Ing. Martin Kofroň (ČLFA) pro DN

Reforma nezastavila růst nebankovních finančních služeb

Na počátku letošního roku, kdy začala platit nová daňová pravidla, se leasingu předpovídal značný úpadek. Nebankovní poskytovatelé finančních služeb nicméně zatím žádný dramatický pokles nehlásí. Podle předsedy představenstva České leasingové a finanční asociace (ČLFA) Martina Kofroně členové ČLFA dokázali mírný pokles leasingu kompenzovat růstem dalších finančních nástrojů, především pak úvěrů.

„Na počátku letošního roku začala platit nová daňová pravidla, která mimo jiné ovlivnila i poskytování leasingu podnikatelům. Splnily dopady těchto pravidel vaše očekávání?“

„Pokud mohu mluvit za sebe, patřím mezi ty zástupce ČLFA,

kteří nijak nepřeceňují význam daňové reformy pro podnikání v oblasti leasingu. Domnívám se, že rozvoj leasingu a pokles či naopak vzestup trhu závisí na celé řadě faktorů, daňový režim je pouze jedním z nich. Tyto faktory ovlivňují rozhodování zákazníka, zda při pořizování investice využije cizích zdrojů a jakou formu zvolí. Daně nejsou rozhodujícím kritériem. Letos sice došlo k poklesu leasingu strojů a dopravních prostředků, ale nemyslím si, že by to bylo hlavně kvůli daňové reformě.“

„Co tedy bylo příčinou tohoto poklesu?“

„Myslím si, že je hned několik důvodů. Jednak stále dlouhodobě probíhá určitý proces snižování podílu takzvaného spotřebitelského leasingu, tedy leasingu domácností a nepodnikatelů, na celkovém trhu spotřebitelských finančních služeb. V minulosti byl jeho podíl velmi vysoký. Spotřebitelský leasing poměrně hodně narostl v 90. letech, kdy leasing pokrýval retailovou poptávku, kterou v té době nebyly schopny pokrýt banky. Ty v té době retailové úvěry prakticky nezajímaly a nebyla tady ani dostatečná nabídka nebankovních spotřebitelských ú­věrů.

Situace se dramaticky změnila po privatizacích bank a poté, co do České republiky přišla také řada firem zaměřených speciálně na segment spotřebitelských úvěrů. Přirozeně si ulouply díl koláče spotřebitelského financování i na úkor leasingu.

V podnikatelské sféře jsou hlavním faktorem poklesu leasingu spíše důvody makroekonomické. V první polovině roku razantně rostly ceny pohonných hmot, přičemž dopravní technika je jedna z komodit, kde je leasing velmi silně zastoupen. Ochlazení investičních aktivit je nicméně obecné a v druhé polovině roku je dále umocněno globální finanční krizí.“

„Jak se tedy letos zatím vyvíjí leasingový trh?“

„V první polovině roku vykázal leasingový trh oproti loňsku pokles zhruba o 11 procent. Čísla za tři čtvrtletí pokles znovu potvrdila: pohybujeme se nyní na úrovni 15procentního poklesu. Myslím si však, že tento vývoj není s ohledem na celkové ekonomické prostředí nijak dramatický. Navíc loňský rok byl pro leasing rokem rekordním, letošní výsledky tedy srovnáváme s vysokým základem.“

Finanční krize může být hrozbou i příležitostí.

Hrozbou proto, že leasingové podnikání je náročné na úvěrové zdroje, jejichž dostupnost se může zhoršit

„Jaký dopad na leasingový trh bude mít finanční krize, která naplno vypukla během posledních týdnů?“

„Finanční krize může být hrozbou i příležitostí. Hrozbou proto, že leasingové podnikání je náročné na úvěrové zdroje, jejichž dostupnost se může zhoršit. Nelze však paušalizovat, členská základna ČLFA je pestrá a různé společnosti tuto okolnost pocítí v různé míře. Na straně druhé si myslím, že leasing u některých zákaznických skupin může získat na atraktivitě. Říká se, že leasing je produkt do špatného počasí a v situaci, kdy ekonomika startuje nebo balancuje na hraně recese a banky jsou velmi obezřetné k poskytování úvěrů, se projevuje síla leasingu jako velmi bezpečného, tedy i velmi dostupného nástroje financování investic.

