2. srpna 2014
Britská společnost Trakm8 má v České republice silnou pozici v oblasti telematických služeb pro ski areály a menší dopravce. Letos začala nabízet své služby také provozovatelům velkých dopravních flotil, pro které je zajímavá zejména svým důrazem na high-tech řešení. Na podrobnosti jsme se zeptali obchodního ředitele české pobočky Trakm8 Ing. Jana Vančury.
„Trakm8 se prezentuje jako poskytovatel komplexních telematických služeb pro dopravu. S čím vším přichází na trh?“
„Společnost Trakm8 byla založena v Británii v roce 2002. Naše mateřská firma ve Velké Británii je obchodovaná na britské burze s cennými papíry a působí ve třiceti zemích. Jsme tedy poměrně velká společnost. Zaměřujeme se na telematiku vozidel, poskytujeme všechny základní telematické služby, jako je satelitní sledování, elektronická kniha jízd a podobně. K tomu se samozřejmě specializujeme na další, méně obvyklé služby. Nezaměřujeme se pouze na nákladní a osobní vozidla, ale také například na sněžné rolby. V této oblasti spolupracujeme v ČR a na Slovensku se značkou Kässbohrer, která je výrobcem těchto zařízení. Jedním z našich zákazníků v ČR je ski areál v Špindlerově Mlýně. A na Slovensku provozujeme náš systém v pěti ski areálech v Tatrách.“
„Jaké telematické služby a zařízení dopravcům nabízíte?“
„Vyvinuli jsme například systém EcoN, který dokáže zefektivnit náklady na správu vozového parku. Tento systém pracuje ve spojení s naší telematickou jednotkou T8, která je skrytě umístěna ve vozidle. Jednotka zjišťuje informace o řidiči a vozidle, odesílá je zákazníkovi a umožňuje mu tak sledovat vlastní vozidla. Naše telematické jednotky kromě základního satelitního sledování dokáží také vyhodnocovat úhel zatáčení či parametry rozjíždění a brzdění vozidla. Jsou napojeny na sběrnici CAN nebo FMS, odkud získávají přesné informace o spotřebě a podobně. V současnosti jednáme s jednou velkou společností provozující kamionovou dopravu. Dohoda je v jednání a věříme, že na dobré cestě. Chceme se na zákazníky s velkými flotilami více zaměřit, i když v této oblasti je situace poměrně složitá, neboť nabídka na trhu je poměrně velká. Myslím však, že jsme schopni nabídnout dobrá řešení. Konkrétně pro flotily nákladních vozidel nabízíme například jednotky, které komunikují s digitálním tachografem a umožňují vzdálené stahování dat. Správce vozového parku tak nemusí obcházet vozidla a v nich jednotlivě stahovat data. S naším systémem to dokáže na dálku, přes počítač.“
„Aktuálním a rostoucím problémem na evropských silnicích jsou krádeže v nákladní dopravě…“
„Trakm8 pro předcházení těmto nebezpečným situacím vyvinula systém Trakm8 secure. Systém má řadu funkcí, které dokáží zabezpečit vozidlo a včas informovat dispečera o nestandardních událostech. Systém hlásí vstup do tzv. bodů zájmu, což může být například základna firmy či třeba skladový terminál zákaz-níka. Odešle upozornění, pokud se vozidlo ocitne mimo určitou předem vymezenou oblast, například v případě odtahu vozidla. Oznámí ztrátu napájení a přechod na bateriovou zálohu, umožňuje na dálku imobilizovat vozidlo a umí odesílat každých pět minut údaje o poloze vozidla. Systém má samozřejmě ještě řadu dalších prvků, které dokáží ochránit dopravní firmě její vozidlo a náklad.“
„Jak se vaše výrobky a služby na českém trhu uplatňují? V čem je trh v České republice specifický?“
„Situace v České republice je jiná než ve Velké Británii, trh je zde specifický až obtížný. Telematiku v ČR prodává zhruba třicet až čtyřicet firem, které jsou ovšem spíše nízkonákladové. My se naopak specializujeme na to, že jsme společnost vyvíjející a dodávající high-tech řešení. To, co nabízíme v České republice i v ostatních zemích, jsou naše vlastní produkty. Firma má vlastní vývojová centra, z nichž jedno se nachází i v České republice. Naše jednotky vyrábíme v továrně ve Velké Británii, na rozdíl od většiny naší konkurence nedovážíme z Asie. Jsme tak sice poněkud výše z hlediska ceny, ale zákazníkům nabízíme technicky pokročilejší řešení.“
Pavel Toman