23. listopadu 2009
V červnu vstoupila v platnost novela zákona o dani z příjmu, která přinesla podnikatelům značné výhody – až do konce června příštího roku mohou uplatňovat na nově pořízený majetek zrychlené odpisy, a tedy i rychlejší promítnutí investice do daňových nákladů. „Je až překvapivé, jak často se setkáváme s firmami, které o této možnosti nevědí,“ uvedl Martin Kofroň, předseda představenstva České leasingové a finanční asociace.
Novela zákona umožňuje zkrátit odpisovou dobu o více než polovinu, například osobní vůz může společnost dostat do nákladů už za dva roky namísto standardních pěti let.
Zrychlený odpis lze uplatnit u nově pořízeného hmotného majetku v 1. a 2. odpisové skupině. V případě první odpisové skupiny, do níž spadají například IT technologie, speciální zemědělské stroje a jiné, je doba odpisu zkrácena na 12 měsíců, u druhé odpisové skupiny pak z pěti na dva roky.
Při pořízení nových osobních, užitkových a nákladních automobilů či strojů si tedy podnikatel může zvolit dobu trvání smlouvy od 24 do 48 měsíců a zároveň si tak určuje i dobu promítnutí investice do svých nákladů. Může si tedy optimálně regulovat nejen cash flow, ale i tvorbu zisku.
Letošní podzim je hraničním mezníkem
Pokud je pro podnik výhodnější zachování původní délky odepisování – v případě druhé odpisové skupiny pět let – má možnost výběru z obou variant. Zkrácené odpisy lze uplatnit na nově pořízený majetek formou finančního leasingu v období od letošního 20. července do 30. června příštího roku.
Právě termín posledního června příštího roku by měl být pro podniky v současné době zaklínadlem. Ač se to nezdá, již letošní podzim je hraničním mezníkem pro firmy, které chtějí využít nabízené možnosti uplatnit nově pořízený majetek co nejdříve do nákladů. Důvodů je několik. Jednak bývají lhůty dodání nově pořizovaných strojů a zařízení často delší a podobné je to i při koupi nových osobních a užitkových vozidel. Může se stát, že zákazník na vůz čeká i měsíce. Chce-li pořídit více vozů, je reálné dodání až v příštím roce, což je údaj směrodatný pro účetní evidenci dodaného vozidla. A právě tato skutečnost zůstává podle Martina Kofroně většině firem utajena.
Dalším impulzem pro neodkladnou koupi nového vozu jsou současné ceny. Pokud chce podnik dobře investovat a zároveň využít zrychlených odpisů, je právě teď nejvhodnější okamžik k návštěvě dealera.
Leasing je výhodnější než prodej za hotové
Kromě možnosti zrychlených odpisů a výhodných cenových nabídek je třeba do rovnice současných výhod započítat i výhodné financování. „Na trhu se dnes už běžně setkáte se situací, kdy je pořízení vozu na leasing cenově výhodnější než koupě za hotové,“ uvedl Jiří Matula, místopředseda představenstva ČLFA.
Leasing podle něj představuje při současné ztížené dostupnosti úvěrů pro řadu firem klíčový zdroj financování. Leasing jako nástroj pro financování investičních potřeb a factoring, sloužící k financování provozních potřeb, tak hraje neza-stupitelnou úlohu i v případech, kdy firmám selhává možnost čerpání financí od bank. Obě služby klientům poskytují řadu výhod od jednoduché a rychlé dostupnosti přes optimalizaci a plánování firemního cash flow až po řadu doplňkových služeb včetně výhodného pojištění, na něž by samostatně nedosáhli. „I současná ekonomická situace dovedla řadu ekonomických subjektů k přehodnocení účelnosti vlastnictví výrobních předmětů. Stále více firem sahá po outsourcingu a svěřuje financování a správu specializovaným institucím,“ dodal Jiří Matula.
Trend potvrdily i referáty na Světové leasingové konferenci letos v červnu v Londýně. Očekává se, že leasing bude hrát stále významnější roli v oblasti outsourcingu obslužných a doprovodných činností. Podle Jiřího Matuly je jeho budoucnost také v rostoucích investicích do životního prostředí, jako jsou fotovoltaické panely, větrné elektrárny, tepelné pumpy či elektrické automobily.
Tomáš Johánek