Hana Ševčíková a Petr Beneš (CCS) pro DN

„Téměř dvě třetiny největších firem využívají produkty CCS“

Většina čerpacích stanic v České republice je označena logem CCS a lze u nich tedy platit kartami CCS, jež vydává Česká společnost pro platební karty. O tom, které karty jsou vhodné pro mezinárodní i vnitrostátní silniční dopravce, i o dalších službách CCS jsme hovořili s ředitelkou úseku služby zákazníkům Hanou Ševčíkovou a obchodním ředitelem společnosti Petrem Benešem.

„Jak hodnotíte loňský rok z hlediska hospodářských výsledků společnosti CCS a jejího postavení na trhu v České republice?“

Hana Ševčíková: „Stále ještě probíhá účetní uzávěrka a hospodářské výsledky společnosti většinou zveřejňujeme až po auditu ve výroční zprávě. Neradi bychom tedy publikovali předběžná čísla, ale z údajů, které již máme k dispozici, je zřejmé, že finanční výsledky budou přibližně na stejné úrovni jako v předchozích čtyřech letech. Také z hlediska obchodního byl loňský rok pro společnost CCS úspěšný.“

Petr Beneš: „V jeho průběhu jsme začali poprvé nabízet náš nový produkt CCS Monitor, který slouží ke sledování polohy vozidla. Myslím si, že jsme byli úspěšní, protože se nám v této technologii podařilo obsadit třetí pozici na trhu. Nicméně úspěch se projevil i v oblasti standardních karetních produktů CCS.“

„Zastavme se na chvíli u vašich platebních karet. Kolik jich evidujete?“

P.B.: „Na konci loňského roku jsme vedli v evidenci 300 tisíc aktivních karet. Nejvíce naši zákazníci používají karty CCS Limit, jichž je celkem 220 tisíc. Mezinárodní silniční dopravci mají zájem především o mezinárodní tankovací kartu UTA/CCS a někteří žádají i předplatní kartu Bonus.

Podle struktury zákazníků jsme největší penetraci (65 procent) zaznamenali u větších společností, které zaměstnávají více než sto pracovníků. V tomto segmentu na trhu zaujímáme absolutně dominantní postavení, protože naše produkty používá 65 procent největších firem. U menších firem (do 99 zaměstnanců) se penetrace pohybuje kolem

18 procent. Celkový počet velkých firem činí asi 5800 a menších společností je v ČR více než 161 tisíc. Mohu prohlásit, že největší konkurencí jsou pro nás hotovostní platby.“

H.Š.: „V loňském roce jsme také přepracovali náš zákaznický servis na internetu, kde mají zájemci k dispozici dostatek aktuálních informací, a rozšířili jsme individuální péči

o klienty.“

„Hovořili jste o struktuře vašich zákazníků. Sledujete také podíl například silničních dopravců?“

H.Š.: „Obávám se, že přesnou statistiku v tomto směru nemáme. Nicméně mohu prozradit, že evidujeme asi čtyři tisíce aktivních

mezinárodních karet UTA/CCS, které jsou určeny výhradně pro velké dopravce. Část jich však mohou používat také řidiči osobních vozidel.“

„Jaké jsou výhody této mezinárodní karty?“

H.Š.: „Kartu UTA/CCS lze použít k platbě služeb v 36 zemích Evropy a v Maroku. K dispozici je řidičům zhruba 26 tisíc obchodních míst, z toho je asi polovina čerpacích stanic. Vedle pohonných hmot mohou kartou hradit služby v servisech a pneuservisech, mohou ji používat k platbám mýtného, trajektů i tunelů. Držitelům karty UTA/CCS můžeme poskytnout i VIA kartu pro úhradu poplatků na dálnicích v celé Itálii – transakce hrazené VIA kartou jsou součástí běžného vyúčtování karty UTA/CCS. Ekvivalentem karty je tzv. Telepass, který rovněž umožňuje pomocí čipové technologie hradit mýtné na italských dálnicích.

Součástí karty UTA/CCS jsou také některé typy pojištění – úrazové, životní a právní ochrany – a držitelům za výhodný poplatek zprostředkováváme i vracení DPH.“

„Za jakých podmínek lze kartu získat?“

H.Š.: „Karta UTA/CCS je určena výhradně právnickým osobám. Potenciálního klienta nejdříve určitým způsobem prověřujeme, protože na této kartě se velmi často generují hodně velké finanční obraty. Nicméně podmínky získání nejsou nijak nereálné.“

„A jaké produkty jsou určeny pro dopravce v oblasti vnitrostátní dopravy?“

H.Š.: „Naše nejpoužívanější karta je CCS Limit, která má jako jediná čipovou technologii. Lze ji použít v síti 1950 čerpacích stanic po celé České republice, což je vlastně stoprocentní pokrytí, a zhruba na 350 čerpacích stanicích na Slovensku. Je tedy výhodná pro společnosti zabývající se vnitrostátní dopravou nebo dopravou na Slovensko. Obsahuje také úrazové a životní pojištění i pojištění právní ochrany.“

