21. dubna 2011
Podniky se v době krize snažily ušetřit mimo jiné na provozu své flotily vozidel. Ještě častěji než dříve proto volily službu externí správy vozového parku, tedy takzvaný operativní leasing. V posledních letech se i z tohoto důvodu výrazně zvýšil podíl operativního leasingu na celkovém leasingu movitých věcí.
Zatímco v roce 2007, tedy před začátkem krize, tvořil podíl operativního leasingu 12,5 procenta, o rok později to bylo již téměř 20,0 procenta. V roce 2009 jeho podíl dosáhl přibližně 27 procent, loni se pak mírně snížil na 26 procent. „Jedním z hlavních důvodů nárůstu podílu operativního leasingu byla snaha firem soustředit se primárně na svou hlavní činnost podnikání, zefektivnit tudíž správu svých vozových parků a v důsledku i ušetřit,“ uvedl obchodní ředitel společnosti LeasePlan Peter Tölgyesi.
Leasingové společnosti nabízející operativní leasing (Lease-Plan a další) poskytují firmám v rámci svých služeb veškerý servis týkající se automobilů – od výběru a pořízení vhodných vozidel přes kompletní administrativu, pojištění, servis a pneuservis, elektronické knihy jízd a podobné moderní nástroje až po závěrečný prodej automobilů prostřednictvím elektronických aukcí.
To vše jejich zákazníci získají v jednom balíčku a za jednu pravidelnou platbu formou paušálu, bez skládání jakékoliv akontace. Navíc s přesnou znalostí měsíčních nákladů na vozidlo. To řada firem samozřejmě ocení i kvůli cash flow, a to nejen v období krize.
Poskytovatelé leasingu nabídnou nižší ceny
Pokud by si podniky měly všechny tyto služby zajišťovat samy, stálo by to je to kromě velkého množství energie a personálních a časových rezerv i více peněz. Poskytovatelé operativního leasingu disponují kromě dobré znalosti všech dodavatelů v automobilovém segmentu i řadou množstevních slev. „Například Lease- Plan nakupuje šest tisíc automobilů ročně a je významným zákazníkem servisů i dalších dodavatelů – a díky tomu může nabídnout nižší ceny svým klientům,“ dodal Peter Tölgyesi.
Klienti využívající operativní leasing dostanou také kvalitní poradenství a inteligentní nástroje, které optimalizaci nákladů v rámci správy firemního vozového parku dále napomáhají. Vedle elektronických knih jízd s řadou přídavných funkcí jsou to například analytické aplikace pomáhající nalézt úspory při spotřebě pohonných hmot, výběru pneumatik, lepší kontrole řidičů či pečlivém výběru pojištění.
Tomáš Johánek