22. listopadu 2007
Podzim je každoročně obdobím, kdy většina pojišťoven nabízejících povinné ručení přichází se sazbami platnými na následující rok. Vyznat se v nabídce desítky pojišťovacích ústavů není jednoduché, pomocnou ruku nabízí například portál www.top-pojisteni.cz, který byl podle jeho ředitele Pavla Ronovského prvním porovnávačem povinného ručení na internetu.
„Vždy na podzim sestavujete a zveřejňujete přehled sazeb jednotlivých pojišťoven. Došlo v letošním roce k výrazným změnám v porovnání se stavem loni?“
„V porovnání s loňským rokem došlo ke zvýšení základních sazeb v průměru o šest procent. Pro řidiče bez nehod se však také zvýšily bonusy většinou o pět procent, a tak se pro ně ceny vlastně moc nezmění. Letošní podzim je také ve znamení extra bonusů pro řidiče, kteří neměli poslední tři roky žádnou škodu. Ti si pak mohou sáhnout na další slevu ve výši až 15 procent.“
Letošní podzim je ve znamení extra bonusů pro řidiče, kteří neměli poslední tři roky žádnou škodu
„Co bylo hlavní příčinou zvýšení základních sazeb?“
„Zvýšení sazeb souvisí se škodním průběhem u každé pojišťovny. Podle mého názoru je to způsobeno větší škodovostí u mladších vozidel, na která jsou dražší náhradní díly i cena práce.“
„Podle jakých kritérií si zákazníci vybírají pojišťovnu? Hraje rozhodující roli stále cena povinného ručení?“
„Podle našich statistik si 60 procent našich klientů vybírá pro ně nejlevnější pojišťovnu. Podobně je tomu také v zahraničí, kde působí naše sesterské společnosti. U produktu povinného ručení je to celkem i logické. Poslední dobou však sledujeme zvýšený zájem o připojištění například čelního skla či zavazadel.“
Poslední dobou sledujeme zvýšený zájem o připojištění například čelního skla či zavazadel
„Předpokládáte, že v segmentu povinného ručení nastanou výrazné změny po přijetí připravované novely zákona?“
„S ohledem na připravovanou novelu zákona o povinném ručení a také v souladu s Evropskou směrnicí musí dojít ke zvýšení základních limitů plnění. V této souvislosti očekávám menší zvýšení sazeb u nižších limitů. K žádným zásadním změnám by ale dojít nemělo.“
„V letošním roce obohatily trh s povinným ručením hned dvě pojišťovny. Bude růst zájmu nejen pojišťoven o tento segment pokračovat?“
„Myslím si, že počet pojišťoven a zprostředkovatelů či porovnávacích portálů nabízejících povinné ručení není konečný. Pro ukázku mohu uvést dva příklady: v sousedním Rakousku nabízí povinné ručení již 27 pojišťoven a v Německu existuje více než 20 internetových portálů o pojištění. Pojištění přes internet je celoevropský trend a i u nás podle výzkumů uvažuje již každý druhý motorista o uzavření pojistky online. Je však potřeba se také soustředit na kvalitu poskytovaných služeb.“
„Co byste doporučil majiteli nového vozidla? Jak nejlépe postupovat při výběru pojišťovny?“
„Určitě by se měl podívat po nabídce všech pojišťoven. Některé pojišťovny mají sazby stejné pro všechny, naopak většina segmentuje své klienty a určuje sazby podle bydliště, stáří řidiče, stáří vozidla či výkonu motoru. Úspora za srovnatelné pojištění může být někdy až 80 procent.“
Pojištění přes internet je celoevropský trend a i u nás podle výzkumů uvažuje již každý druhý motorista o uzavření pojistky online
„V poslední době se začínají ozývat hlasy požadující změnu systému z pojištění vozidla na pojištění řidiče. Co si o tom myslíte?“
„Je možné, že by tento systém byl možná spravedlivější než současný. Určitě by pomohlo využití bodového systému v sazbách povinného ručení a provázání na skutečného řidiče. Dnes je mnohdy vlastníkem vozidla někdo úplně jiný než ten, kdo jej používá, a může tedy také způsobit nehodu.“
Tomáš Johánek