27. března 2008
Pojišťovny působící na českém trhu během uplynulého roku zvýšily dostupnost svých produktů a služeb prostřednictvím internetu. Zatím lze ovšem on-line uzavírat pouze jednoduché typy pojištění v oblasti neživotního pojištění. Oblíbené je zejména cestovní pojištění či zákonné pojištění za škody způsobené provozem motorového vozidla (povinné ručení).
Podle zjištění průzkumu, který v průběhu roku 2007 mezi deseti největšími pojišťovnami podnikajícími na domácím trhu provedla společnost KPMG Česká republika, mohou jejich stávající a potenciální klienti při uzavírání pojištění stále více spoléhat na výhody internetu. Je zřejmé, že internet se etabloval z příležitostně využívaného komunikačního nástroje na další obvyklý způsob pro obsluhu zákazníků i v tak citlivém a komplikovaném oboru, jakým je pojišťovnictví.
Význam on-line služeb stoupá
Podle Jiřího Diepolta, manažera z oddělení služeb pro finanční sektor společnosti KPMG Česká republika, si pojišťovací společnosti jsou vědomy významu on-line služeb a jejich nabídka se v tomto směru každým rokem zlepšuje. „Internetová prezentace představuje důležitý informační a distribuční kanál každé pojišťovny, a to i přes to, že podíl uzavřených smluv po internetu je v porovnání s ostatními prodejními kanály stále zanedbatelný. On-line sjednání pojištění přináší klientům především značnou úsporu času a v některých případech i přímou finanční úsporu. Slevy na pojištění uzavřená on-line se pohybují okolo 10 procent,“ uvedl k výsledkům průzkumu Jiří Diepolt.
Prostřednictvím internetu lze v současné době uzavírat pouze jednoduché typy pojištění především v oblasti neživotního pojištění. Nejčastěji se jedná o cestovní pojištění a povinné ručení. Životní pojištění žádná z deseti největších pojišťoven prostřednictvím internetu uzavřít neumožňuje, a to především z důvodu výrazně větší složitosti produktů, vyšší náročnosti na vstupní informace a nutnosti dohodnout konkrétní specifické smluvní podmínky.
Ze vzorku deseti pojišťoven se on-line služby týkají pouze sedmi, zbývající tři služby tohoto typu nenabízejí. U sedmi pojišťoven je možné uzavřít on-line smlouvu o havarijním pojištění, povinném ručení, cestovním pojištění a pojištění odpovědnosti. Všech těchto sedm pojišťoven nabízí on-line uzavření cestovního pojištění, stejně jako v předchozím roce. Oproti roku 2006 však došlo k nárůstu ve všech třech zbývajících skupinách pojištění.
Rostou možnosti nejen u havarijního pojištění
Havarijní pojištění nabízely v roce 2007 v on-line podobě tři pojišťovny, zatímco v roce 2006 je nenabízela žádná. Povinné ručení nabízelo on-line všech sedm pojišťoven, což byl proti předchozímu roku nárůst o tři společnosti. Pojištění odpovědnosti nabízely on-line dvě společnosti, což meziročně představuje stoprocentní nárůst.
Cestovní pojištění a povinné ručení se podílejí na celkové nabídce on-line produktů více než jednou třetinou, havarijní pojištění 16 procenty a pojištění odpovědnosti 11 procenty.
U cestovního pojištění a povinného ručení došlo v roce 2007 rovněž k posunu směrem k většímu využití on-line služeb. Zatímco v roce 2006 pouze čtyři pojišťovny nabízely on-line jak povinné ručení, tak cestovní pojištění, loni už byly oba tyto produkty v nabídce všech sedmi pojišťoven. V roce 2006 zbývající tři pojišťovny nabízely on-line pouze cestovní pojištění.
Tomáš Johánek