součástí všech změn byla také obměna představenstva. Na pozici výkonného ředitele pro obchod nastoupil Tomáš Knesl, jenž má dlouholeté zkušenosti s vedením obchodu v leasingových společnostech. Vrchním provozním ředitelem se stal Jaroslav Krutilek, který již působil v jiných vedoucích funkcích ve společnosti.“

„Novými změnami se snažíte docílit zefektivnění obchodního procesu. Jaké máte plány na další rozvoj společnosti?“

„Domnívám se, že vstupem České republiky do Evropské unie se změní i některé významné podmínky finančního leasingu, například sazby DPH. Lze však předpokládat, že nejvýznamnější změnou, která nás potká v příštích letech, bude přizpůsobení odpisových pravidel normám Evropské unie. To bude znamenat zavedení odpisů podle amortizace ekonomického opotřebení hmotného investičního majetku.

Naší velkou výhodou je skupinová příslušnost k leasingovým společnostem v Rakousku. Jedna z těchto společností je nejúspěšnější společností v prodeji leasingu vozidel na rakouském trhu. Ve finanční skupině ERSTE si může klient snadno zjistit na základě názvu společnosti, jenž obsahuje její komoditní zaměření, která dceřiná společnost poskytuje jaké služby. Je například zřejmé, že společnost Immorent se zabývá leasingem nemovitostí. Od finanční skupiny ERSTE chceme částečně přebírat know-how a aplikovat je na český trh.“

„Jaké jsou rozdíly mezi českým a rakouským leasingovým trhem?“

„Český a rakouský trh se v posledních 50 letech vyvíjel zcela odlišným směrem. Český trh je z hlediska vývoje mladý, ale o to více agresivní a dynamický než trh rakouský. Rakouský zákazník chápe leasing jako používání a nájem cizí věci. Český klient přistupuje k leasingu spíše jako k investičnímu produktu, jehož prostřednictvím si pořizuje předmět do svého vlastnictví. Zásadní odlišností je to, že rakouští zákazníci se nebrání zadlužování domácností, s čímž souvisí oblíbenost investičních produktů.

Další odlišností je relativně malé stáří rakouského vozového parku. Klienti jsou zvyklí měnit vozidlo, jakmile se na trhu objeví nový model. Opakem je trh český, kde je vozový park více než dvakrát starší.

Na druhé straně v České republice sehrál leasing významnou roli v období restriktivní politiky českých bank, kdy se stal téměř jedinou možností pořizování investice z cizích zdrojů. K tomuto vývoji také přispěla legislativa České republiky, která leasingu napomohla.“

„Co je možné z rakouského leasingového trhu aplikovat na trh český?“

„Klienti v České republice se začínají více zaměřovat na kvalitu a rozsah doprovodných služeb. V oblasti leasingu vozidel je v Rakousku velmi populární operativní leasing, jehož součástí je soubor doprovodných služeb – například čerpání pohonných hmot, servis či asistenční služby. Doba trvání leasingové smlouvy je obvykle kratší a po ukončení doby nájmu má zákazník možnost započítat zůstatkovou cenu vozidla do ceny vozidla nového a po uzavření nové smlouvy tak pokračovat ve využívání těchto služeb.“

Petr Jechort

spinner