12. srpna 2004
Stále více českých firem nakupuje pohonné hmoty bezhotovostně prostřednictvím platebních karet. Vyplynulo to z výzkumu, který v druhém čtvrtletí letošního roku provedla agentura Factum Invenio pro CCS Českou společnost pro platební karty mezi firmami s nejméně dvaceti zaměstnanci.
Představitelé více než poloviny oslovených firem uvedli, že využívají pro úhradu nákupů pohonných hmot bezhotovostní transakce. Více než 30 procent firem tyto bezhotovostní transakce na čerpacích stanicích realizuje především prostřednictvím specializovaných karet (tzv. petrokaret).
Z výzkumu vyplynul značný potenciál pro další rozvoj bezhotovostních transakcí v oblasti nákupu benzínu i nafty. „Zvyk hradit pohonné hmoty v hotovosti stále více ustupuje, i když je dnes uváděn ještě u asi 40 procent českých společností,“ uvedl ředitel oddělení Business & Finance Factum Invenio Tomáš Macků.
Hotovostní úhrady ustupují
Hotovostní úhrady na čerpacích stanicích ustupují především díky vysoké míře znalosti firem o možnostech bezhotovostních plateb. Mezi poskytovateli karet pro bezhotovostní nákupy pohonných hmot jsou s 90procentním povědomím nejvíce známy bankovní platební karty, na druhém místě jsou karty CCS s 87 procenty.
Společnosti motivuje k přechodu na bezhotovostní systémy nákupu pohonných hmot především celková komplexnost nabízených služeb, která vyhovuje 85 procentům respondentů. Hlavním důvodem, proč některé z firem naopak stále setrvávají u hotovostních plateb, je jejich tradiční a jen postupně odstranitelný zvyk platit v hotovosti.
Rozhodnutí firem o přechodu od hotovostního k bezhotovostnímu způsobu placení je v 80 procentech případů v kompetenci vrcholových manažerů firem a právě u nich lze předpokládat nejvyšší zájem na snadné kontrole nákladů na provoz autoparku a na kontrole toku firemních peněz obecně.
„Naši zákazníci se rozhodují vy-užívat firemní karty CCS především na základě zhodnocení ekonomického přínosu bezhotovostních plateb pro hospodaření společnosti. Důležitým faktorem je rovněž bezpečnost těchto transakcí a úspora času věnovaného administrativě s tím spojené,“ uvedla ředitelka úseku služeb zákazníkům Hana Ševčíková.
V souladu s přístupem řady českých firem k bezhotovostnímu způsobu úhrady pohonných hmot je jejich snaha maximálně kontrolovat náklady na servis a údržbu vozidel a řešit situaci vlastními dostupnými prostředky. S tím souvisí i pořizování dílen s kompletním vybavením pro opravy firemních vozidel. „Pouze každá druhá dotazovaná společnost zajišťuje údržbu a opravy svých vozidel externě ve značkových nebo specializovaných servisech,“ zdůraznil Tomáš Macků ze společnosti Factum Invenio.
(jet)