Operativní leasing

Operativní leasing oslovuje už i menší firmy

Do konce loňského roku volila většina dopravců s několika vozidly pro financování nákupu nových vozů finanční leasing. Po daňové reformě se však i menší dopravní firmy rozhodují, zda nedají přednost operativnímu leasingu. „Pokud firma najezdí ročně 50 tisíc kilometrů, potřebuje vůz odepsat dříve, než umožňují současné zákony,“ říká obchodní a marketingový ředitel společnosti ALD Automotive Jaroslav Laur.

Tento trend koneckonců potvrzují i první statistické výsledky České leasingové a finanční asociace, která ve své zprávě za první čtvrtletí letošního roku uvádí zvýšení podílu operativního leasingu na celkovém objemu leasingu strojů, zařízení a dopravních prostředků na 16,4 procenta.

Jaké jsou vlastně základní vlastnosti operativního leasingu a pro koho je vhodný? Ještě před několika lety byl operativní leasing, potažmo operativní full service leasing, naprostou neznámou. Stejně tak tržní podíl obou produktů byl na leasingovém trhu nových osobních a užitkových vozů mizivý (pod pěti procenty), zejména ve srovnání s vyspělými evropskými ekonomikami. Časy se však mění a to, co se dříve zdálo jako exotický závan z dalekých krajů, je už v dnešní době samozřejmostí a nedílnou součástí leasingového trhu.

Odepisuje se pouze část vozu

Základním rozdílem mezi finančním a operativním leasingem je odpisová křivka. Zatímco u finančního leasingu končí až na 100 procentech, u tříletého operativního pronájmu končí například na 40 procentech z pořizovací ceny vozu. Klient hradí ve finanční splátce pouze rozdíl mezi netto pořizovací cenou a zůstatkovou hodnotou (v tomto případě 60 procent), finanční splátka je tudíž nižší než u finančního leasingu. Předmět leasingu (vozidlo) se po ukončení smluvního vztahu vrací leasingové společnosti, nestává se majetkem nájemce. Jde tedy o formu dlouhodobého pronájmu. Oproti finančnímu leasingu jsou všechny splátky plně uplatnitelné do nákladů bez ohledu na dobu pronájmu. V operativním leasingu existují i alternativy, kdy má klient opci na odkup vozidla po ukončení jeho pronájmu, a může si ho tedy například za zmíněných 40 procent z původní ceny odkoupit.

Nejde jen o financování

Stále je však řeč pouze o financování. Pokud bychom se chtěli posunout dále, musíme hovořit o outsourcingu, který může být u užitkových vozidel rovněž velmi zajímavým řešením. „Full-service leasing není nic jiného než konkrétní forma outsourcingu, navíc jedna z nejrozšířeněj­ších,“ uvedl Jaroslav Laur.

Podle jeho slov jde o model, kdy specializovaná leasingová společnost přebírá za svého klienta veškerou agendu spojenou se správou, provozem a financováním vozového parku.

„Vhodnost využití full-service leasingu závisí na mnoha faktorech, z nichž nejdůležitější jsou velikost vozového parku, způsob jeho správy, konkrétní forma používání vozidel, nastavení interních procesů a jejich efektivita. Při využití full-service leasingu pak dojde zejména k těmto pozitivním posunům,“ řekl dále zástupce společnosti ALD Automotive.

Mezi velké výhody full-service leasingu patří zejména zefektivnění administrace, zprůhlednění správy flotily, zjednodušení procesů, snížení nebo úplná eliminace rizik, úspora počtu zaměstnanců, úspora času, snížení nákladů a zlepšení finančních ukazatelů v mezinárodních účetních standardech.

Tomáš Johánek

spinner