24. února 2005
V DN 3/05 jsme uveřejnili článek V Českém Brodě se zkouší elektronický vizuální a akustický systém informování. Jak nás informoval obchodní ředitel společnosti Connex Praha, s. r. o., Jan Hroník, jeho firma tento systém provozuje již od roku 2000. „Naše společnost a Dopravní podnik Praha provozují tento systém ve spolupráci se společnostmi APEX Jesenice, T-Mobile a Regionálním organizátorem pražské integrované dopravy (ROPID). V Jesenici je informační panel (spolu se akustickou formou informace) v provozu zhruba dva roky a od loňského jara provozujeme společně s Českými drahami komplexní informační systém ve Strančicích. Informace získané z provozu jsou určeny nejen pro provozní úsek a dispečink firmy Connex Praha, ale využívá je i ROPID a další organizace. Skupina Connex v České republice také vyzkoušela a provozovala zasílání informací o dodržování jízdního řádu na mobilní telefony,“ uvedl Jan Hroník. Systém popisovaný v DN 3/05 byl podle Jana Hroníka vyvíjen a odzkušován (s vynaložením nemalých finančních i časových investic) na linkách společnosti Connex Praha, jejího předchůdce ČSAD Praha Vršovice, a. s., a Dopravního podniku Praha.
Informační systémy v autobusech Connex Praha Autobusy společnosti Connex Praha, určené pro provoz na linkách Pražské integrované dopravy (PID) a Městské hromadné dopravy (MHD), jsou v současnosti vybaveny informačním systémem podle standardu MHD hl. m. Prahy, který zahrnuje vnější a vnitřní digitální informační panely, zařízení pro akustickou informaci o zastávkách (hlásič zastávek), povelový přijímač pro nevidomé (PPN 24A), zařízení pro automatické seřizování času ve vozidle a zařízení pro sledování vozidel pomocí GPS. Ve spolupráci s firmou APEX, spol. s r. o., byly autobusy společnosti vybaveny povelovým přijímačem pro nevidomé a hlásičem zastávek, který slouží nejen pro usnadnění jejich pohybu v autobusech a na zastávkách, ale i pro ostatní cestující.
Přeprava nevidomých Nevidomý je vybaven buď ovladačem, nebo má zařízení integrované ve slepecké holi. Po zmáčknutí tlačítka na ovladači je vyslán signál, který zařízení PPN 24A vyhodnotí a podle kódu buď akusticky upozorní řidiče na nástup nevidomého, nebo směrem ven z autobusu k nevidomému ohlásí číslo linky a směr (cílovou zastávku). Řidič je tak o nástupu cestujícího informován a přizpůsobí tomu průběh odbavení. Nevidomý obdrží akustickou informaci o čísle linky a směru, kterou doposud mohl získat pouze od ostatních cestují-cích, protože slepecké písmo na vyvěšených jízdních řádech nevyhovovalo a navíc bylo často cílem vandalů.
Sledování vozidel pomocí GPS Dalším systémem, kterým se společnost Connex Praha snaží zvýšit kvalitu a komfort cestování, je systém pro sledování vozidel pomocí GPS, který je v provozu od roku 2000. Vozidlo je vybaveno přijímačem GPS a pomocí technologie GPRS podává pravidelně informaci o poloze a případné časové odchylce od jízdního řádu. Data jsou zpracována a přehledně zobrazena v dispečinku, takže díky nim lze reagovat na případné provozní problémy. Sekundární vy-užití je v oblasti zpětné kontroly, vyhodnocení provozu z hlediska jízdních dob (pravidelné opožďování spojů) a také například pro účely dopravních úřadů, výzkumných center, zpracování statistik atd.
Informační panely V současné době se Connex Praha podílí na provozu dvou informačních panelů. Jeden je umístěn v Jesenici u Prahy, uzlovém bodě, kde se dělí trasy linek PID a je zapotřebí cestující informovat o případném porušení intervalu odjezdů a příjezdů jednotlivých linek, a umožnit tak využití alternativního spojení. Druhý panel je umístěn ve Strančicích, kde jsou linky PID provázány s vlaky Českých drah. Díky dobré spolupráci s pracovníky ČD, výrobcem zařízení a ROPIDem jsou případné odchylky odjezdů a příjezdů od jízdních řádů autobusů a vlaků zobrazovány na velice frekventovaném místě. To usnadňuje orientaci cestujícím, výpravčím i řidičům – je zřejmé, zda je přestupová vazba vlaku a autobusové linky podle jízdního řádu nebo zda je nutno dodržet stanovené čekací doby. Systém také umožňuje podání definované zprávy. Lze jej využít například pro informaci o dopravních problémech v dané oblasti, změnách jízdních řádů a výlukách dotčených linek autobusů a vlaků. Prostor pro zveřejňování informací mohou dostat i úřady místní a krajské samo-správy, různé firmy a organizace pro svá reklamní sdělení nebo jiné informace. Oba informační panely jsou vybaveny technologií pro usnadnění pohybu nevidomých.
Přenos dat z odbavovacích strojků Díky vývoji technologií a vstřícnosti společnosti T-Mobile, která celý systém sledování vozidel u firmy Connex Praha od počátku podporuje, je v současné době ve zkušebním provozu projekt přenosu dat z odbavovacích strojků, usnadňující načítání statistických dat o tržbách. Zároveň se pracuje na zavedení bezobslužného provozu celého informačního systému, s cílem eliminovat lidský faktor. Připravuje se také provoz zařízení na seřizování přesného času zařízení ve vozidlech v PID ve významných přestupových zastávkách, kterým se Connex Praha snaží zajistit bezchybný chod odbavovacího systému. (jh)