22. listopadu 2015
Český leasingový trh zažívá v posledních letech opět poměrně razantní růst. Do konce letošního září je tento růst meziročně sedmiprocentní. Roste zájem o operativní leasing soukromých osob, velké firmy dávají více přednost kompletním službám v rámci full-service leasingu. To vše v době, kdy se novým předsedou představenstva České leasingové a finanční asociace stal Ing. Libor Bosák. Zeptali jsme se ho tedy nejen na to, jak se bude vyvíjet leasingový trh v příštích letech.
„Nedávno jste se stal novým šéfem České leasingové a finanční asociace. Jaké máte plány v této funkci, kam chcete asociaci směřovat?“
„Myslím, že asociace plní svou roli, takže mým hlavním cílem bude plynule navázat na práci mých předchůdců včetně Jiřiny Tapšíkové, po které jsem funkci předsedy představenstva převzal. V příštím roce ČLFA oslaví 25 let své existence. Za téměř čtvrtstoletí si vybudovala renomé stabilní a respektované instituce. Tomu odpovídá její reputace u klíčových státních orgánů i relevantních zájmových sdružení, které ji vnímají jako seriózního partnera pro důležité odborné diskuse například o legislativních návrzích ovlivňujících náš obor, o dozoru nad finančním trhem a podobně. ČLFA působí aktivně i v evropských sdruženích poskytovatelů produktů pro financování investic, provozu i spotřeby domácností, zejména v Evropské federaci leasingových asociací (Leaseurope). Naším úkolem je tuto pozici udržovat či posilovat, abychom mohli i nadále úspěšně hájit zájmy svých členů a přispívat tak k budování transparentního a otevřeného finančního trhu.“
„Jak se vyvíjí trh s nebankovním financováním v letošním roce, jaké jsou vyhlídky do budoucna?“
„Prožíváme velice dobrý rok. Podle aktuálních údajů v prvních třech letošních čtvrtletích poskytli naši členové klientům prostřednictvím úvěrových, leasingových a factoringových produktů 105 miliard Kč, to je o sedm procent více než ve stejném období loňského roku. Dynamicky se vyvíjí zejména oblast financování podnikatelských investic, která meziročně přidala dokonce čtvrtinu. Jde o očekávaný průvodní jev rostoucí ekonomiky. Vezeme se na vlně zadržených investic, které firmy v období recese z logických důvodů odkládaly. Osobně jsem optimista a domnívám se, že nejméně v příštích dvou až třech letech bude tento silný růst pokračovat.“
„Hitem poslední doby je operativní leasing pro soukromé osoby. Jakou tomuto produktu dáváte budoucnost, pro koho je zejména určený?“
„Ukazuje se, že operativní leasing pro soukromé osoby úspěšně zaujal širokou veřejnost. Lze očekávat, že postupně bude svůj podíl na trhu zvyšovat. Vyhovuje lidem, kteří nemají potřebu auto vlastnit a rádi přenechají péči o ně leasingové společnosti. Obvykle jde o řidiče, kteří najezdí spíše více kilometrů, a i proto vnímají vůz jako předmět každodenní spotřeby. Když jej opotřebují na stanovenou mez, vrátí jej a obratem si mohou za stejných podmínek pronajmout automobil nový. Díky tomu jezdí neustále v moderním voze, takže eliminují možnost technických problémů, a navíc se zcela vyhnou často náročné proceduře prodeje ojetého auta.“
„Kdo je typickým klientem finančního leasingu a kdo operativního?“
„Obecně lze říci, že velké firmy přistupují k pořizování a správě svých autoparků sofistikovaněji. Více využívají operativní leasing a hlavně jeho vrcholnou podobu, tedy full-service leasing, jehož prostřednictvím přenesou v podstatě veškerou starost o vozidla na leasingovou společnost. V rámci doplňkových služeb pak při správě flotil nasazují nejmodernější technologie, například elektronické knihy jízd. Menší firmy požadují spíše jednodušší řešení, tedy klasický podnikatelský úvěr či finanční leasing anebo základní formy operativního leasingu. Toto dělení ale rozhodně neplatí paušálně. Vždy záleží na konkrétních potřebách zákazníka. Ten by si měl nejdříve stanovit své priority z hlediska účetního, především to, chce-li auto vlastnit (a postupně odepisovat), anebo jestli upřednostní model, kdy bude užívat vůz vlastněný pronajímatelem. Měl by také zvážit, na jakou dobu a pro jaký účel auto potřebuje – pro časově omezené či jednorázové využití bude operativní leasing vhodnou volbou. Důležité také je, zda od spolupráce s leasingovou či úvěrovou firmou očekává pouze profinancování vozidla spojené se základními službami, typicky v oblasti pojištění, anebo jestli požaduje bohatší doplňkový servis. V prvním případě se bude rozhodovat mezi finančním leasingem a podnikatelským úvěrem, ve druhém se bude zcela jistě zajímat o operativní leasing.“
