4. prosince 2008
Společnost SG Equipment Finance koupila v červenci stoprocentní podíl v německé PEMA GmbH. O tom, jaký dopad bude akvizice mít na českou dceřinou společnost PEMA a jak se vyvíjí český trh v oblasti proná-jmu užitkových vozidel, jsme hovořili s jednatelem PEMA Praha Ing. Jaromírem Sedlákem.
„Mohl byste přiblížit, jak ke změně majitele společnosti PEMA GmbH došlo?“
„SG Equipment Finance, která patří společnosti Société Générale, koupila v létě prostřednictvím své společnosti GEFA firmu PEMA GmbH. Význam této změny pro společnost PEMA spočívá především v tom, že se jí otevřely dveře na nové trhy. Doposud nás v růstu vždy omezovalo personální obsazení nových zastoupení. Když jsme například koncem loňského roku rozšířili naši působnost na sedm evropských zemí, bylo to spojeno s velmi složitým výběrem pracovníků. To, že SG Equipment Finance má celoevropskou působnost, nám další rozvoj výrazně usnadňuje. Propojení s bankovním sektorem pro nás navíc znamená i snazší a jednodušší přístup k finančním prostředkům, což se jistě projeví také v našich výsledných produktech a cenách pro zákazníky.
Významně jsme zrychlili řadu procesů ve firmě
Co se týče změn ve struktuře firmy a organizace práce, myslím si, že je zákazníci v jednotlivých zemích vůbec nepocítí. Pro nás to znamenalo jen to, že v Německu, kde byli původně dva jednatelé, přibyli další dva, čímž se zvětšila flexibilita a poněkud se v rámci skupiny přerozdělily úkoly. Bylo například posíleno oddělení controllingu a jedno z oddělení je nyní zaměřeno na komunikaci s mateřským podnikem, neboť banka má vlastní způsob komunikace, který je pro ni srozumitelný. Pokud bychom takový systém chtěli zavést přímo v pobočkách, stálo by nás to nejen spoustu úsilí, ale zřejmě bychom museli posílit i personálně, což by samozřejmě mělo vliv i na rentabilitu.
Významně jsme také zrychlili řadu procesů ve firmě, například uzávěrky jednotlivých daňových období probíhají výrazně dříve, abychom je stihli postoupit mateřskému podniku, který je zpracuje a postupuje dále. To vše jsou pro nás velice pozitivní změny.“
„Jak jsou v rámci nové struktury rozděleny kompetence jednotlivých společností působících na stejném trhu?“
„Abychom se se Société Générale, která je zastoupena i na českém trhu, nepřekrývali, SG Equipment Finance bude provozovat především klasické finanční produkty, jako je finanční leasing, a PEMA bude dělat to, co ji významně odlišuje od všech ostatních firem na trhu, tedy pronájmy. To byl ostatně i hlavní důvod, proč byla PEMA pro SG Equipment Finance zajímavá – chtěla získat nějakého pronajímatele a bylo určitě jednodušší koupit velký fungující systém než tvořit od nuly něco, o čem banka přesně neví, jak by to mělo fungovat. Tudíž Société Générale získala akvizicí kvalitní know-how s tím, že jako největší hodnotu v podnicích tohoto typu vnímá jejich pracovníky.“
„Jak se díváte na možnosti pronájmu vozidel za současné ekonomické situace?“
„Situace mnoha výrobců i prodejců je dnes opravdu těžká. My jsme však v poněkud jiné pozici. Tím, že děláme pronájmy a nabízíme produkty, které jsou nastaveny na konkrétní zakázku (to znamená na konkrétní období, objem přepraveného zboží, kilometrové projezdy a technologii, která je pro danou zakázku optimální), právě v této době vycházíme vstříc potřebám mnoha firem. Myslím si, že posun poptávky od přímého nákupu k těmto dlouhodobě jasně kalkulovatelným specifickým produktům je velmi výrazný.
Navíc zákazníci si dnes i s ohledem na legislativu, která upravila dobu leasingu na šedesát měsíců, nebudou brát auta na leasing, protože zakázku na tak dlouhou dobu nikdo nemá.
Pro omezení podnikatelského rizika je potom pronájem, který je nastaven přesně na danou zakázku, naprosto ideální.
