Třicátý dakarský závod Tomáše Tomečka

13. ledna 2025
Tomáš Tomeček má u svého jména ve výsledkové listině Dakar Rally 2025 označení Legenda. Právem. Letos absolvuje svůj 30. dakarský start. Ještě k tomu je jeho tým Tom Racing jediný, kdo dokázal obsadit závod pod slavnou značkou Dakar v Saúdské Arábii, a zároveň v prakticky stejném termínu také závod, který končí v opravdovém senegalském Dakaru. Čtyři Tomečkovy Tatry 815 v lednu 2025 pomáhají pořadatelům i závodníkům, pokud se dostanou do problémů. Tomeček jede coby rychlá asistence pro tým South Racing Can-am a v celkovém pořadí mu v polovině Dakaru patří 24. příčka.

Tomečkovu posádku tvoří již osvědčení parťáci, holandský navigátor Ard Munster a italský mechanik Niccolo Funaioli, jehož ruce jsou zásadní pro servis závodních strojů South Racingu přímo na trati nebo v bivacích, kam nesmí doprovody. Tatra 815, s níž jedou na Dakaru, absolvovala první start v roce 2010. Na Dakaru smí startovat díky výjimce. Má totiž devatenáctilitrový motor, povolen je třináctilitr. Oproti současným kamionům má korbu, čehož využívá tým South Racing k rychlé přepravě po trati velkého množství náhradních dílů pro své buginy Can-am. „Letos nejedeme jako jedna ze tří rychlých asistencí, ale jsme tady na to sami,“ upozorňuje Tomáš Tomeček. „To znamená, že vezeme zase ještě víc věcí než dřív. Letošní tratě jsou hodně rozbité a kamenité. Občas jedeme třeba půl dne třicítkou a jak jsme naložení, bojíme se, že se auto rozpadne,“ pokračuje. Přesto se bývalému kopřivnickému testovacímu jezdci podařilo vyhnout všem nástrahám a neudělat jediný defekt. „Tatra je zatím stále obutá na stejných pneumatikách, na jakých v listopadu vyjela z fabriky na loď do Barcelony,“ přikyvuje Tomeček. Letos poprvé přistoupil na to, že nebude všechny speciály dojíždět až do samého cíle. „Před závodem nám říkali, že rychlé asistence budou mít povinnost projet celou trať. Ale pak nás Dušan Randýsek upozornil, že se na to opět nehledí. Ptali jsme se na to u našeho týmu, ti si to ověřili na ředitelství, a skutečně, je to tak,“ krčí rameny Tomeček. „Takže šetříme techniku. Jakmile přijde zpráva, že je poslední can-am South Racingu v cíli, hledáme nejkratší cestu na asfalt. I tak každý den jezdíme na trati ve tmě a do bivaku se dostáváme až v noci.“ V předchozích letech, kdy Tomeček dojížděl všechny speciály úplně celé, dostával se do bivaků tak pozdě, že už se často ani nestíhal potkat s kolegy ze svého týmu. „Letos je to lepší. Stojíme rovnou u hlavního stanu, máme k dispozici jejich vzduch a svářečku. Naše hvězdy nám chodí děkovat za pomoc na trati, všichni k nám mají úplně jiný přístup než dřív," pochvaluje si Tomeček. A spokojen je také s tím, jak funguje jeho Tatra. „Zkoušíme tady aditivum do paliva Metabond Megasel. Každý den do nádrže nalijeme celou jednu lahvičku. Z mého pohledu je to přínosné. Myslím, že oproti předchozím letům jede motor ostřeji a lépe táhne,“ říká Tomeček a doplňuje: „Kluci v Africe testovali Metabond Truck, aditivum do oleje. Obě Tatry zvládly všechnu práci a v pořádku ujely celou trasu až do Dakaru, takže jsme spokojení,“ uzavírá šéf týmu Tom Racing.

Závodní Tatra nese startovní číslo 641. Všechny tři ostatní Tatry, které jsou v akci, mají označení Balai. Na Dakaru je to Balai 6, zatímco na Africa Eco Race jsou Balai 1 a 2. Právě tyto dva vozy 6×6 v neděli 12. ledna 2025 opět dorazily k legendárnímu Růžovému jezeru poblíž města Dakar. Tomeček je pořadatelům pronajímá každoročně od svého návratu k závodění v Africe v roce 2011. Posádku oranžové Tatry tvořili Petr Foltýn starší, Petr Foltýn mladší a lékařka Nadia Brahmia. Bílou Tatru řídil Leopold Paďour, na pozici navigátora seděl Pascal Arnould a třetí do party byla lékařka Elodie Gonzalez. Obě balai pomáhala porouchaným motorkám a jejich jezdcům. Opakovaně se mezi jejich klienty rovněž objevovala čtyřkolka. Tatry hrály klíčovou roli po nehodách osobních automobilů. Jejich posádky nakládaly zle nabourané závodní i pořadatelské vozidlo, vyzvedávaly také porouchanou Toyotu posádky Ouředníček, Barták. V případě problému by česká vozidla byla jedinou možnou záchranou pro závodící kamiony.

Čtvrtá Tatra 815 v akci je čtyřkolka a je z Tomečkovy sestavy nejstarší, postavena byla v roce 1987. Pořadatelé Dakar Rally si ji pronajali, aby pomáhala účastníkům Future Mission 1000. Mezi „stroji budoucnosti“ najdeme tři elektrické motocykly, buginu na vodíkový pohon a hybridní kamion s přepínáním mezi naftou a vodíkem. Na Tatře už se ale svezl i „vůz současnosti“, pořadatelský pickup s poruchou motoru. Za volantem Tatry Balai 6 sedí Milan Křístek, který má zkušenosti z jihoamerického Dakaru i z Africa Eco Race, kde jezdil s tímtéž vozem. Po svém pravém boku má belgického navigátora Nielse Lescota a francouzského lékaře Nicolase Morého. Kromě práce baléčka pro své klienty z budoucnosti pomáhali pořadatelsky zajišťovat jeden z bivaků při Chrono 48, nakládali do vrtulníku zraněného italského motorkáře a stavěli na kola Nissan Patrol z kategorie Dakar Classic.

Přehled 30 dakarských závodů Tomáše Tomečka:

Rallye Paříž-Dakar: 12× (1995–2007), 1. a 2. místo jako navigátor, 2. a 3. jako pilot

Africa Eco Race: 12× (2011–24), bilance 5–3–2

Dakar Rally: 6× (2009–25), z toho 4× jako rychlá asistence, 1. místo mezi rychlými asistencemi

Na startu Rallye Paříž Dakar stál také v roce 2008, kdy byl závod na poslední chvíli zrušen.

(red)

Foto: Tom Racing

spinner