20. dubna 2013
Výsledky nebankovního trhu za loňský rok nepřinesly žádná překvapení. Trendy, které nastolily přirozený vývoj trhu, recese i daňové změny v roce 2008, stále pokračují. Posiluje operativní leasing a nebankovní úvěry, tahounem jsou nové technologie. Obecně lze říci, že vývoj nebankovního trhu včetně všech jejich produktů je dlouhodobě stabilní. Dokládá to i počet a složení největších „hráčů“ na trhu, které se dlouhodobě nemění. Podle České leasingové a finanční asociace (ČLFA), která sdružuje významné poskytovatele nebankovního financování, vložili její členové v loňském roce do české ekonomiky 118,2 miliardy Kč.
Na financování zboží a služeb pro domácnosti bylo určeno 35,7 miliardy Kč a na financování investic podnikatelských subjektů 82,5 miliardy Kč. V meziročním srovnání šlo o pětiprocentní pokles, v porovnání s rokem 2010 byla však částka větší téměř o jednu miliardu Kč. Za meziročním poklesem celkového trhu stál zejména útlum ve financování fotovoltaických zařízení. Zatímco se během roku 2011 financovaly fotovoltaické projekty v hodnotě 3,8 miliard Kč, v loňském roce dosáhl vstupní dluh u této komodity jen 0,7 miliardy Kč. V ostatních segmentech trhu je vývoj stabilní a vzájemné poměry mezi jednotlivými komoditami se výrazně nemění. Hlavní komoditou na trhu zůstává financování osobních a užitkových vozidel s padesátiprocentním podílem. Kolová technika včetně osobních užitkových a nákladních vozů tvořila dokonce 70 procent všech nových objemů nebankovního financování v loňském roce.
Záchranný kruh investičního financování
Ochota a chuť firem investovat jde ruku v ruce s vývojem ekonomiky. Z makroekonomického pohledu docházelo v průběhu loňského roku k postupnému poklesu průmyslové výroby a ochlazování vnitrozemské poptávky po investicích. Stagnace ekonomiky měla přímý vliv na celkový objem nových leasingových obchodů. Má-li však ekonomika přejít ze stagnace do růstu, jsou jedním z jejich hnacích motorů právě investice do majetku, které financují leasingové společnosti. Lze říci, že leasingové společnosti svým financováním a službami podporují přidanou hodnotu a rozvoj českého podnikatelského sektoru. „Pokud mají čeští podnikatelé obstát před zahraniční, mnohdy velmi dravou konkurencí na trhu, musí investovat do obdoby a modernizace svých výrobních prostředků, do nových technologií a podobně. Na financování těchto investic jsou leasingové společnosti na trhu experty, a to nejenom šíří produktové nabídky a kvalitou doprovodných služeb, ale zejména rychlostí reakce a kvalitou distribuce,“ řekl k tomu Libor Bosák, předseda představenstva a generální ředitel ČSOB Leasing, největší leasingové společnosti na trhu. Produkty pro podnikatele loni tvořily dvě třetiny všech nebankovních obchodů. Významným způsobem tak firmám pomohly čelit následkům ekonomické recese a udržet a dále rozvíjet jejich činnost.
Tahounem trhu je financování vozidel
Od vzniku leasingového trhu v devadesátých letech minulého století jsou leasingové společnosti hlavními partnery firem při financování kolové techniky. Členské společnosti nebankovní asociace loni uzavřely nejvíce smluv právě na financování vozidel, kdy zákazníkům poskytly prostředky na pořízení 43 procent všech prvně registrovaných nových osobních automobilů v České republice v objemu přesahující 75 tisíc nových osobních vozů. Do oblasti logistiky loni směřovalo přes 23 miliardy Kč, šlo především o užitková vozidla, nákladní automobily a manipulační a skladovou techniku. O něco méně se loni pořizovaly nákladní automobily. Tento segment zaznamenal meziroční pokles o necelých sedm procent. Loňská čísla je však nutné brát v kontextu s rokem 2011, kdy po skončení přímého vlivu celosvětové finanční krize na trh docházelo k významnému růstu poptávky po financování v oblasti logistiky. Po nasycení poptávky pokračování tak razantního růstu experti na leasingový trh v loňském roce neočekávali.
