27. března 2008
ŠkoFIN je stále jasnou jedničkou na trhu financování automobilů. Vyplývá to z výsledků statistik České leasingové a finanční asociace za loňský rok. Společnost loni zvýšila hodnotu uzavřených nových smluv z předloňských 12,55 na 12,706 miliardy Kč. Financování od ŠkoFINu podle vedení společnosti stále přitahuje největší pozornost nejen díky výhodným značkovým nabídkám, ale i prostřednictvím nových doprovodných služeb pro klienty.
Nejzajímavější formou financování byl loni pro zákazníky ŠkoFINu opět finanční leasing, a to především leasing osobních vozů. Objem 4,814 miliardy Kč odpovídá celkem 12 917 leasingovým smlouvám. Druhou nejvyužívanější službou se stal finanční leasing lehkých užitkových vozů kategorie N1: při objemu 2,838 miliardy Kč společnost uzavřela celkem 5301 nových smluv, o 21 procent více než v roce 2006. Díky tomu se i výrazně zvýšil podíl finančního leasingu lehkých užitkových vozů kategorie N1 na celkovém objemu nových leasingových obchodů, a to z 21 procent na 28 procent.
Rostl i operativní leasing
ŠkoFINu se stejně jako v předchozím roce dařilo v oblasti operativního leasingu. Objem nových obchodů se meziročně zvýšil o osm procent na 2,367 miliardy Kč a počet nových smluv dosáhl 5708. Trh v oblasti operativního leasingu vykazuje soustavný nárůst. Podle předpokladů se potvrdil rostoucí zájem o financování úvěrem, a to jak mezi zákazníky podnikateli, tak i v segmentu spotřebitelských úvěrů. Počet nových smluv vzrostl o 33 procent – na celkem 2,544 miliardy Kč. Z toho úvěrové financování podnikatelů tvořilo 1,708 miliardy Kč. U spotřebitelských úvěrů ŠkoFIN zaznamenal nárůst o 66 procent, z 502 milionů Kč financované hodnoty v roce 2006 na 836 milionů Kč v roce 2007.
Operativní leasing má budoucnost
Zvýšení obliby operativního leasingu by měla přinést reforma veřejných financí, která od Nového roku mírně znevýhodnila finanční leasing. „Přes některé obecně známé aspekty změn v podmínkách finančního leasingu automobilů po daňové reformě se nám potvrzuje, že i nadále zůstává nejvyužívanějším produktem finanční leasing. Nicméně se domnívám, že obliba operativního leasingu nadále poroste,“ tvrdí jednatel společnosti Jörn Achim Kurzrock.
Nová struktura
Loňský rok přinesl i změny ve struktuře společnosti, konkrétně ve sloučení dvou dceřiných společností poskytujících operativní leasing – ŠkoLEASE a ŠkoFIN Fleet Services – pod značku ŠkoFIN. Díky fúzi společnost rozšířila škálu produktů nabízených pod jednou střechou, což jí kromě jiného umožní pružně reagovat také na změny přinášené daňovou reformou.
„Hlavním důvodem pro sloučení našich společností nebyla daňová reforma, jak by se někdo mohl domnívat. Došlo by k němu tak jako tak, protože jsme chtěli dosáhnout zefektivnění naší činnosti. Udržovat tři různé společnosti s sebou přináší vícenáklady v řadě oblastí, zejména v administrativě,“ připomněl Jörn Achim Kurzrock. Dalším důvodem pro sloučení podle něj bylo zvýšení pružnosti a zlepšení komunikace se zákazníky.
Zaměření na malé a střední fleety
Jörn Achim Kurzrock nijak nezastírá, že ŠkoFIN přichystal ofenzivu v oblasti malých a středních fleetů, tedy společností SME (Small and Medium Enterprise). „Vnímáme je jako velmi důležitou součást trhu, na kterou se hodláme zaměřit prostřednictvím autorizovaných partnerů značek skupiny Volkswagen AG,“ zdůraznil. ŠkoFIN tak chce naplno využít obrovské výhody, kterou má v porovnání s univerzálními leasingovými společnostmi, a tou je právě široká dealerská síť, pro kterou ŠkoFIN na trhu působí jako captive leasingová společnost.
Tomáš Johánek