Ing. Milan GerŽa pro DN

„Máme velice dobré předpoklady pro to, abychom do EU vstoupili bez problémů“

Již dvanáct let hájí zájmy českých leasingových společností Asociace leasingových společností ČR. O aktuálních trendech leasingového trhu v České republice i v Evropě a o dalším možném vývoji v následujících několika letech jsme hovořili s prvním místopředsedou představenstva asociace ing. Milanem Geržou.

„Podle nedávno zveřejněných výsledků Asociace leasingových společností ČR podíl leasingu dopravní techniky na celkovém leasingovém trhu v České republice stagnuje na úrovni přibližně 29 procent. Čím je to podle vás způsobeno?“

„Podle statistik asociace profinancovaly v loňském roce její členské společnosti nákladní a užitková vozidla v celkové hodnotě 28,64 miliardy Kč a uzavřely v tomto segmentu celkem 33 249 smluv. Ze srovnání s rokem 2001 vyplývá, že trh skutečně stagnuje, protože v roce 2001 dosáhla celková hodnota nákladních a užitkových vozidel financovaných formou leasingu 28,42 miliardy Kč.Domnívám se, že stagnace souvisí s celkovým makroekonomickým vývojem v České republice a ekonomickou recesí v západní Evropě. Vedle toho je trh nákladních a užitkových vozidel již poměrně nasycen a více se tak v současné době začíná projevovat nutnost investic do nemovitého majetku. V průběhu dvanácti let, po která v České republice funguje leasingový trh, jsme zaznamenávali především v oblasti dopravní techniky výrazný nárůst, a je tedy pochopitelné, že se tendence růstu po určité době zpomaluje.Dalším důvodem stagnace je i postupná profilace jednotlivých podnikatelů. Ne všichni zvládli období, kdy se problémy ekonomiky promítaly do jejich činnosti, a někteří se dostali do finančních problémů. Pokud mám správné informace, dochází v současné době i k určité koncentraci dopravního trhu. V neposlední řadě má na stagnaci určitý vliv i nárůst nákladů na pojištění dopravní techniky.“

„Je tento trend srovnatelný s vývojem v Evropě?“

„Ano, stagnace se projevuje i na evropském trhu.“

„Liší se výrazně podmínky leasingu nákladních vozidel v České republice a v Evropě, například z legislativního hlediska?“

„Některé členské země Evropské unie mají trošku odlišná pravidla pro poskytování leasingu, ale z hlediska systému se rozdíly příliš neprojevují. Leasingové podmínky v Evropě i v České republice jsou dost podobné a pro Českou republiku příznivé. Například u leasingu nákladních a užitkových vozidel lze oproti přímému vlastnictví zdvojnásobit odpisy, při pořízení dopravní techniky je možné uplatnit nárok na odpočet 10 procent z daňového základu a stejně tak lze odečítat i daň z přidané hodnoty.

V současné době však řešíme velmi zásadní problém. Od začátku července letošního roku by v důsledku změny zákona o dani z přidané hodnoty měl zaniknout nárok na odečet DPH u vozidel s tzv. vestavěnou přepážkou. Tato změna se dotkne již existujících leasingových smluv a bude na ně tedy mít určitý retroaktivní dopad. To by mohlo negativně ovlivnit cash flow i hospodaření některých podnikatelů. Asociace proto jednala se zákonodárci a autory předlohy novely zákona a věříme, že se podaří v závěrečných ustanoveních zákona posunout uplatnění těchto důsledků až na začátek příštího roku. V případě, že se to nepodaří, jsme připraveni nájemcům vyjít vstříc a problémy vyřešit formou operativního leasingu nebo splátkovým prodejem.“

„Zatímco podíl nákladních a užitkových vozidel se pohybuje kolem 29 procent, podíl osobních automobilů je podstatně vyšší – 47,5 procenta. Co by podle vás mohlo přispět ke snížení tohoto rozdílu?“

„Tento markantní rozdíl je dán historicky, protože v minulosti byl trh osobních vozidel naprosto nenasycen a panovala na něm vysoká poptávka. To se odrazilo i v oblasti leasingu, protože poměrně nízká důchodová disponibilita nutila zákazníky hledat jiné možnosti financování. Bankovní sektor nebyl v tomto směru dost pružný, a tak nastoupil leasing. K vyššímu podílu osobních vozidel přispívá i to, že jejich financování formou leasingu je nesrovnatelně jednodušší, protože míra rizika při nesplácení je mnohem nižší. Kromě toho se leasingové společnosti systémově propojily s dodavateli a prodejci a spolupracují také s pojišťovnami.

