1. února 2011
Kvůli novele zákona o spotřebitelském úvěru, která vstoupila v platnost 1. ledna, ruší některé leasingové společnosti nabídku finančního leasingu pro fyzické osoby. Novela zákona totiž dává kupujícímu možnost do 14 dnů od smlouvy odstoupit, i když cena vozu může za tu dobu klesnout až o čtvrtinu. Služeb pro právnické osoby se novela nijak nedotkla.
Možnost do 14 dnů vypovědět smlouvu společnostem, které při leasingu na rozdíl od úvěru zůstávají majiteli vozů, představuje pro leasingové společnosti značný problém. Obávají se, že by zákazníci mohli díru v zákoně zneužít a poskytovatelům by na krku zůstaly „ojeté“ vozy. Tři ze čtyř největších leasingových společností přestaly finanční leasing fyzickým osobám úplně nabízet.
„Od nynějška nabízíme spotřebitelům pro pořízení osobního automobilu pouze produkty úvěrového typu, finanční leasing nyní nabízíme pouze podnikatelským subjektům,“ uvedla ředitelka komunikace UniCredit Leasing Erika Duchanová. Stejně zareagovaly společnosti Credium a ČSOB Leasing. Pouze největší český poskytovatel leasingu – ŠkoFin – zatím zrušení leasingu pro spotřebitele nechystá a nový zákon vítá. „Zákon může zvýšit povědomí a důvěru zákazníků ve finanční produkty obecně,“ uvedl k tomu vedoucí marketingu Jan Kloud.
Čeká se na rozhodnutí soudu
Podle tajemníka České leasingové a finanční asociace Jiřího Pulze konec leasingu v Česku nehrozí. Další vývoj ovlivní především to, jak se k případným sporům postaví Česká obchodní inspekce a soudy. „Je otázkou, jestli soudní a kontrolní praxe zohlední specifika leasingového produktu,“ řekl Jiří Pulz. Budou-li instituce rozhodovat ve prospěch poskytovatelů, je pravděpodobné, že leasing do nabídky opět navrátí.
Asociace nicméně po zákonodárcích požaduje, aby leasing ze zákona o spotřebitelském úvěru vyňali. Změnu spotřebitelského zákona po České republice požadovala Evropská unie. Požadavek se však netýkal leasingu, který do zákona navíc zapracovali čeští poslanci.
Úvěry vytlačují finanční leasing
Leasing při koupi auta byl v posledních letech na českém trhu nejrozšířenějším způsobem, jak si pořídit zejména motorové vozidlo na splátky. Krize zasáhla český leasingový trh velmi drtivě. V prvním až třetím čtvrtletí loňského roku evidovala ČLFA u patnácti největších společností meziroční pokles objemu o 6,7 procenta. Celkem v prvních devíti měsících roku činil objem nákupu dopravních prostředků na leasing jen necelých 29 miliard Kč.
Zhruba 60 procent smluv bylo uzavřeno na finanční leasing, který využívají především jednotlivci. Postupně však roste počet spotřebitelských úvěrů, které vytlačují zejména finanční leasing. Většina velkých leasingových firem již nabízí úvěrové financování.
„I přesto se domníváme, že finanční leasing pro fyzické osoby má pro svá specifika, jako jsou rychlá dostupnost či jednoduchost, stále svou budoucnost a své uživatele si vždy najde. ČLFA na tuto skutečnost poukazovala v rámci přípravy i schvalování tohoto zákona, bohužel bez odezvy. I nadále se snažíme o změnu a vyjmutí tohoto bodu v rámci novelizace zákona,“ uvedla v tiskové zprávě asociace ČLFA.
(tj)