14. září 2006
Výše limitu odpovědnosti dopravce v mezinárodní kamionové dopravě za náhradu škody je v České republice stále ještě asi pětinásobně vyšší než ve většině ostatních států Evropské unie a dalších členských zemích Mezinárodního měnového fondu. K ratifikačnímu procesu Protokolu k Mezinárodní úmluvě o přepravní smlouvě v mezinárodní silniční nákladní dopravě (Úmluvě CMR), který zásadním způsobem řeší otázku náhrady škody za úplnou nebo částečnou ztrátu zásilky v mezinárodní silniční nákladní dopravě, Česká republika po mnohaletých diskusích a letitých snahách dopravců přistoupila teprve loni. V současné době je již ovšem proces ratifikace zahájený v průběhu loňského roku (viz DN 06/06) zdárně dokončen a Česká republika 29. června předložila ratifikační listiny depozitáři úmluvy. Protokol by tak měl v ČR začít platit od 27. září. Návrh na zahrnutí znění Protokolu k Úmluvě CMR do legislativy České republiky podala vláda České republiky svým usnesením č. 1022 ze dne 17. srpna 2005. Od září loňského roku ratifikaci protokolu projednávaly příslušné zákonodárné orgány. Senát návrh projednal a doporučil protokol k ratifikaci svým usnesením č. 301 na zasedání 25. ledna. Poslanecká sněmov- na jej pak 16. března schválila a 22. března doporučila k podpisu premiérovi. Prezident Václav Klaus Protokol k Úmluvě CMR ratifikoval 17. května. Po vyhlášení ve Sbírce mezinárodních smluv se Protokol k Úmluvě CMR stane bezprostředně závazný pro všechny právní subjekty v České republice O necelý měsíc později 12. června ministerstvo zahraničních věcí požádalo Stálou misi České republiky při Organizaci spojených národů v New Yorku, aby český velvyslanec ratifikační listinu uložil u depozitáře Protokolu k Úmluvě CMR (tím je generální tajemník OSN). Od data uložení ratifikační listiny 29. června nyní běží devadesátidenní lhůta. Protokol začně být pro Českou republiku závazný 27. září a bude pak vyhlášen ve Sbírce mezinárodních smluv. Smlouvy vyhlašuje ministerstvo zahraničních věcí na žádost gestora, kterým je v tomto případě ministerstvo dopravy. „Vyhlášené mezinárodní smlouvy, k jejichž ratifikaci dal Parlament souhlas a jimiž je Česká republika vázána, jsou součástí právního řádu; stanoví-li mezinárodní smlouva něco jiného než zákon, použije se mezinárodní smlouva,“ uvádí se v článku 10 Ústavy České republiky. Znění protokolu tak bude mít přednost před eventuální národní právní úpravou. Pozitiva nejen pro dopravce Po vyhlášení ve Sbírce mezinárodních smluv se Protokol k Úmluvě CMR stane bezprostředně závazný pro všechny právní subjekty v České republice. I čeští podnikatelé v oboru mezinárodní kamionové dopravy a samo sebou i jejich přepravci převezmou pravidla pro omezení jejich odpovědnosti tak, jak je běžné ve většině států Mezinárodního měnového fondu, respektive v Evropské unii. Začlenění Protokolu k Úmluvě CMR do národního práva ČR přinese pozitiva nejen pro dopravce působící na poli mezinárodní ka- mionové dopravy. Konečně také vnese konkurenci umožňující a plně kompatibilní řád, a hlavně tolik potřebnou právní jistotu do veškerých obchodních operací realizovaných v České republice, které probíhají s účastí českých přepravních služeb využívajících mezinárodní kamionové dopravy. Jaká bude nově maximální náhrada škody? Protokol k Úmluvě CMR z 5. července 1978, jímž výši náhrad škody (čl. 23 odst. 3 Dohody CMR) upravily tehdejší členské státy Mezinárodního měnového fondu, zavedl používání fiktivní měnové jednotky Special Drawing Rights (SDR; česky: zvláštní práva čerpání – ZPČ). Hodnota této jednotky se vypočítává z měnového koše tvořeného nejstabilnějšími měnami pěti států (USA, Japonska, Švýcarska, Velké Británie a Německa). Po začlenění Protokolu k Úmluvě CMR do národního práva ČR se nejvyšší možná výše náhrady škody, kterou lze po dopravci požadovat, podle protokolu vypočítá tak, že se hrubá hmotnost nákladu (v kilogramech) vynásobí koeficientem 8,33 a hodnotou 1 SDR (ZPČ). Aktuální kurz SDR (ZPČ) lze zjistit z kurzovního lístku (aktuálně je to přibližně 34 až 35 Kč za 1 SDR). Do té doby však pro eventuální použití přepočtu maximální výše odpovědnosti mezinárodního silničního dopravce podle SDR/ZPČ chybí příslušný právní základ. Nadále je nutné vycházet z Úmluvy CMR, podle níž nesmí náhrada škody – s výjimkou tzv. částky zvláštního zájmu, respektive tzv. sjednané ceny – přesáhnout jí stanovený finanční limit. V České republice se až dosud jedná o 25 tzv. zlatých franků za jeden kilogram hrubé hmotnosti nákladu. Úmluva CMR pojednává o tzv. zlatém franku (o hmotnosti 10/31 g a ryzosti 0,9), který se podle sdělení České národní banky rovná 65,6 mg zlata o tisícinové jakosti 900. Původně byl zlatý frank (Gold Franc, GF) účetní jednotkou Banky pro mezinárodní platby (BIS) v Basileji. Jako takový byl užíván až do 31. března roku 2003, kdy jej nahradila nová účetní jednotka SDR/ZPČ. Začlenění Protokolu k Úmluvě CMR do národního práva ČR přinese pozitiva nejen pro dopravce působící na poli mezinárodní kamionové dopravy Poslední hodnota zlatého franku je udána z roku 1979, kdy se 1 GF rovnal 1,94149 USD. Z této hodnoty lze zatím také aktuálním kurzem USD/CZK vypočítat jeho korunovou protihodnotu (tedy například 1 USD = 27,331 CZK, 1 GF = 1,94149 USD, tj. 1,94149×27,331 CZK = 56,0629 CZK). Radek Novák, katedra logistiky VŠE Praha Za informační podporu při zpracovávání tohoto článku autor děkuje Mgr. Pavlu Hasenkopfovi z Kanceláře prezidenta republiky.