31. ledna 2008
Nový nástroj financování by měl zvýšit atraktivitu investic do dopravní infrastruktury. Dohodu o spolupráci za tímto účelem v Bruselu v polovině ledna podepsali zástupci Evropské komise a Evropské investiční banky. Projekt LGTT (Loan Guarantee Instrument for Transeuropean Transport Network Projects) předpokládá snížení rizikovosti investic do transevropských dopravních sítí TEN za pomoci záruk za úvěry.
Garance by podle představ obou institucí měly nastartovat investice v miliardové výši. Mimo jiné by měly také zjednodušit vytváření partnerství veřejného a soukromého sektoru v projektech PPP (public private partnership), uvedl po podpisu smlouvy evropský dopravní komisař Jacques Barrot.
Investice, které jsou nutné pro pokračování výstavby a modernizaci transevropských dopravních sítí TEN, překračují možnosti veřejných rozpočtů. Jen v období let 2007 až 2013 by na ně mělo směřovat více než 300 miliard €. Rozdíl mezi dostupnými zdroji a optimální výší investic nebude možné pokrýt bez mobilizace soukromého sektoru.
Projekt garancí LGTT nabízí zabezpečení proti výpadku příjmů v prvních pěti až sedmi letech provozu dopravní stavby. Předpokladem je podle prezidenta EIB Philippa Maystadta dlouhodobá finanční perspektiva dopravního projektu.
LGTT usnadní přístup k úvěrům, zvýší bonitu projektů a sníží problematičnost dokončení důležitých dopravních projektů. Philippe Maystadt a Jacques Barrot potvrdili, že záruky za úvěry poskytnou rovným dílem Evropská komise a EIB, každá instituce po 500 milionech €. Záruky by měly podpořit úvěry ve výši až 20 miliard €. n