Operativní leasing

Podíl operativního leasingu se snížil

I když loni mírně – o čtyři procenta – vzrostl celkový objem obchodů operativního leasingu vyjádřený v pořizovacích cenách, jeho podíl na celkovém leasingovém trhu se mírně snížil. Důvodem byl daleko výraznější růst finančního leasingu, který se loni zvýšil o 15 procent. Pro Dopravní noviny to uvedla manažerka Full service leasingu společnosti ČSOB Leasing Martina Ondrejčáková.

„Jak se loni obecně vyvíjel zájem o operativní leasing a jak se v tomto směru dařilo vaší společnosti?“

„Celkový objem obchodů operativního leasingu vloni vzrostl o čtyři procenta, objem obchodů realizovaný finančním leasingem však rostl více. Podíl operativního leasingu na celkovém leasingovém trhu tak dosáhl 12,5 procenta, v roce 2006 to přitom bylo 14 procenta. Ale objektivnějším a i mezinárodně používanějším ukazatelem je počet předmětů financovaných nebo spravovaných pomocí produktů operativního leasingu. V tomto případě byl růst vyšší než pět procent.

Operativní leasing je produkt budoucnosti a očekáváme další zvyšování zájmu o něj

Růst naší společnosti v této oblasti byl ještě daleko strmější. V produktech operativního leasingu jsme uzavřeli 2200 smluv, o 147 procent více než v předchozím roce. ČSOB Leasing se tak podle statistiky České leasingové a finanční asociace posunul v žebříčku společností poskytujících operativní leasing z pátého na třetí místo.“

„Na operativním leasingu se prakticky nijak neprojevila daňová reforma platná od ledna letošního roku. Očekáváte zvyšování zájmu o tento finanční produkt, nebo zájem půjde spíše směrem ke spotřebitelským úvěrům?“

„Každý produkt má své výhody a své zákazníky. Pokud jde společnosti především o daňovou a nákladovou optimalizaci, pak jí doporučíme full service leasing. U operativního leasingu včetně full service leasingu jsou měsíční splátky plně nákladovou položkou podle českých i mezinárodních účetních standardů. Navíc může zákazník využívat řady doplňkových služeb, což mu umožní věnovat více času a energie svému předmětu podnikání.

Operativní leasing je produkt budoucnosti a očekáváme další zvyšování zájmu o něj. Naproti tomu úvěry poskytované leasingovými společnostmi jsou spíše alternativou k finančnímu leasingu a i jejich hlavní výhody jsou srovnatelné s finančním leasingem. Mám na mysli rychlé uzavírání v místě prodeje financovaného předmětu, doprovodné služby (zpravidla výhodné pojištění), administrativní jednoduchost (minimum podkladů požadované od žadatele o financování), ale i schopnost leasingové společnosti velmi vstřícně reagovat na potřeby a specifika zákazníka.“

„V čem spočívají hlavní výhody úvěrů?“

„Hlavní výhoda úvěrů u některých zákazníků spočívá ve skutečnosti, že se předmět financování ihned stává jejich majetkem, což jim umožňuje čerpání prostředků z dotačních programů. Oproti finančnímu leasingu úvěr nabízí splácení již od šesti měsíců a splátka úvěru není zatížena DPH z finanční služby. Proto je výhodný pro fyzické osoby a neplátce DPH. Nejvíce je využíván pro financování ojetých automobilů, ale nabízíme ho i pro financování nových osobních, užitkových a nákladních automobilů i strojů a zařízení. Pevné místo na trhu má také finanční leasing, který je díky své dostupnosti, flexibilitě a jednoduchosti osvědčeným řešením financování investic především pro podnikatele.“

Dominantní podíl na předmětech financovaných nebo spravovaných pomocí produktů operativního leasingu mají dlouhodobě automobily

„Co nejvíce financují vaši klienti prostřednictvím operativního leasingu? Mění se nějak v posledních letech toto portfolio?“

„Dominantní podíl na předmětech financovaných nebo spravovaných pomocí produktů operativního leasingu mají dlouhodobě automobily. ČSOB Leasing však jako jedna z mála společností nabízí zákazníkům komplexní řešení jejich potřeb, tedy financování dopravní techniky, strojů a zařízení prostřednictvím úplné škály produktů a služeb. V roce 2007 činil podíl automobilů na nových obchodech více než 80 procent ze všech smluv a jejich meziroční nárůst byl 156 procent. Zbytek z vloni uzavřených smluv tvořily stroje a zařízení s nárůstem o 111 procent.“

Tomáš Johánek

spinner