20. listopadu 2003
Česká kancelář pojistitelů (ČKP) vznikla v roce 1999 jako profesní organizace pojistitelů, které ministerstvo financí udělilo povolení k provozování pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla. O tom, čeho se ČKP za poměrně krátkou dobu od jejího vzniku podařilo dosáhnout, jsme hovořili s výkonným ředitelem České kanceláře pojistitelů JUDr. ing. Jakubem Hradcem.
„Můžete stručně zrekapitulovat historii České kanceláře pojistitelů?“
„Česká kancelář pojistitelů byla de iure založena na konci července roku 1999 vyhlášením zákona č. 168/
/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, a de facto 22. října téhož roku, kdy se z iniciativy ministerstva financí konalo první shromáždění členů ČKP. Ostrou provozní činnost zahájila ČKP 1. ledna roku 2000.
K významným úspěchům ČKP patří relativně rychlé zvládnutí provozu databáze pojištěných vozidel a datové výměny mezi pojišťovnami na straně jedné a centrálním registrem vozidel na straně druhé. V očích veřejnosti se ČKP ,zapsala‘ vyhlašováním minimálních sazeb pojistného pro povinné ručení, ale to je již součástí historie,
neboť od letošního roku jsou sazby povinného ručení zcela deregulovány a pojišťovny si je stanovují samostatně.
Součástí úspěchů ČKP je i v Evropě dosud výjimečná služba, která spočívá v tom, že poškození si mohou dotazem na internetové adrese ČKP zjistit, kde bylo k datu nehody vozidlo škůdce pojištěno.“
„Jakým způsobem se rozvíjí spolupráce ČKP s Policií ČR?“
„Spolupráce s Policií ČR byla od začátku velmi dobrá a prioritně se týkala výměny dat s registrem vozidel, který byl dříve v kompetenci ministerstva vnitra. Záležitosti, které se s Policií ČR na pracovní úrovni dohodly, prostě vždy platily.
V současné době probíhá implementace předávání policejních protokolů o dopravních nehodách elektronickou cestou. I v tomto případě se potvrzuje kvalitní spolupráce s policií.“
„Jaká je obecně situace v oblasti pojištění odpovědnosti z provozu motorových vozidel v ČR ve srovnání se zeměmi EU a s ostatními přistupujícími zeměmi?“
„Z hlediska právní úpravy jak před novelou zákona č. 168/1999, tak po její novele patří Česká republika spíše ke špičce. Ne všude je zabezpečeno, že i v případě bankrotu pojišťovny neuhrazené škody poškozeným někdo uhradí, jak tomu je v případě garančního fondu ČKP. Podobně možnost zjistit si na internetu, kde je pojištěno vozidlo škůdce, je zcela výjimečná – podle našich informací existuje již jen v Belgii a v Rakousku, přičemž rakouští kolegové se netají tím, že ,odkoukali‘ náš systém.To však neznamená, že jíž nemáme co řešit. K aktuálním tématům nepochybně patří zrychlení tempa vyřizování pojistných událostí.“
„Pojišťovny přicházejí s diferencovaným pojištěním (nejvýrazněji pak Allianz, která kromě klasického systému bonus/malus rozděluje řidiče ještě podle regionu, věku či podle toho, zda se jedná o soukromou nebo právnickou osobu); jak se díváte na tento trend a jak se podle vašeho názoru promítne do situace na trhu? Dojde k nějakým výrazným pohybům?“
„Výrazné pohyby na trhu asi budou spíše věcí budoucího, dlouhodobějšího vývoje. Nejde však primárně o to, jak složitou nebo jednoduchou strukturu sazeb pojistného určitá pojišťovna připraví, mnohem důležitější je, zda budou sazby pojistného nastaveny správně tak, aby garantovaly, že pojišťovna bude schopna dostát svým závazkům.“
„Jak se ČKP podílí (podílí-li se) na vytváření legislativy?“
„Je logické, že jsme se podíleli na přípravě novely zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, když je ČKP nepominutelným prvkem celého systému povinného ručení v České republice. Konzultovali jsme názory pojišťoven a spolupracovali jsme s ministerstvem financí v rámci přípravy novely zákona. Během jeho projednávání v parlamentu jsme aktivně přispěli ke zpracování novely občanského zákoníku tak, aby v případě smrti měli pozůstalí poškození nad rámec stávající právní úpravy ještě nárok na jednorázové odškodnění za to, že osoba jim blízká zemřela. Jinými slovy, stáli jsme jednoznačně na straně veřejnosti.“
„Provozovatelé nákladní automobilové dopravy se domnívají, že trend zvyšování povinného ručení v případě nákladních vozidel ohrozí existenci mnoha z nich. Jaký je váš názor na tento problém?“
„ČKP nemá sebemenší možnost posoudit, zda je tento názor správný, či nikoli.“ Petr Jechort