Je tedy možné, že v situaci, kdy podnikatelské subjekty mají horší přístup k jiným zdrojům, se pro ně leasing stane vhodnou alternativou obdobně – i když zřejmě v menší míře – jako v první dekádě po sametové revoluci. V této situaci to může znamenat pro leasingové společnosti novou příležitost.“

„Znamená to tedy, že poskytování leasingu se na rozdíl od bankovních úvěrů nijak nezpřísnilo?“

„V této otázce nemohu hovořit za celou ČLFA či všechny její členy, nicméně z pohledu své domovské společnosti ŠkoFIN nevidím zatím pro zpřísňování podmínek důvod.

Je to dáno rozdílem mezi úvěrovým a leasingovým financováním. Zatímco u úvěru je primárním faktorem osoba dlužníka, v případě leasingu je riziko kryto obvykle financovanou komoditou. Nicméně nějaké dílčí změny v procesu ohodnocování rizika před uzavřením leasingové smlouvy nemohu do budoucna vyloučit.“

„Neobáváte se toho, že by v důsledku finanční krize mohl růst počet firem, které nebudou schopny splácet své závazky?“

„Myslím, že je ještě příliš brzy na odhady, zda a jakým způsobem finanční krize zvýší podíl klientů, kteří budou mít problém se splácením. Osobně neočekávám nějak výrazný nárůst. Nezbývá mi než opakovat, že leasing je z hlediska rizika méně závislý na osobě dlužníka a více na financovaném předmětu.“

„Ovlivnila daňová reforma nějak zájem o operativní leasing?“

„Operativní leasing je segmentem, který i přes zhoršující se podmínky zaznamenává nárůst dokonce i v tomto roce, byť jde o nárůst velmi mírný. Názory na to, nakolik je to způsobeno daňovou reformou, se různí. Já patřím k těm, kdo za růstem operativního leasingu vidí jiné faktory než změnu daňového režimu finančního leasingu.

Je tedy možné, že v situaci, kdy podnikatelské subjekty mají horší přístup k jiným zdrojům, se pro ně leasing stane vhodnou alternativou

Operativní leasing je určen pro specifický zákaznický segment a jeho poskytování má jiný ekonomický účel, než je účel finančního leasingu. Růst operativního leasingu tedy podle mne nesouvisí až tak s daňovou reformou, ale spíše s tím, že se poptávka po tomto produktu dotahuje z velmi nízkých úrovní na úroveň obvyklou ve vyspělých ekonomikách. Také proto, že na trhu postupně přibývají subjekty, které tuto službu využívají zejména pro svůj vozový park, přičemž z jakýchkoli důvodů preferují bezproblémové užívání vozidel před jejich pořízením.“

„V poslední době poměrně prud-ce klesají ceny aut. Jak se to projeví na hospodaření leasingových firem?“

„Samozřejmě ceny automobilů jsou jedním z nejvýznamnějších kritérií, která ovlivňují hospodaření poskytovatelů leasingu zaměřených na tento segment. Leasingové firmy proto samozřejmě doufají, že nižší ceny aut oživí trh s novými motorovými vozidly. Růst prodejů by měl přirozeně příznivé účinky i na leasingový trh.“

Leasing je z hlediska rizika méně závislý na osobě dlužníka a více na financovaném předmětu

„Dlouho platilo, že leasing se týkal především prodeje motorových vozidel. Jak se mění v poslední době zájem o leasing dalších movitých věcí či nemovitostí?“

„Leasing nemovitostí je jedním ze segmentů trhu, které daňová reforma skutečně postihla. U nás je dlouhodobě na nižší úrovni, než je evropský průměr, a to z různých důvodů. Jedním z nich je dvojí zdanění transakce převodu nemovitostí. U movitých věcí stále převažuje leasing motorových vozidel, respektive dopravní techniky obecně. Významný je dále podíl strojních zařízení.“

„Registrujete v letošním roce růst zájmu o spotřebitelské úvěry?“

„Určitě ano, je to dlouhodobý trend. V rámci statistiky naší asociace je růst spotřebitelského úvěru v posledních letech trvalý, a jak jsem již zmínil, nepochybně je to i na úkor spotřebitelského finančního leasingu. To je však celkem logický vývoj. Nicméně při hodnocení údajů o nárůstu tohoto trhu je třeba brát v úvahu relativně nízkou základnu minulých období.“

Tomáš Johánek

spinner