Nejlépe se daří operativnímu leasingu a úvěrům Rostoucí úroveň v loňském roce opět zaznamenaly operativní leasing a účelový úvěr pro podnikatele. Zatímco v roce 2011 činil podíl operativního leasingu na nových leasingových obchodech 33 procent, loni už dosáhl úrovně 43,5 procent. Na operativní leasing bylo v uplynulém roce uzavřeno o 9636 smluv více, než na finanční leasing. V porovnání se západními trhy, kde se operativní leasing používá v daleko větší míře, lze však očekávat jeho další růst. Operativním leasingem lze financovat nejenom automobily. „Poskytujeme ho také na speciální dopravní techniku, manipulační a skladovou techniku,“ doplnil Libor Bosák.
Nebankovní úvěry zastiňují finanční leasing
Nebankovní úvěry pro podnikatele zaznamenaly loni meziroční růst o 6,8 procenta. Zůstaly tak jediným produktem na nebankovním trhu se stále rostoucí křivkou, kterou nepřetnula ani světová hospodářská krize. Nebankovní úvěry v současné době podnikatelé využívají v obdobném měřítku jako finanční leasing. Stírají se tak rozdíly mezi striktním členěním nebankovních produktů jako v předchozích letech. Padesát procent z téměř 33 miliardy Kč poskytnutých nebankovních úvěrů firmy loni použily na financování osobních a užitkových automobilů. U finančního leasingu byly síly rozložené mezi osobní, užitkové a nákladní automobily v poměru 33: 4 a 30 procent z celkové poskytnuté částky, která se loni vyšplhala na 38 miliardy Kč. Hlavními důvody tohoto vývoje byly legislativní omezení u produktu finanční leasing, stěžejně prodloužení minimální doby trvání finančního leasingu ve vazbě na dobu odpisování pořizovaných předmětů, a přirozený rozvoj produktové nabídky ze strany leasingových společností. Podle Libora Bosáka už v dnešní době neplatí klasické dělení na leasing a účelový úvěr na pořízení věci. Leasingové společnosti nabízejí obě formy a volba konkrétního produktu je dána potřebou zákazníka. Tyto produkty leasingových společností jsou substituty, případně se komplementárně doplňují. „Jako největší poskytovatel v oblasti financování podnikatelů v České republice i v segmentu strojů, zařízení a technologií s tím máme své zkušenosti. Co se na trhu mnohdy nazývá podnikatelským úvěrem – tedy úvěr na pořízení předmětu, který zároveň slouží jako zajištění financování samého – by v jiných zemích spadal podle zvolených parametrů pod termín leasing,“ uvedl dále zástupce společnosti ČSOB Leasing.
Vedoucí trojka na trhu se nemění
Z pohledu rozložení sil jednotlivých leasingových společností v loňském roce opět posílila vedoucí pozici společnost ČSOB Leasing, která financovala přes 12 procent všech obchodů na trhu leasingových společností ve výši 9,14 miliardy Kč. Z toho 8,6 miliardy Kč směřovalo na financování investic do hmotného investičního majetku českých podnikatelů. Oproti roku 2011 došlo ke změně pořadí leasingových společností na dalších místech žebříčku – na druhý stupínek se posunul ŠkoFIN, třetí příčku obsadila loni druhá společnost UniCredit Leasing. Objem poskytnutého financování byl u těchto společností 8,42 a 8,3 miliardy Kč.
Důraz na stále nové technologie
Zatímco konstantně se zvyšující poptávka po operativním leasingu je dána vývojem a zráním českých firem, leasingové společnosti hýčkají své klienty stále novými technologiemi. Vývoj internetových aplikací tak přímo zasahuje do reálného byznysu leasingových společností, které musí reflektovat a svými službami předvídat budoucí nové potřeby klientů. To, že si může podnikatel sjednat financování osobních a užitkových vozů v místě jejich prodeje, je již samozřejmostí. Novinkou v této oblasti je možnost on-line komunikace mezi leasingovou společností a dealerem také při sjednávání financování strojů, zařízení a těžké dopravní techniky, což do loňského roku nebylo na českém trhu možné. „Díky nové generaci speciální softwarové aplikace eLine umíme klientovi v prodejních prostorách dodavatelů nově také on-line nabídnout a zpracovat možnosti financování zvolené investice, připravit kalkulaci včetně schválení a následného vytištění a uzavření smlouvy. To vše souběžně s procesem pořízení předmětu ze strany zákazníka,“ uvedl Libor Bosák. Úplný přesun služeb leasingových společností na internet však zatím nelze očekávat. Leasingové společnosti financují většinou hmotné předměty, které si musí zákazník někde prohlédnout a vyzkoušet. A zde je a bude přímý fyzický kontakt a komunikace mezi lidmi vždy klíčová.
Tomáš Johánek