„Chystají se nějaká nová legislativní pravidla, která se dotknou leasingového trhu?“
„Legislativou se musíme zabývat neustále. V poslední době se nám povedlo prosadit hned několik důležitých legislativních změn, respektive jsme zabránili přijetí některých návrhů, které by mohly náš byznys poškodit. Loni jsme například podpořili zredukování možností České kanceláře pojistitelů vymáhat po vlastníkovi automobilu v podstatě bez omezení příspěvky za nepojištěná vozidla do Garančního fondu. S ministerstvem financí jsme dohodli kompromisní pozměňovací návrh k vládnímu návrhu novely zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích, který umožní další sjednávání neživotního pojištění skrze skupinové či hromadné pojistné smlouvy prostřednictvím dealerů. Ministerstvo financí akceptovalo několik našich připomínek k návrhu nového zákona o úvěrech pro spotřebitele, ministerstvo dopravy je zase připraveno zapracovat několik našich připomínek k návrhu novely zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, konkrétně k registraci vozidel. Aplikace všech těchto norem má nebo bude mít přímý vliv na podnikání našich členských společností i na jejich klienty. Návrhy ČLFA přizpůsobují obsah těchto norem potřebám trhu, aniž by byly oslabeny sledované cíle, například prevence před podvody či opodstatněná ochrana spotřebitele.“
„Jakou má vůbec budoucnost finanční leasing, je to opravdu produkt určený na vymření?“
„Vůbec si nemyslím, že finanční leasing je produktem na vymření. Je třeba si uvědomit, že oproti většině rozvinutých trhů je ten náš specifický prolínáním finančního leasingu a podnikatelského úvěru. Důvodem je navázání minimální délky finančního leasingu na dobu odpisování financovaného předmětu. U osobních automobilů tato hranice činí 54 měsíců, což jej v konkurenci podnikatelského úvěru, který takto limitován není, v některých případech dis-kvalifikuje. V podstatě všechny leasingové společnosti proto mají v nabídce oba produkty. I přes toto znevýhodnění si ale finanční leasing zvláště v některých oblastech udržuje silnou pozici na trhu. Daří se mu v kategorii strojů a zařízení a pro někoho možná překvapivě i ve sféře nákladních aut. Jejich životnost v rámci jednotlivých firem je totiž mnohem delší, než je tomu u osobních či užitkových automobilů, a proto zákazníkům nevadí delší smluvní vztah. V kategorii nových nákladních vozů náleží finanč-nímu leasingu v rámci členské základny ČLFA více než 40procentní podíl. O zbytek se dělí operativní leasing a podnikatelské úvěry. Pro srovnání: v oblasti nových osobních a užitkových aut nemá finanční leasing ani desetiprocentní podíl na trhu, zde vládnou podnikatelské úvěry s více než 50procentním podílem.“
„Řada firem rovněž zvažuje, zda využít úvěr nebo leasing. Jak se liší tyto produkty a pro koho jsou primárně určeny?“
„Nutno říci, že pokud jde o podnikatelský úvěr a finanční leasing, potom v případě České republiky můžeme mluvit o zcela rovnocenných produktech, jejichž nuance klient během užívání věci prakticky nevnímá. Zásadní rozdíl spočívá v tom, že zatímco v případě úvěru se stáváte vlastníkem financovaného automobilu či jiné komodity ihned po podpisu úvěrové smlouvy, u finančního leasingu se tak stane až poté, co vyrovnáte veškeré své závazky vůči leasingové společnosti, tedy až po skončení leasingu.“
Tomáš Johánek
Ing. Libor Bosák v čele ČLFA nahradil bývalou jednatelku společnosti ŠkoFIN Jiřinu Tapšíkovou, která byla jmenována členkou představenstva Volkswagen Bank Polska a bude působit ve Varšavě. Představenstvu ČLFA předsedala od roku 2011. Nový šéf ČLFA patří mezi klíčové osobnosti českého leasingového trhu od jeho samotného počátku. Zastával řadu vysokých manažerských pozic v rámci bankovní skupiny ČSOB. Byl místopředsedou představenstva společnosti ČSOB Leasing v České republice, a to od jeho založení v roce 1995. V letech 2004 až 2009 působil ve skupině ČSOB na Slovensku, nejprve jako člen vedení finanční skupiny a od roku 2008 jako předseda představenstva a generální ředitel společnosti ČSOB Leasing na Slovensku. Od roku 2009 je předsedou představenstva a generálním ředitelem firmy ČSOB Leasing v České republice. V současné době je zároveň i prezidentem prestižní mezinárodní leasingové asociace IFLA.