10. června 2004
Hlavním tématem květnového zasedání pracovní skupiny pro informační technologie Svazu spedice a logistiky byla problematika elektronického podpisu a počítačové bezpečnosti. Na zasedání, které řídil předseda skupiny Julius Přenosil (Jerid), skupina jako odborného hosta pozvala Tomáše Přibyla ze společnosti AEC – Data Security Company.
Význam elektronického podpisu ve spedičním a logistickém sektoru se zvýší, až se začne používat elektronická (bezpapírová) dopravní dokumentace, která je již „na spadnutí“. Týká se to například elektronického námořního konosamentu, leteckého i drážního nákladního listu. Na posledním zasedání skupiny o problematice elektronického podpisu hovořila zástupkyně ministerstva informatiky z pohledu zákonodárného, na květnovém zasedání šlo již otázky spojené s praktickým provozem.
Vlastní název „elektronický podpis“ svádí ke srovnávání s podpisem na klasickém papírovém dokumentu, ale to není zcela vhodné. Zásadní a na první pohled patrný rozdíl spočívá v tom, že zatímco klasický podpis jedné osoby vypadá (nebo by alespoň měl vypadat) pokaždé stejně, elektronický podpis jedné osoby je pokaždé jiný. Podpis zajišťuje specializovaný počítačový program a tato technologie má velkou budoucnost. Pracovní skupina na svém setkání rozhodla, že této problematice věnuje část podzimního semináře o informačních technologiích, který SSL uspořádá společně s redakcí Dopravních novin.
Počítačová bezpečnost
Tomáš Přibyl ze společnosti AEC hovořil o managementu informační bezpečnosti, o bezpečnostní politice a analýzách. Zvláštní pozornost věnoval počítačovým virům a antivirové ochraně. Členy skupiny seznámil také s technikami, které používají hackeři, a s obranou proti nim. Společnost AEC usiluje o maximální účinnost systematického nasazování bezpečnostních technologií. Její bezpečnostní analýzy prověřují stav bezpečnosti podnikových informačních systémů, odhalují jejich slabá místa a nacházejí vhodná opatření k jejich odstranění. Bezpečnostní analýza sestává z identifikace aktiv firmy (jaká data chránit), identifikace hrozeb, identifikace zranitelných míst a návrhu bezpečnostních opatření. Zvláštní pozornost se věnuje problematice šifrování z pohledu ochrany citlivých dat.
Softwarová řešení pro ložení kontejnerů
Jiří Kladiva (SSL) seznámil skupinu se stavem různých softwarových řešení pro ložení a balení kontejnerů. Programy sledují kapacitu jednotek, těžiště, nápravové tlaky, velikost zásilek, množství zboží a počet potřebných ložných prostředků. Přinášejí úsporu času, neboť zatímco za použití kalkulačky potřebuje dobrý disponent pro běžný propočet ložného prostoru kolem 20 minut, za pomoci softwarové kalkulace úkol zvládne maximálně za pět minut.
Programy pro optimalizaci nakládky nabízí zhruba dvanáct společností. Například společnost Logiplan, jejíž produkt Loaddesigner je na trhu již od roku 1993. Loaddesigner byl nedávno integrován do procesu Direct Store Delivery od SAP R/3, užívaným zejména pivovary a plnírnami nápojů k zásobení maloobchodních trhů. Loaddesigner pracuje nejen se simulací ložení na obrazovce, ale i graficky a tabelárně. Bere rovněž ohled na předpisy o nebezpečném zboží. Produkt má kolem
20 modulů (plánování oběhů, dodací priority atd.). Jeho slibným konkurentem může být švýcarský systém Cube IQ, který bylo možné po několik týdnů bezplatně testovat přes internet. Tento systém pracuje v prostředí internetu, příjemně překvapuje svou jednoduchou navigací a hodí se pro složité nakládky, jež zahrnují více kontejnerů, kamionů a vagonů. Disponent uvede velikost dílů zásilek, dobu dodání, optimalizační faktory (hmotnost nebo objem), maximální vzdálenosti, těžiště a další kritéria. Grafika ED určuje přesné pořadí nakládky, takže program může bezprostředně využívat i nakládající personál.
(ja)