Jiřina Tapšíková (ČLFA) pro DN

Vývoj nebankovního trhu dává naději na lepší zítřky

Vývoj nebankovního trhu dává naději na lepší zítřky

Členské společnosti České leasingové a finanční asociace (ČLFA) hlásí za devět měsíců letošního roku poměrně velmi dobré výsledky. Celý trh s nebankovním financováním vzrostl meziročně o téměř pět procent. „Došlo nejen k mírnému oživení v souhrnných obchodech členů ČLFA, ale po dlouhé době v tomto rámci také k růstu financování podnikatelských investic, což nejlépe odráží kondici tuzemských firem,“ říká Jiřina Tapšíková, předsedkyně představenstva ČLFA.

„Jak se vyvíjí zájem o nebankovní financování v letošním roce, jaké jsou hlavní trendy?“

„Pokud jde o celkové výsledky České leasingové a finanční asociace, po delší době jsme letos mohli přinést dobré zprávy. Do konce září poskytly členské společnosti ČLFA klientům prostřednictvím leasingu, úvěrů a factoringu celkem 88,9 miliardy Kč, což je o přibližně pět procent více než ve stejném období loňského roku. Podnikatelé, kterým se ztížila cesta ke klasickým bankovním produktům, tedy nacházejí rovnocennou a často flexibilnější alternativu v seriózním nebankovním financování. Pro domácí finanční trh je typický dlouhodobý pokles leasingových obchodů v rámci financování podnikatelských investic, který je způsoben především daňovým znevýhodněním finan-čního leasingu v České republice. První tři letošní kvartály naopak stvrdily zvyšující se zájem o operativní leasing, dařilo se rovněž factoringu.“

„Jaký dopad na leasing očekáváte s platností nového občanského zákoníku, co se vše změní?“

„Po účinnosti nového občanského zákoníku se zvýší nároky na formulaci leasingových smluv. Leasing nebyl upraven jako samostatný smluvní typ v závazkové části nového občanského zákoníku, což při posílení zásady dispozivity v novém OZ a upřednostnění autonomie vůle smluvních stran ve srovnání se současnou úpravou zvýší úlohu sjednaného znění leasingové smlouvy. Leasingové společnosti musí reagovat také na změny v úpravě úlohy obchodních podmínek a v úpravě smluv uzavíraných tzv. adhezním způsobem. Budou se muset přizpůsobit i novinkám v úpravě zajištění dluhu. Leasing nemovitostí bude ovlivněn zásadní změnou vymezení nemovitosti v novém OZ, podle které je stavba součástí pozemku. Ve výčtu změn významných pro leasingové obchody bych mohla pokračovat. Týkají se nejen nově uzavíraných smluv, ale v řadě ohledů i průběhu obchodů uzavřených před účinností nového OZ. Ne všechny dopady jsou zřejmé už teď, na otázky k výkladu a aplikaci mnohých ustanovení nového OZ dá odpovědi až judikatura, a to s odstupem několika měsíců či let. Nemyslím si však, že by leasing byl zásadními změnami soukromého práva dotčen výrazněji než jiné finanční obchody nebo smluvní praxe v jiných oborech.“

„Stále existuje reálná možnost, že se platnost nového OZ odloží. Co by to znamenalo pro leasingové firmy, jak náročné je pro ně připravit se na tak zásadní legislativní novinku? Je to srovnatelné s loňskou situací, kdy se do poslední chvíle nevědělo, jaké budou sazby DPH od Nového roku?“

„Leasingové společnosti se na změny právního rámce leasingu chystají řadu měsíců. Můžeme proto konstatovat, že připraveny už jsou. Ihned po schválení nového OZ parlamentem počátkem loňského roku jsme zahájili analýzu jeho obsahu – v asociaci i v jednotlivých členských společnostech. Následovala řada školení zaměstnanců leasingových společností k obsahu nového OZ a k jeho výkladu. Asociace připravila ve spolupráci s agenturou PriceWaterhou­seCoopers čtyřdílný cyklus seminářů k jednotlivým oblastem rekodifikovaného soukromého práva. Těžiště odborné přípravy zaměstnanců ale leželo v leasingových společnostech, příprava byla většinou koordinována v rámci finančních skupin.

Se značným předstihem se přikročilo i k přizpůsobení smluvní dokumentace a procedur uzavírání leasingových smluv, jejich správy a vymáhání pohledávek po lhůtě splatnosti. Tak, aby vše od účinnosti nového OZ probíhalo v souladu s jeho obsahem. Kromě toho byly provedeny zásahy do řídicích systémů leasingových společností. S analýzami, proškolením, změnami postupů a dokumentace to vyvolalo značné náklady – v řádu statisíců i milionů v každé jedné společnosti, v řádu stovek milionů v celém nebankovním sektoru našeho finančního trhu. Problémem je pozdní přijetí doprovodných zákonů k novému OZ, smluvní praxi v leasingu ovlivní v řadě ohledů také terminologické a obsahové změny těchto zákonů. S tím se členské společnosti ČLFA vypořádají.

Vysoce negativní dopady však má nejistota, zda Poslanecká sněmovna po volbách neodloží účinnost nového OZ. Leasingové společnosti proto musí pracovat se dvěma scénáři postupu po 1. lednu 2014, což dále navyšuje jejich provozní náklady. A za určité situace mohou být výše zmíněné enormní výdaje zcela zpochybněny. Také proto ČLFA už počátkem září upozornila na náklady, a to nejen materiální, které vyplývají z pokračující nejistoty ohledně účinnosti rekodifikace soukromého práva. V této fázi příprav nedoporučuji platnost nového OZ odkládat.

Tomáš Johánek

Členské společnosti České leasingové a finanční asociace (ČLFA) poskytly klientům v prvních třech čtvrtletích letošního roku prostřednictvím leasingu, úvěrů a factoringu 88,9 miliardy Kč, to je o téměř pět procent více než ve stejném období loňského roku. Z této částky bylo 62,6 miliardy Kč určeno na financování firemních investic a provozu a 26,3 miliardy Kč na financování zboží a služeb pro domácnosti. Členské firmy ČLFA uzavřely v prvních třech letošních čtvrtletích 749 002 nových leasingových a úvěrových obchodů a na konci tohoto období spravovaly 2 303 529 aktivních smluv. Souhrnné pohledávky z běžících leasingových a úvěrových kontraktů dosáhly na konci třetího čtvrtletí 214,02 miliardy Kč.

Finanční leasing letos meziročně klesl o 0,7 procentního bodu, objem podnikatelských úvěrů se naopak o čtyři procentní body zvýšil. Podíl operativního leasingu na celkovém leasingovém trhu v podnikatelské sféře dosáhl už 46 procent, což je nejvíce v historii. V obchodech členů ČLFA tradičně vévodí kontrakty na financování automobilů. Stejné to bylo i v prvních třech čtvrtletích tohoto roku. Členské společnosti ČLFA poskytly na nové silniční dopravní prostředky 39,3 miliardy Kč. Z toho 24 miliard Kč bylo určeno na pořízení osobních vozů. Prostřednictvím produktů členů ČLFA bylo financováno 42 procent všech nových osobních aut prvně registrovaných v České republice.

spinner