26. března 2009
Český leasingový trh loni klesl meziročně o 27 procent, a to hned z několika důvodů. Přesto však představitelé České leasingové a finanční asociace nevidí budoucnost tohoto finančního produktu nijak černě, naopak: na pozadí neochoty bank půjčovat peníze se podle nich může role leasingu dále posilovat. Myslí si to i místopředseda České leasingové a finanční asociace ČLFA Jiří Matula.
„Leasingový trh má za sebou poměrně náročný rok. Na jeho počátku se musel vyrovnávat s novými daňovými zákony, na konci pak se sílící krizí. Jak loňský rok hodnotíte?“
„Leasing loni do určité míry ovlivnily dopady daňové části reformy veřejných financí, kterou se částečně změnily daňové podmínky leasingu. Prodloužila se například minimální doba finančního leasingu. V očekávání těchto změn došlo v závěru roku 2007 k poměrně masové předkontraktaci řady leasingových smluv. V průběhu loňského roku pak stále výrazněji působily dopady světové finanční krize a jejich vliv na reálnou ekonomiku.
Úměrně tomu se prohlubovaly meziroční propady růstových temp leasingu – z osmi procent v prvním čtvrtletí loňského roku až na 27 procent za celý rok 2008 (měřeno
ovšem ve srovnání se zcela mimořádnými výsledky roku 2007 v období vrcholícího ekonomického růstu). I tak však u nás byly leasingem financovány stroje, zařízení a dopravní prostředky za téměř 100 mi-liard Kč a nemovitosti za 11,5 mi-
liardy Kč. Leasingové objemy neklesly pod úroveň z poloviny této dekády. Nebyl tedy oslaben přínos leasingu pro českou ekonomiku.“
„Je teprve březen, přesto se ze-ptám: jaké jsou prognózy na letošní rok?“
„V poptávce po leasingu je patrný pokračující propad ekonomiky. Projevuje se pokles investičních aktivit ve většině odvětví průmyslu i služeb. Patrný je i pokles poptávky po spotřebitelském leasingu. I když se v průběhu roku může situace do jisté míry zlepšit, očekáváme spíše stagnaci nebo další menší meziroční pokles leasingových objemů.“
„Někteří odborníci tvrdí, že v době, kdy banky odmítají půjčovat peníze, nastává čas pro leasing. Nastanou tedy leasingovým firmám brzy lepší časy?“
„Leasing je dnes dostupnější než úvěry. Jeho poskytovatelé mohou jít v dobách finančních turbulencí a problémů v reálné ekonomice do podstatně vyšších rizik než banky, protože mají jistotu vlastnictví leasované věci po celou dobu leasingu. S ohledem na střednědobé a dlouhodobé refinanční linky nemusí leasingové společnosti zásadněji omezovat nabídku ani v dobách stagnace úvěrů a omezené likvidity, i když i ony dnes zpřísňují kritéria posuzování investičních záměrů zájemců o leasing a řízení rizik v leasingu. Myslím, že leasing své postavení na finančním trhu v dnešních podmínkách proto opravdu spíše posílí.“
„Jak se na činnosti leasingových firem může projevit to, že za nimi většinou stojí bankovní ústavy? Může jim to pomoci, nebo spíše uškodit?“
„Působení leasingové společnosti v rámci renomované finanční skupiny je určitě výhodou při přístupu ke zdrojům pro financování leasingu a často i při vývoji jejich ceny, která má přímé dopady na cenu leasingu. Leasingové společnosti s tímto zázemím, často panevropským, mohou využívat i technickou, administra-
tivní a částečně i marketingovou podporu mateřské banky či finanční skupiny.“
„Jak se v loňském roce dařilo jednotlivým produktům leasingových společností, zejména tedy finančnímu a operativnímu leasingu a spotřebitelským úvěrům? Zaznamenali jste ve srovnání s rokem předchozím nějaké významnější přerozdělení trhu mezi těmito třemi produkty?“
„Finanční leasing byl loni poznamenán klesajícími investicemi nejvýrazněji. Kvůli poklesu poptávky a také částečně i v důsledku již zmíněných daňových změn zaznamenal v loňském roce meziroční propad v řádu jedné čtvrtiny. U operativního leasingu se propad poptávky loni neprojevil. Jeho objem se loni i ve složitých podmínkách naopak zvýšil z 15,3 miliardy v roce 2007 na 18,7 mi-
liardy Kč. K růstu objemu došlo i v případě nebankovních spotřebitelských úvěrů, i když loni se mírně snížila jeho dynamika z předloňských 15,7 procenta na 13,4 procenta. Členské společnosti sdružené v ČLFA loni poskytly spotřebitelské úvěry v celkovém rozsahu 54,3 mi-
liardy Kč.“
„Zaznamenali jste loni přechod zákazníků od finančního k operativnímu leasingu?“
