Jaromír Hájek (LeasePlan) pro DN

LeasePlan představil operativní leasing českým zákazníkům

LeasePlan představil operativní leasing českým zákazníkům

V dnešní době je operativní leasing zcela samozřejmou součástí nabídky financování vozových parků. Jinak tomu ale bylo v roce 1996, kdy tento produkt poprvé na českém trhu představila společnost LeasePlan. Ta letos slaví 50. výročí svého vzniku, což je jistě dobrý důvod nejen pro ohlédnutí se za minulostí. Dopravní noviny vyzpovídaly generálního ředitele české pobočky této společnosti Jaromíra Hájka.

„LeasePlan slaví v letošním roce 50. výročí svého vzniku. Můžete připomenout jeho milníky zejména v ČR?“

„Těch milníků je určitě více. Vzpomenu naši tiskovou konferenci v květnu 1996 na pražském Žofíně, kde jsme představili své služby. Pro většinu hostů to byla vůbec první možnost seznámit se s tím, jak funguje operativní leasing automobilů. Lze říci, že ten den přišel operativní leasing aut do České republiky. Historickým okamžikem bylo určitě předání vozů našemu vůbec prvnímu klientovi, společnosti TelSource. To bylo také ještě v roce 1996. Pak se česká pobočka odrazila k dynamickému růstu. Naprosto přelomový byl kontrakt se stavební společností SKANSKA, respektive jejím předchůdcem IPS, v roce 2000. I díky němu jsme už v roce 2003 překonali hranici deset tisíc vozů v naší správě. A tak bych mohl pokračovat. Dnes v České republice pečujeme o téměř 18 tisíc automobilů a velikostí flotily jsme jedničkou trhu. LeasePlan je i globálním lídrem. Letos, jak už jste uvedl, slaví 50 let a v 31 zemích se stará o více než 1,3 milionu vozů.“

„Jak se vám daří v letošním roce?“

„Finanční výsledky máme v letošním roce velice dobré. Je to dáno i příznivým vývojem na trhu ojetin, který je pro rentabilitu operativního leasingu klíčový. Pozvolna se nám daří obnovovat růst flotily. Možná bychom si představovali i rychlejší tempo, ale na trhu panuje velmi tvrdá konkurence. Přesto se nám podařilo uspět hned v několika náročných tendrech, které vypsaly soukromé i státní či polostátní instituce.“

„Připravili jste letos nějakou novou službu, chystáte něco nového případně pro příští rok?“

„V našem oboru, tedy operativním leasingu, jsou klíčové doprovodné služby, které svým zákazníkům dokážeme nabídnout. A tady je vývoj nepřetržitý. Samozřejmostí se stávají sofistikované knihy jízd s možností exportu dat přímo do účetnictví zákazníka a podobně. LeasePlan se teď hodně soustředí na telematiku, která nám umožní sledovat auta na dálku – díky ní poznáme nejen to, kde se zrovna pohybují, ale hlavně jaké servisní úkony potřebují. Přemýšlíme rovněž o tom, jak pro určité zákaznické skupiny zatraktivnit způsoby zpoplatnění operativního leasingu. Jednou z cest je větší fixace měsíční splátky, kterou bychom předešli nečekaným jednorázovým nákladům, například v souvislosti s nadměrným opotřebením vozu.“

„Jak se připravujete na platnost nového občanského zákoníku, jak se dotkne poskytovaných služeb?“

„Nový obchodní zákoník – pokud opravdu vstoupí v platnost, což vzhledem k povolební politické situaci není vůbec jisté – přináší poměrně zásadní změny: zvyšuje nároky na formulaci leasingových smluv či obchodních podmínek a podobně. Předpokládám ale, že jejich implementace nebude mít na praktickou rovinu našeho vztahu s klienty žádný vliv. Naším cílem je, aby v souvislosti se služebními vozy měli co nejméně starostí, a na tom se nic nezmění.“

„Ekonomové hovoří o tom, že krize pomalu končí, s jakými plány půjdete do příštího roku?“

„Operativní leasing bude určitě růst. Už nyní u nás prožívá velmi dobré období. Členové ČLFA například v letošním prvním pololetí uzavřeli na operativní leasing o přibližně čtyři tisíce smluv více než na známější finanční leasing. Firmy pochopily, že operativní leasing je nejen komfortní, ale i finančně výhodné řešení. Přesto je podíl operativního leasingu na našem celkovém automobilovém trhu stále nižší než v některých vyspělých ekonomikách. Pořád tedy existuje prostor pro další nárůst, zvláště pak v segmentech trhu, které dosud stály trošku stranou zájmu většiny poskytovatelů. Mám na mysli malé firmy a drobné živnostníky. Právě na ně nyní cílí i LeasePlan.

Tomáš Johánek

spinner