Ing. Martin Kofroň (ČLFA) pro DN

Leasing loni pocítil razantní propad investičních aktivit

Leasing loni pocítil razantní propad investičních aktivit

Český leasingový trh má za sebou jeden z nejhorších roků v novodobé historii. Krize se projevila v menší ochotě podnikatelů investovat, leasingovým společnostem navíc začaly svými produkty v masovém měřítku konkurovat banky. O situaci na trhu na počátku letošního roku a o jeho výhledech do dalších měsíců jsme hovořili s předsedou představenstva České leasingové a finanční asociace (ČLFA) Martinem Kofroněm.

„Jaký byl rok 2009 z pohledu poskytovatelů leasingových služeb?“

„Loňský rok byl pro leasing jedním z nejtěžších roků v jeho porevoluční existenci u nás. Ekonomická recese měla vliv na podnikatelské prostředí, což se následně odrazilo i na poptávce po těchto službách. Leasing jako nástroj pro financování investic pocítil razantní propad investičních aktivit. To se výrazněji projevilo v některých komoditách, které jsou tradičně financovány leasingem, například u těžké dopravní techniky. Citelný propad zaznamenaly především nákladní automobily.

Ekonomická krize se však nedotkla pouze podnikatelů, v loňském roce poklesla i poptávka domácností. Lidé se z důvodu obav o budoucnost mnohem méně zadlužují. Pokud například pořizují automobil, mnohem méně volí oproti minulým letům leasing nebo úvěr.“

„Lze však vše svádět pouze na krizi?“

„Krize je pouze jednou z příčin dramatického poklesu trhu, rozhodně ne jedinou. Kromě ekonomické recese svou úlohu sehrál také dlouhodobý strukturální trend ve financování automobilů. Už několik let pociťujeme přesun od leasingu k úvěrům, což je jev, který je spíše než ekonomickou recesí dán zráním české ekonomiky, zejména s tím, že na rozdíl od počátku transformačního období už spotřebitelé mají určitou kreditní historii. V tomto směru jde o přirozený vývoj směrem ke stavu běžnému ve vyspělých ekonomikách.“

„Hovoříte o přechodu trhu od leasingového financování k úvěrům. Přecházejí klienti k bankovním úvěrům, nebo je zajímají spíše nebankovní služby?“

„Přeliv poptávky sledujeme v rámci statistických hlášení našich členů, ale do jaké míry někdo přešel z leasingu k bankovním úvěrům, nemůžeme odhadnout. V rámci statistik našich členských společností v loňském roce jsme u úvěrů pro podnikatele dosáhli lepšího výsledku než v roce 2008), tedy v roce ekonomické recese spojeným s poklesem investic. I z tohoto pohledu je patrné, že přesun probíhá zejména v rámci portfolia naší členské základny. U velkých leasingových společností je naprosto běžné, že už dávno nejsou čistě leasingovými firmami, ale že ve svém portfoliu produktů nabízejí také úvěrové produkty. Leasingová čísla za loňský rok nelze tedy interpretovat způsobem, že jde o pokles obchodu leasingových firem. Jde o pokles daného produktu, především finančního leasingu.“

„Jaký očekáváte vývoj v podnikatelské sféře? Bude se i do budoucna prohlubovat přechod od finančního leasingu k úvěrům, potažmo k operativnímu leasingu, který stále roste?“

„Přechod od finančního leasingu k úvěrům a operativnímu leasingu jsou dvě odlišné věci. Přechod od finančního leasingu k nebankovním úvěrům je v podstatě nahrazení jedné finanční služby druhou, která má sice odlišnou právní formu, ale stejný ekonomický účel. Oproti tomu operativní leasing je v podstatě nájemní služba, u které zejména firemní klientela hledá v souvislosti s financováním další doprovodné služby, které jí umožní bezproblémově provozovat firemní vozový park. Nárůst operativního leasingu není na úkor finančního leasingu, saturuje se jím jiná ekonomická potřeba. Podíl nebankovních úvěrů i operativního leasingu na celkovém nebankovním trhu však bude zcela jistě růst.“

„Je možné u operativního leasingu odhadnout, kde se tento trend zastaví?“

„Tempo jeho růstu je spojeno s vývojem a dospíváním českého trhu a poptávkou firem hledajících tento produkt běžný v západní Evropě. Pokud srovnáme jeho vývoj s rokem 2008, podíl operativního leasingu na celkovém trhu loni vzrostl z necelých 20 na téměř 27 procent. Nelze očekávat, že by tento trend ustal z roku na rok, navíc je dlouhodobý. Jestli se však zastaví na třetině nebo polovině celkového podílu na trhu, nelze odhadnout. Očekávám však, že v nejbližší době vzroste minimálně na 30 procent.“

„Jaká budoucnost podle vás čeká finanční leasing?“

„Jeho využití bude dáno především vývojem poptávky po financování investic, která dnes stagnuje. Jsou zcela jistě komodity, ve kterých si bude finanční leasing držet i nadále významnou úlohu a kde se jeho kouzlo neztratí. Finanční leasing umožňuje financovat investici s akceptováním významně vyššího rizika, než je běžné u úvěrových produktů. Stále zde bude významná skupina podnikatelů, pro které bude finanční leasing výhodný, změní se však struktura, v níž už nebudou tolik dominovat osobní automobily. Zejména těžká dopravní technika a stroje a zařízení jsou typickými komoditami, kde očekáváme udržení pozice finančního leasingu, ne-li jeho posílení.“

„V poslední době se často v médiích objevují tvrzení, že leasingové ochody poklesly i z důvodu, že jste zpřísnili podmínky pro poskytování leasingových služeb. Je tomu tak?“

