23. listopadu 2010
Pojišťovny stále zvyšují základní sazby povinného určení. Skutečné průměrné pojistné však díky akčním a obchodním slevám klesá. Zákazníci tak mohou profitovat z toho, že se přiostřil konkurenční boj pojišťovacích ústavů, které produkt povinného ručení poskytují.
V posledních letech neustále přibývá počet pojištěných vozidel a s tím souvisí i větší počet pojistných událostí a nárůst výplat pojistného plnění. S ohledem na legislativní změny v posledních dvou letech se očekává vyšší dynamika vývoje výplat pojistného plnění. „U většiny pojišťoven v posledních letech rostou základní sazby povinného ručení v průměru o osm až deset procent. Na druhou stranu průměrná výše pojistného díky různým speciálním akcím pojišťoven, segmentaci klientů a bonusovému systému neustále klesá, za posledních pět let celkem o 19 procent,“ řekl Pavel Ronovský, ředitel společnosti Top-Pojištění.cz, s. r. o., která se zabývá srovnáváním nabídek pojišťoven mimo jiné v segmentu povinného ručení.
Nejlevnější pojišťovnu nelze snadno stanovit
Různé pojišťovny preferují jinou cílovou skupinu klientů a toto zaměření podporují v segmentaci svých produktů. V současné době existuje v rámci srovnání podmínek pro konkrétní klienty několik desítek tisíc kombinací pojištění. Nelze tedy jednoznačně určit, která pojišťovna patří pro všechny mezi nejlevnější. Jedině vzájemným nezávislým srovnáním lze docílit optimalizace pojištění – dosažení nejnižší možné ceny pojištění na trhu. Klienti díky tomuto srovnání jednotlivých produktů pojišťoven mohou snížit náklady na pojištění a ročně ušetřit řádově stokoruny až tisíce Kč.
Bonusový systém pojišťoven se mění
Velkou změnu prodělal za posledních pět let bonusový systém pojišťoven. Dříve byl standardem jednoduchý propočet: za každý rok bezeškodního průběhu sleva na pojist-ném ve výši pěti procent. Maximální slevy se tak klient dočkal po deseti letech. První vlaštovkou byla Triglav pojišťovna a posléze Wüstenrot, které již po sedmi, respektive osmi letech klientům umožnili 60procentní slevu. V nedávném období se přidaly další pojišťovny, jako například Česká podnikatelská pojišťovna a Generali se speciální nabídkou mimořádných slev ve formě „zapůjčení slevy za bezeškodní průběh“ do budoucna. Jejich klienti tak mohou již nyní čerpat vyšší bonus, než na jaký by měli standardní cestou nárok.
Asistenční služby procházejí bouřlivým rozvojem
Základním smyslem asistenční pomoci byla ještě před několika lety pomoc jen v případě pojistné události. V případě havárie vozidla byl klientovi umožněn odtah vozidla a poskytnuty základní asistenční služby. V současnosti se asistenční služba rozšiřuje pro případy nepojízdnosti vozidla v případě poruchy vozidla, rozšiřuje se i pomoc pro případy defektu pneumatiky, nedostatku pohonných hmot, vybití akumulátoru a ztráty či zalomení klíčů. Úroveň asistenčních služeb se tak rovněž stává důležitým kritériem pro výběr povinného ručení.
Povinné ručení však v poslední době mění tvář ještě výrazněji. Přestává být pojištěním pro škody způsobené třetím osobám (odpovědnostní pojištění) a nabírá silné prvky havarijního pojištění. Začíná se stávat důležitou pojistnou ochranou nejen pro poškozeného, ale zejména pro pojištěného, pro přímého klienta pojišťovny.
Pokud se dnes klient rozhodne uzavřít pro něj nejlepší a zároveň nejlevnější pojištění, nestačí mu už navštívit jednu nebo dvě pojišťovny a uzavřít pojištění. Zcela jistě se najde i další možnost, která je pro něj ještě výhodnější. „Bez ohledu na lepší podmínky, které klient dokáže získat díky uzavření pojištění přes internet, mohou profesionální srovnávače vyhledat několik variant pojištění a klient tak vybírá z větší nabídky,“ uvedl Pavel Ronovský.
Tomáš Johánek