P.B.: „Tato čipová karta je natolik univerzální, že umožňuje nastavení jak na základě specifik velké dopravní firmy, tak i malé společnosti. Rozdíl mezi běžnými magnetickými a čipovými kartami spočívá v množství informací, které lze na kartě uchovávat, a sekundárně i v možnosti operativních změn nastavení. Lze například nastavit konkrétní omezení pro konkrétního uživatele, které je možné díky čipové technologii jednoduše změnit. Na kartu lze uložit i takové informace, jako je registrační značka vozidla nebo jméno řidiče, do čipu lze pravidelně zadávat i počet ujetých kilometrů a je v něm prostor i pro další poznámky. Čipovou kartu jako klasický platební nástroj zavedla jako první právě naše společnost.“

H.Š.: „Čipová karta je navíc velmi těžko zneužitelná, jde tedy o nejbezpečnější platební nástroj. Čipovou kartu CCS Limit jsme začali zavádět od roku 1998, před dvěma lety plně nahradila magnetické Autokarty a je do určité míry unikátní.“

„Lze údaje měnit zdarma nebo je tato služba zpoplatněna?“

H.Š.: „Záleží na konkrétních podmínkách jednotlivých zákazníků; někteří ji mají zpoplatněnu.“

„Uvažujete o rozšíření čipové technologie i na ostatní karty?“

H.Š.: „To je otázka dalšího vývoje jednotlivých produktů, například u karty UTA/CCS ve spolupráci s německou společností UTA. Konkrétně v tomto případě je finančně poměrně velmi náročné zavést čipovou technologii na 26 tisících obchodních míst…“

P.B.: „Nicméně nemůžeme přehlížet aktuální trendy na trhu a je jednoznačně patrné, že trend směřuje právě k čipovým kartám. U stávajících produktů není přechod na čipovou technologii bezpodmínečně

nutný, ale hovoříme-li o nových produktech, je tento trend zcela jednoznačný.“

„Jakým způsobem probíhá měsíční vyúčtování?“

H.Š.: „Zákazníci, kteří využívají náš bezplatný zákaznický servis, mají druhý nebo třetí den v měsíci k dispozici předběžný daňový doklad a výpisy na jednotlivé karty. Vyúčtování probíhá ve dvou čtrnáctidenních cyklech a doklady zákazník získává za celý měsíc najednou, u mezinárodní karty dvakrát do měsíce. Je v nich uvedena souhrnná částka DPH, takže už nemusí pracovat s jednotlivými účtenkami.“

„Váš jediný nekaretní produkt CCS Monitor jste zavedli na začátku loňského roku. Můžete jej přiblížit a zhodnotit, jak se osvědčil?“

P.B.: „CCS Monitor funguje na základě GPS technologie, která umožňuje zaznamenávat pohyb jednotlivých vozidel. Nabízíme jej v off-line i on-line verzi, která umožňuje monitorování vozu v reálném čase. Od uvedení do provozu jsme prodali asi pět tisíc jednotek, což svědčí o relativně velkém zájmu. CCS Monitor generuje elektronickou knihu jízd, která slouží pro vyhodnocování denních jízd a k optimalizaci vlastních nákladů na řízení vozového parku. Podle našich základních propočtů lze při využití CCS Monitoru v průměru na jedno vozidlo ušetřit až 25 tisíc Kč ročně. Prvotní reakce našich zákazníků jsou vesměs pozitivní.

Navíc umíme propojit elektronickou databázi, která se generuje přes GPS, s naší karetní databází, a zákazníci tak mohou mít k dispozici přesné, jednoznačné a detailní informace o provozu vozidel a čerpání pohonných hmot. V rámci on-line verze kromě toho umožňujeme i oboustrannou komunikaci mezi řídícím centrem a kabinou vozidla.S ohledem na reakci našich zákazníků uvažujeme o tom, zda bychom CCS Monitor nerozšířili i o funkci střežení vozového parku.“

„Kde všude CCS Monitor funguje?“

P.B.: „Jeho funkce vychází z činnosti sítě GPS, která je k dispozici 24 hodin na celém světě, takže i CCS Monitor může fungovat v podstatě kdekoli. Nicméně klient musí mít k dispozici digitalizovanou mapu prostoru, v němž se pohybuje, což je poměrně nákladná záležitost. Proto také zákazníci CCS Monitor využívají převážně v České republice, i když služba bez problémů funguje v celé Evropě. V případě potřeby se s námi ovšem kdykoli mohou dohodnout na možnostech rozšíření.“

Martina Novická

spinner