27. března 2008
Internetové aplikace bank pro elektronické finanční transakce prováděné přímo z počítače zákazníka se objevily před několika lety a dnes již jsou pro mnoho lidí samozřejmostí. Pozadu se snaží nezůstat nebankovní finanční společnosti, například leasingové. V podstatě vše, co lze zařadit do kategorie „účet“, je již dnes možné ovládat i elektronicky. Elektronická komunikace mezi finanční společností a klientem je ovšem samozřejmě chráněna šifrováním.
Jedním z prvních internetových nástrojů, s nimiž přijde zájemce o leasing do styku, jsou on-line kalkulačky, které leasingové společnosti umísťují na své webové stránky a do svých klientských rozhraní. Po několika kliknutích je díky nim zákazníkovi jasné, zda si leasing může dovolit.
Přes internet si sice lze například také vybrat a nakonfigurovat vysněný vůz, ale rozhodnutí většinou padne až ve chvíli, kdy si zákazník do auta sedne. Velmi dobře se zato po síti vyřizují administrativní kroky jako kalkulace, objednávka a leasingový příslib. A tady se objevuje jedna z předností leasingových aplikací před klasickým internet bankingem. S žádostí o bankovní úvěr nebo kreditní kartu musí zájemce většinou na pobočku, zatímco žádat o leasing může i ze své kanceláře.
Leasing je velmi často sjednáván prostředníkem, zejména autobazarem nebo autosalonem. I tyto firmy jsou dnes již běžně vybaveny internetovým připojením a mají přístup do informačních systémů leasingových společností. Pokud prodejce s vybranou leasingovou společností spolupracuje a všechno probíhá hladce, může zákazník do půl hodiny získat nejen vybraný vůz, ale i potvrzení o jeho financování.
S rychlostí vyřízení leasingu narůstá pro leasingovou společnost riziko, že klient nebude bezproblémový, neboť není dostatek prostoru na prověření jeho bonity. Zatímco v případě poskytnutí úvěru by klient se zhoršenou schopností splácení mohl být zdrojem komplikací, leasing je v tomto ohledu lépe zabezpečen, neboť leasingová společnost zůstává po celou dobu jeho trvání majitelem financovaného předmětu. Proto také bývá leasingové financování levnější než úvěrové.
Leasingové účty napovědí
Součástí informačního systému jsou různé elektronické formuláře sloužící pro komunikaci s finanční společností. Kromě samotné žádosti o leasing je to například žádost o devinkulaci pojistného plnění ve prospěch klienta. Po přihlášení do leasingové aplikace má zákazník přístup ke všem informacím o svém leasingovém účtu, včetně těch, které by jinak musel dohledávat ve smlouvě, například jak bude probíhat další splácení nebo jaká pojistka je uzavřena.
Leasingová aplikace samozřejmě počítá i s klienty využívajícími operativní leasing. V tomto případě jsou informace rozšířeny o přehledy nákladů vynaložených na provoz firemního autoparku, například na pohonné hmoty, údržbu vozidel nebo výměnu pneumatik.
V naší společnosti se neustále utvrzujeme o tom, že investice do elektronické komunikace je na místě. Pružnost a efektivnost komunikace je totiž považována za jednu ze základních předností nebankovních finančníků. Klient má právo na včasné a úplné informace. Proto jsme před šesti lety spouštěli portál Leasing24 a drtivá většina komunikace s klienty dnes probíhá elektronicky. I ti nejkonzervativnější si na elektronickou komunikaci postupem času zvykají.
Pavel Holík,
ředitel společnosti D.S. Leasing