Všechny tyto aspekty vedou k tomu, že je rozsah leasingu osobních vozidel na tak vysoké úrovni. Nepředpokládám ani, že by došlo k nějakému výraznějšímu poklesu. Zaznamenali jsme pouze určitý odklon menších leasingových společností od leasingu automobilů k ostatním komoditám, zejména ke strojům a zařízením. Nejvíce leasingových smluv především na nákladní vozidla uzavírají velké leasingové společnosti. Souvisí to samozřejmě do značné míry s tím, že marže v oblasti leasingu vozidel jsou velmi nízké. Proto menší leasingové společnosti spíše sázejí na individuální přístup k zákazníkům, a tedy i na jiné komodity.“

„Právě dopravní technika je typickým produktem, na který je vhodné uplatnit operativní leasing. Proč se jej v České republice ve srovnání s Evropou zatím ještě nepodařilo výrazněji prosadit?“

„Leasingové společnosti nabízejí obchody, po kterých je poptávka, a o operativní leasing bohužel v minulosti příliš velký zájem nebyl. Souvisí to také s vývojem ekonomiky a s důsledky minulosti. Zatímco dříve každá společnost provozovala vlastní autodopravu, současný trend je takový, že se společnosti zbavují neproduktivních činností, které mohou lépe zajistit outsourcingem. Ve světě tento vývoj nastal již mnohem dříve, proto se tam také operativní leasing mnohem více využívá. Vedle toho zde také nejdříve musela vzniknout síť servisů, které by se o vozidla na operativní leasing postaraly.

V současné době již ovšem poptávka výrazně stoupá, a to nejen ze strany zahraničních společností, ale i domácích firem. Předpokládám, že vývoj operativního leasingu v dalších letech bude mnohem dynamičtější.Ve světě je velmi rozvinutý i tzv. full park management, tedy že se leasingové společnosti kompletně starají o celý vozový park. Také tento produkt již některé leasingové společnosti v České republice začínají nabízet. I v tomto trendu se určitě budeme přibližovat Evropě.“

„Ovlivní podle vás leasingový trh v ČR vstup země do Evropské unie? Dojde k nějaké zásadnější změně?“

„Máme velice dobré předpoklady pro to, abychom do Evropské unie vstoupili bez výraznějších problémů, také z toho důvodu, že v současné době je český leasingový trh nejrozvinutější mezi všemi postkomunistickými zeměmi.Stabilně si také udržuje 12. až 13. místo v Evropě a v zásadě se od jiných evropských trhů příliš neliší. Půjde tedy jen o to, sjednotit pravidla a postupy při uzavírání leasingových smluv.“

„Už jste zmínil, že Česká republika obsadila špičku mezi zeměmi střední a východní Evropy. Čemu vděčí za své vedoucí postavení?“

„Je to komplex mnoha vlivů, proto zmíním jen ty nejdůležitější. Souvisejí s rozdílností legislativních předpokladů i se stupněm rozvoje ekonomiky. Pro český leasingový trh bylo podle mého názoru velmi významné založení Asociace leasingových společností ČR v roce 1991, protože asociace mohla spoluvytvářet legislativní rámec českého leasingu. Podařilo se tak vytvořit a udržet dobrá pravidla pro rozvoj leasingu. Přispěla k tomu také skutečnost, že zakládání společností působících v tomto oboru nebylo nijak legislativně omezováno, což vedlo ke vzniku velkého počtu firem, u nichž dnes dochází k určité koncentraci.

Nepřímým důvodem bylo také fungování bankovního sektoru, který se zpočátku zaměřil převážně na privatizační záležitosti, takže financování dopravní techniky pro něj bylo jen velmi okrajové. Vedle toho je nabídka leasingových produktů v České republice mnohem širší než ve vyspělých ekonomikách i v postkomunis­tických zemích. Nedílnou součástí leasingových služeb je i pojištění, některé společnosti dokonce založily vlastní makléřské firmy.České leasingové společnosti nabízejí také mnohem více spotřebitelských úvěrů – jen v loňském roce takto profinancovaly 15 miliard Kč – a významným způsobem se rozšířil i splátkový prodej.“

„Jaké hlavní trendy se v současné době prosazují na leasingovém trhu? Očekáváte nějaké zásadnější změny v letošním, případně příštím roce?“

„I nadále bude pokračovat orientace leasingových společností na operativní leasing a rozhodně se také zvýší podíl leasingu nemovitostí. Ačkoli loni asociace zaznamenala výrazný nárůst leasingu nemovitostí, stále je ještě mnohonásobně nižší než v Evropě. Bude také pokračovat nárůst komunálního leasingu, který bude záviset na dokončení probíhající restrukturalizace státní správy a na definování jasnějších pravidel. Také podíl splátkového prodeje se zcela jistě zvýší. U spotřebitelských úvěrů banky již třetím rokem avizují nástup do tohoto segmentu a určitě se jim podaří se více prosadit. V tomto ohledu proto již velký prostor růstu pro leasingové společnosti nevidím.“

„Bude i nadále docházet ke koncentraci trhu a snižování počtu leasingových společností?“

„Koncentrace bude zcela jistě pokračovat a bude probíhat především ve prospěch středně velkých společností. Z leasingového trhu budou odcházet menší firmy, které se zaměří na jiný druh činností, méně náročných na úvěrové zdroje. Stále ještě totiž v nabídce bank chybí standardní úvěrování v podnikatelské sféře. A právě chybějící finanční prostředky mohou podle mého názoru vést některé leasingové společnosti k jiným alternativám. A to přesto, že úvěrování leasingových společností je velmi bezpečné. Avšak problémy se získáváním dostatečných úvěrových zdrojů malým leasingovým společnostem neumožňují pružně reagovat na poptávku zákazníků. A to ke škodě nás všech.“

Martina Novická

spinner