Tomáš Síkora (ČAP) pro DN

Krize negativně ovlivňuje objem předepsaného pojistného

Český pojišťovací trh letos v segmentu pojištění motorových vozidel nezažívá dobrou sezonu. Ekonomická krize negativně ovlivňuje prodej nových vozidel a dopravci nahrazují těžší vozidla lehčími, což podle výkonného ředitele České asociace pojišťoven (ČAP) Tomáše Síkory výrazně ovlivňuje příjmy zejména z povinného ručení. Jednou z mála pozitivních zpráv je to, že se díky povinnému příspěvku do garančního fondu daří snižovat počet nepojištěných motorových vozidel.

„Jak se vyvíjí pojistný trh v segmentu pojištění motorových vozidel v letošním roce? Cítíte nějaký dopad krize?“

„Určitý dopad krize se dotkl bohužel i tohoto segmentu pojištění. Objem předepsaného pojistného se u povinného ručení navýšil o pouhé dvě desetiny procenta, zatímco počet smluv v kmeni vzrostl o celých pět procent.

Je pro to hned několik důvodů. Pokles prodeje nových automobilů a preference spotřebitelů pořizovat nižší a střední kategorii vozidel se podepisují na objemu předepsaného pojistného. Na nárůstu počtu smluv v kmeni se naopak ve velké míře podílí systematická a důsledná činnost České kanceláře pojistitelů vůči neplatičům povinného ručení.V jejich případě se však často jedná o vozidla staršího roku výroby a nižší kubatury a i z toho důvodu nenarůstá objem předepsaného pojistného tak dynamicky.

V neposlední řadě současnou situaci nepřímo ovlivňují i samy pojišťovny. V rámci konkurence nastavují ceny, které jsou sice přátelské pro spotřebitele, ale projevují se na výši objemu celkového předepsaného pojistného.“

„Od počátku letošního roku musí majitelé motorových vozidel, kteří neplatí povinné ručení, hradit povinný příspěvek do garančního fondu. Jak se to projevilo na zájmu o povinné ručení a kolik předpokládáte, že stále není odhlášených vozidel bez povinného ručení?“

„Zatímco ke konci září loňského roku bylo evidováno 871 489 vozidel bez povinného ručení, ke stejnému datu letošního roku jich bylo jen 608 479, tedy o 30 procent méně. Výsledky tažení proti neplatičům vidím i v tom, že se o 20 procent snížil počet nehod, které způsobila vozidla bez povinného ručení.

Od ledna letošního roku obeslala Česká kancelář pojistitelů (ČKP) s výzvou k zaplacení povinného příspěvku nepojištěných do garančního fondu již 81 700 osob. Výsledkem byly příspěvky neplatičů ve výši přesahující 38 milionů Kč. ČKP je připravena v této činnosti pokračovat a ještě do konce letošního roku plánuje obeslat dalších 43 000 osob.

Lze tedy předpokládat, že konečné číslo neplatičů letos ještě mírně klesne. Stále však jde o zlomek nákladů garančního fondu. Nepojištění řidiči každoročně způsobí na českých komunikacích škody ve výši zhruba 500 milionů Kč.“

„Jak probíhá vymáhání peněz na motoristech, kteří stále neplatí povinné ručení? Co hrozí vlastníkovi motorového vozidla, který neplatí ani garanční příspěvek?“

„Na základě porovnání údajů z registru vozidel a databází pojišťoven obesílá ČKP systematicky všechny hříšníky, kteří sjednání zákonného pojištění odpovědnosti neakceptují. Příjemce výzvy má třicetidenní lhůtu na úhradu příspěvku, popřípadě na doložení skutečnosti, že vozidlo neprovozoval v rozporu se zákonem.

K tomu účelu dostává spolu s výzvou dotazník, jehož prostřednictvím může tuto skutečnost specifikovat. Tvrzení v dotazníku musí ovšem doložit kopiemi dokladů, které prokazují jeho pravdivost – například kopií pojistné smlouvy, kopií technického průkazu s vyznačením doby vyřazení vozidla z registru vozidel nebo výpisem dat z registru vozidel s uvedeným obdobím vyřazení vozidla z registru, kopií kupní smlouvy nebo kopií protokolu o oznámení odcizení vozidla Policii ČR.

Pokud obeslaný na výzvu nezareaguje a nedoloží, že vozidlo neprovozoval v rozporu se zákonem, ani neuhradí příspěvek, zahájí se proces vymáhání příspěvku. Ten může skončit až žalobou u soudu a následnou exekucí. Od zahájení vymáhání se dlužná částka navíc navyšuje o náklady, které jsou s vymáháním spojené. K tomu se rovněž připočítávají úroky z prodlení.“

„Jaké jsou trendy v segmentu povinného ručení, podle čeho se může segmentovat dále?“******

„Hlavním trendem v nadcházejícím období je maximální snaha přiblížit produkty možnostem klientů s ohledem na možná rizika. Pravděpodobnost a frekvence rizik se opírá o statistiky a výzkumy, aby ti slušnější a méně rizikoví řidiči byli zvýhodněni. Důležitý už tedy nebude jen samotný vůz, ale především osoba jeho řidiče, případně jeho region.