„Toto tvrzení není pravdivé a velmi mne mrzí, že se čas od času v některých médiích objevuje. Za propadem leasingových obchodů je zcela jednoznačně pokles poptávky po financování investic, nikoli snížená ochota či schopnost financovat investiční projekty na straně poskytovatelů leasingu. Musíme si uvědomit, že na rozdíl od úvěru se u leasingu financuje především příslušná komodita. To je právě výhodou leasingu a činí z něj vhodný alternativní nástroj financování v době ekonomické recese a horší dostupnosti finančních zdrojů.“

***„Jak se na zájmu o leasing podepsaly legislativní zmatky, kdy se několikrát během loňského roku měnily podmínky pro leasing?“*****

„To je velký problém, na který jako asociace trvale poukazujeme. Volatilita právního prostředí v České republice, zejména daňového, je skutečně abnormálně velká ve srovnání se stabilizovanými ekonomikami. Komplikuje to život našim členům, tzn. poskytovatelům nebankovních služeb. Významná část jejich kapacit je každoročně vyvázána na tyto neproduktivní činnosti, kdy se musí velmi rychle připravovat na nové změny. Velmi nás v této souvis-losti také trápí, že jsou přijímány změny s velmi krátkou legisvakancí, tedy dobou mezi okamžikem platnosti a účinnosti právní normy, a firmy tak mají velmi málo času se změnám přizpůsobit. Tento fenomén naše členské společnosti přirozeně zatěžuje, nejde však o něco, co by mělo výraznější dopad na pokles leasingového trhu.“

„Pozitivními změnami v loňském roce byly pro podnikatele možnost odvodu DPH při nákupu vozu a protikrizové opatření vlády ve formě zrychlených odpisů. Přivítali jste je?“

„Pro podnikatele to jsou pozitivní opatření, po kterých jsme volali už dávno. V řadě případů šlo spíše o nápravu některých minulých legislativních změn, které byly v minulosti ne zcela šťastně přijaty. Bohužel jsme se v loňském roce setkávali i s chybnou interpretací těchto změn, například si řada podnikatelů nevšimla, že společně se zkrácením odpisové doby v polovině loňského roku došlo k adekvátnímu zkrácení minimální doby daňově uznatelného finančního leasingu. Například u osobního automobilu může firma i v případě, že nákup financuje prostřednictvím finančního leasingu, vůz odepsat už za dva roky namísto standardních pěti let.

Proto poukazujeme na skutečnost, že právě v současné době je pořízení investice na leasing velmi výhodné. Na trhu se dnes už běžně setkáte se situací, kdy je financování leasingem cenově výhodnější než koupě za hotové. Pokud podnikatelé uvažují v letošním roce o pořízení vozu nebo flotily a chtějí vložit tuto investici co nejdříve do nákladů, je přelom prvního kvartálu nejzazší možný termín. Platnost zrychlených odpisů, které jim tento krok umožňují, totiž končí k 30. červnu.“

„Jaké legislativní změny by měly proběhnout v letošním roce?“

„Hlavní očekávanou změnou v oblasti legislativy je ukončení účinnosti ustanovení, které se týká přechodného zkrácení obecných odpisových dob a minimální doby leasingu některých komodit ke konci června tohoto roku. Naši členové, kteří poskytují své služby rovněž domácnostem, očekávají také výraznou změnu v nedaňové oblasti v souvislosti s přijetím nového zákona o spotřebitelských úvěrech.“

„Ohrozil vývoj ekonomické recese stabilitu leasingových firem v České republice?“

„Každým rokem se z různých důvodů mění v řádech jednotek počty firem začleněných v asociaci. Změny, ke kterým v rámci naší členské základny došlo v posledním období, se nijak nevymykají předchozím letům. Je třeba si uvědomit, že jde o stabilní sektor, což je dáno mimo jiné i tím, že za českými nebankovními společnostmi stojí v drtivé většině nadnárodní finanční skupiny. Pokles leasingových a částečně úvěrových produktů nenarušuje jejich existenci, byť samozřejmě řada z nich musí připravovat opatření ke snížení nákladů. Společnosti více šetří, dělají různá opatření na nákladové stránce, nicméně nejsou žádné signály, že by byly existenčně ohroženy.“

„Jaké jsou vyhlídky pro leasing na letošní rok? Je možné odhadnout, jaký bude vývoj?“

„Odhadovat vývoj v letošním roce je velmi obtížné. Většinový názor nepředpokládá návrat na růstovou trajektorii, kterou jsme znali před rokem 2008. Určitě nás nečeká další významný pokles, nicméně předpokládám pro tento rok spíše stagnaci a neočekával bych, že se růstového období dočkáme ještě letos.“

„Jak si stojí leasing v rámci Evropy?“

„Česká leasingová a finanční asociace má jako člen Evropské federace leasingových asociací LEAS-EUROPE a člen Federace evropských bankovních domů EUROFINAS přístup ke statistickým výstupům mapujícím evropský trh. Z nich vyplývá, že leasingové obchody poklesly loni v celé Evropě u leasingu movitých věcí o 35,5 procenta a u leasingu nemovitostí o 42,4 procenta. Právě u leasingu movitých věcí je ve srovnání s údaji z České republiky dobře viditelné, že za číslem poklesu leasingu u nás nemůže stát pouze globální recese, ale že musely sehrát svou úlohu i další vlivy, ze-jména zmíněné strukturální změny poměrů jednotlivých produktů finančního trhu.“

Tomáš Johánek

spinner