„Musím zdůraznit, že k současnému růstu operativního leasingu nedochází v zásadě na úkor finančního leasingu. Nejde o konkurenční produkty. Jsou určeny rozdílným skupinám zákazníků a řeší jejich odlišné potřeby. Operativní leasing volí zákazníci, kteří mají zájem na užívání věci odpovídající co nejvyššímu stupni technologického vývoje bez přebírání vlastnických a provozních rizik a s co nejvyšším uživatelským komfortem, byť i za cenu relativně vyš-ších splátek. Těmto zákazníkům jde především o účelné užívání potřebné věci, nikoliv o její vlastnictví, na ne-zbytně nutnou dobu. Stále častěji je i u nás operativní leasing využíván k outsourcingu agend nesouvisejících přímo s podnikatelským zaměřením nájemce, například péči o služební vozy či technickému vybavení kanceláře.“
„Dalo by se říci, jak velké firmě se vyplatí operativní leasing, respektive pro jak velkou flotilu?“
„Záleží na konkrétních podmínkách ve firmě i na leasované komoditě. Výhodný může být operativní leasing i jediného, podle potřeb firmy obměňovaného vozidla. Za efektivní je však zpravidla považován operativní leasing či správa vozového parku ve firmách s flotilou nad pět vozů.“
„Jakých služeb v rámci operativního leasingu využívají firmy především? Roste zájem o full-ser-vice?“
„Jde o celou škálu doprovodných služeb technické, administrativní i zajišťovací povahy. V operativním leasingu osobních vozů jde například o pravidelný servis a opravy, o výměnu a skladování sezonních pneumatik, o plné pojištění vozidla i odpovědnosti z jeho provozu, o zajištění dálniční známky, o asistenční služby i o výhodnější čerpání pohonných hmot. Ve full-service leasingu vozidel či celých autoparků dochází k plnému přenesení správy a péče na leasingovou společnost. Právě tento produkt je využitelný k outsourcingu pomocných a podpůrných agend obchodních společností.“
„Před několika dny vláda přijala nová pravidla odpisu movitých věcí. Budou mít nová pravidla dopad na zájem o leasing?“
„Navržené zkrácení doby odpisování se má týkat pouze nového hmotného majetku z prvních dvou odpisových skupin pořízeného v roce 2009 a v první polovině roku 2010. Je spojeno se zkrácením doby finančního leasingu těchto věcí.
Leasing bude u takto vymezeného souboru plnohodnotným nástrojem k financování. Myslím, že v tomto rámci, například pokud jde o leasing osobních aut pro podnikatele i spotřebitele, leasing poroste.“
„Řada firem se vinou krize dostává do obtížné ekonomické situace. Zaznamenávají leasingové společnosti nárůst počtu vrácených předmětů, dostává se více klientů do platebních potíží?“
„Leasingové společnosti skutečně zaznamenaly pokles schopnosti některých zákazníků hradit včas a v plné výši jejich leasingové splátky. V řadě případů, častěji než v minulých letech, vyústily problémy leasingových nájemců v předčasné ukončení leasingu. Projevuje se to především u nájemců z oborů postižených recesí, zejména z dopravy a z některých výrobních oborů. Tento trend však zatím není nijak masový či dramatický. Také proto, že leasingové společnosti jsou vstřícné k seriózním zákazníkům, kteří jsou dotčeni poklesem ekonomiky a řeší často jejich potíže úpravami splátkových kalendářů.“
„Mohou ekonomické potíže hrozit i některým poskytovatelům leasingu, hrozí jejich krach?“
„I když v současné ekonomice není radno zaujímat kategorické postoje, nebezpečí insolvence stabilizovaných leasingových společností, ales-poň těch, které jsou sdruženy v České leasingové a finanční asociaci, není akutní. Jsou dostatečně kapitálově vybaveny, jsou zajištěny proti výraznějším problémům na straně zákazníků a dnes již plně
zvládají standardy řízení rizik v leasingu.“
„ Jak si stojí český leasingový trh ve srovnání s okolními zeměmi?“
„Český leasing se vyvíjí zcela v souladu s evropskými trendy, i když jeho loňský meziroční propad byl z již zmíněných důvodů hlubší než pokles v celé Evropě. Český leasingový trh nadále patří mezi největší a co do povahy leasingových produktů nejvyspělejší trhy střední a východní Evropy a je srovnatelný s většinou tradičních leasingových trhů západní Evropy. Objemy patří na počátek druhé evropské desítky.
Leasing v celé Evropě je sice v současném období dotčen projevy finanční krize a ekonomické recese, ale méně výrazně než většina dalších součástí evropského finančního trhu. V současných podmínkách se prohlubuje jeho postavení plnohodnotné a v řadě ohledů výhodné alternativy k bankovním úvěrům při financování investičních záměrů.“
Tomáš Johánek