Přihlížet se u řidičů bude dále například i na pohlaví, bydliště, věk a jeho řidičské zkušenosti. Zvýhodnění může mít například i řidič přepravující v pojištěném vozidle dítě v autosedačce. Cílem takovéto segmentace je preference klientů, kteří ze systému odčerpávají výrazně méně prostředků.

O segmentaci však můžeme hovořit i třeba v souvislosti s asistenčními službami. Pojišťovny se na rozšíření nabídky asistenčních služeb zaměřují stále více a v rámci rozšiřování své nabídky začínají nabízet i nové služby, jako například doplnění paliva, nabití akumulátoru, asistence při ztrátě klíčů nebo řešení úniku vzduchu z pneumatiky. Klient si však v rámci svého tarifu bude moci zvolit úroveň asistenčních služeb, které skutečně využije a ocení. Jiné požadavky má totiž řidič, který vyjíždí často do zahraničí, a jiné například ‚víkendový řidič‘, který najede 60 kilometrů za měsíc.“

„Kolik pojišťoven momentálně tento produkt nabízí? Jsou i nějaké další, které o to usilují?“

„Momentálně je registrováno čtr-náct pojišťoven, které jsou na území České republiky oprávněny provozovat pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla. V současné době nemáme žádné informace o tom, že by se měl počet pojišťoven provozujících tento druh pojištění v příštím roce měnit. Již nyní je na zdejším trhu s povinným ručením výrazně konkurenční prostředí.“

„Jakou dáváte budoucnost online pojištění? Bude možné v budoucnu uzavírat přes internet pojistky pro všechny druhy pojištění?“

„Online pojištění je celosvětový trend, který klientům přináší jistý komfort a časovou úsporu a pojišťovnám šetří náklady a zefektivňuje procesy. Sjednání povinného nebo havarijního pojištění online neboli na dálku v dnešní době nabízejí téměř všechny pojišťovny. Tento způsob sjednání pojištění již dokonce pozvolna nahrazuje klasický model distribuce. Pojištění uzavřené pomocí telefonu nebo internetu je však určeno zejména lidem, kteří mají v oblasti pojistných produktů alespoň základní znalosti. To by měli mít klienti vždy na paměti, jen tak budou totiž spokojeni s produktem, který si sjednali.

Motoristé mohou dnes online sjednat již různé produkty – od povinného ručení, havarijního pojištění nebo pojištění právní ochrany až po produkty, které užijí na cestách – například cestovní pojištění.

V budoucnu se bude měnit mys-lím jen rostoucí procento smluv uzavřených přes internet, technologie, bezpečnost da t, zkracování počáteční doby platnosti pojištění od jejího sjednání a pevně věřím, že i finanční gramotnost obyvatel.“

„Jak se letos vyvíjí počet pojist-ných podvodů? Registrujete jich více či méně než loni a proč?“

„V souvislosti s ekonomickou krizí jsme se pojistných podvodů poměrně dost obávali. Každá krize vždy generuje zvýšený zájem některých lidí nezákonně si vylepšit svou finanční situaci. Vývoj podvodů je však zatím konstantní, respektive se zatím nijak výrazně nezdynamizoval. Samozřejmě bychom našli oblasti, kde počet pojistných podvodů roste výrazněji a dlouhodobou problematikou je právě situace v autopojištění.

Nový zákon o pojišťovnictví naštěstí dává pojišťovnám rozšířené pravomoci vyměňovat si informace o podezřelých osobách v souvislosti s pojistným podvodem. Proto v současnosti uvažujeme o zavedení softwarového řešení indikujícího pokusy o pojistné podvody, které by zefektivnilo výměnu informací pojišťoven. Přípravy pro implementaci tohoto systému jsou nyní v rozhodovací fá­zi.“

„Připravují se v nejbližší době nějaké legislativní novinky ovlivňující segment havarijního či zákonného pojištění odpovědnosti za provoz motorových vozidel?“

V současné době jsou v poslanecké sněmovně některé nové návrhy na úpravu zákona o pozemních komunikacích. Nejkontroverznějším návrhem je zrušení limitu účasti policie u dopravních nehod bez zranění. Přijetí tohoto návrhu by znamenalo jednoznačný nárůst pojistných podvodů, zdražilo by povinné ručení a tím postihlo všechny poctivé řidiče.“

Tomáš Johánek

spinner