A to nemluvím ani o flexibilitě pronájmu – dopravci si dnes běžně najímají vozidla sice jen na deset či jedenáct týdnů v roce, ale po dobu tří či čtyř let. Týká se to třeba firem orientovaných na stavebnictví, které v prosinci a lednu nejezdí a nechtějí platit náklady za leasing a další poplatky. Díky našim pronájmům však platí za vozidla pouze v době, kdy mají zakázky a odpovídající výnosy.“
„Takže zvýšený zájem o pronájmy je patrný již nyní?“
„Ano, a má to více důvodů. Především je zde pokles výroby v automobilovém průmyslu, který se projevuje i tím, že mnozí dopravci nemají práci. Na druhé straně se však v tomto oboru objevují i jednorázové zakázky, které trvají třeba jen čtrnáct dní. Samozřejmě na tak krátkou dobu si nikdo vozidlo nekoupí, ale přepustit zakázku jinému dopravci je riskantní, a tak mnozí ,megadopravci‘, kteří se pohybují kolem TPCA nebo Škoda Auto, si od nás půjčí na pár dnů deset návěsů. S nimi danou zakázku vyřídí a poté nám je vrátí. A to se děje v podstatě každý měsíc.
O stavebnictví, které je závislé nejen na počasí, ale také na politické atmosféře a míře státních zakázek, jsem již hovořil. Firmy, které v tomto oboru působí, si od nás vozidla najímají zcela standardně.
Také pro pojišťovny je pronájem přijatelnější než úhrada ušlého zisku, který je těžko kalkulovatelný. Takže pronájem je vhodným řešením i pro různé krizové situace.
Další oblastí jsou pak speciální vozidla. Zákazníci si speciál koupí, pouze pokud vědí, že pro něj mají dlouhodobě práci, v ostatních případech je pro ně výhodnější si jej na-jmout. Máme například zákazníky, kteří provádějí v areálu opravu a půjčí si na dva víkendy sklápěcí návěs. Ale máme i zákazníky, kteří mají střednědobé zakázky, jako je třeba svoz řepy do cukrovarů v období od srpna do prosince – na toto období máme běžně připraveno třicet návěsů.
Vedle kalkulovatelnosti nákladů je třeba vzít v úvahu také fakt, že dopravci, kteří si od nás najmou vozidlo, mají zaplacen a zajištěn jeho servis jak v České republice, tak po celé Evropě. Nemusejí tedy mít vlastní dílnu,jen zavolají a vyjma sobotní a nedělní noci mohou kdykoli přijet. A využijí-li jen jednou za měsíc noční službu, ušetří tím čtyři procenta aktivního času, který mohou strávit u svého zákazníka, což už se v jejich výnosech projeví.“
„Součástí nabídky společnosti PEMA je také prodej použitých vozidel…“
„Loni obecně v tomto segmentu trh výrazně rostl, ale letos v srpnu již byl v celkových statistikách patrný dramatický pokles. U naší společnosti prodeje tak výrazně neklesají, což je dáno tím, co nabízíme. Naše velká konkurenční výhoda spočívá v tom, že vozidla, která prodáváme, dobře známe. Jedná se o techniku, která se z devadesáti procent vrací z pronájmů a jejíž servis platíme sami – zbytečně na něm nešetříme a provádíme jej v době, kdy je skutečně zapotřebí. Pokud zákazník kupuje vozidlo od nějaké dopravní firmy či z bazaru, vystavuje se riziku, že bylo zanedbávané, že na něm bylo něco vyměněno nebo že je nadměrně opotřebené. To my nemáme zapotřebí, naopak zakládáme si na tom, že zákazník dostane kompletní doklady o servisních prohlídkách a zná původ vozidla.
Vozidla, která prodáváme, dobře známe
V České republice běží prodej ojetých vozidel standardně bez velkých výkyvů, ale máme velký nárůst prodejů do Polska, Maďarska a Bulharska – tamní dopravci od nás pravidelně použitá vozidla odebírají.“
„Na rozdíl od mnoha prodejců a výrobců tedy zřejmě vidíte vývoj v následujících měsících pro vaši firmu příznivě…“
„Myslím si, že PEMA poskytuje zákazníkům optimální řešení pro podobné situace, jako je právě současná krize na dopravním trhu a na trhu obecně. Jednu část poptávky pokrýváme kvalitními použitými vozidly s jasným původem a servisní historií, druhou část kryjeme pronájmy, tedy produkty, které jsou zaměřeny na konkrétní potřeby zákazníka dané časem, kilometry a objemem přeprav a technickou charakteristikou vozidla. Jsem přesvědčen o tom, že pokud dopravce tyto produkty využije, bude schopen nejen optimalizovat bezpečnost obchodního procesu, ale také posílí svou bezpečnost před konkurencí.“
Milan Frydryšek