3. srpna 2006
Nová Dopravní politika státu, kterou vláda schválila v loňském roce,
se setkala s příznivou odezvou ze strany členů Sdružení pro dopravní
telematiku (SDT). O tom, jak tento dokument a jeho dopad do praxe sdružení
hodnotí s ročním odstupem, jsme hovořili s viceprezidentem sdružení doc.
dr. Ing. Miroslavem Svítkem. „Jak se díváte na novou Dopravní politiku
s ročním odstupem?“ „Můj názor se nezměnil mé hodnocení Dopravní
politiky ve vztahu k inteligentním dopravním systémům (ITS) zůstává
kladné, neboť oblast dopravní telematiky je v ní výrazně zapracována.
Využití informačních a telekomunikačních technologií bude mít velký
dopad jak na bezpečnost dopravy, tak na její řízení a usměrňování.
Přínosy dopravní telematiky jsou celosvětově uznávané a je zřejmé, že
dopravní telematika je důležitou součástí dopravních cest i dopravních
prostředků. Dopravní telematika přináší velké možnosti, jak za
relativně rozumnou cenu (v porovnání se stavebními náklady nebo
s náklady na rozšiřování dopravní infrastruktury) dosáhnout
požadovaných cílů dopravní politiky. Samozřejmě ani dopravní telematika
není všemocná a má své limity. Naše sdružení proto vždy doporučovalo,
aby státní správa zahajovala rozsáhlé dopravně-telematické projekty
pilotními ověřeními. Teprve po jejich vyhodnocení je zřejmé, zda lze
konkrétní projekt rozšiřovat na větší územní celky. Je například
rozdíl v tom, jak na různé telematické systémy reagují lidé na Sicílii
nebo ve Velké Británii, protože i zde hraje určitou roli lidský faktor a
národní specifika.“ „Do jaké míry jste spokojeni s rozpracováváním
výchozího dokumentu? „Oceňuji jak skutečnost, že ministerstvo dopravy
dopravní politiku zpracovalo, tak i to, že prostřednictvím rozpočtové
kapitoly (věda a výzkum) podporuje různé telematické projekty. Je
přínosné, že se například zabývá i účinností a vyhodnocováním ITS
systémů. Nezanedbatelné je i to, že řadu těchto projektů lze označit za
pilotní projekty dokonce v evropském kontextu. Jako příklad mohu uvést
projekt sledování přepravy nebezpečných nákladů pomocí satelitní
lokalizace, jemuž se věnujeme na Fakultě dopravní ČVUT a při jehož
realizaci jsme brali v úvahu všechny zákony a standardy, které existují
jak v České republice, tak i v celé Evropské unii. Prováděli jsme
dokonce i pilotní sledování několika vozidel. Pokud závěrečné
vyhodnocení projektu dopadne kladně, bude možno získané poznatky využít
při rozšiřování tohoto systému na celém území ČR. Rád bych při této
příležitosti ocenil také rozpracování konkrétních telematických
projektů v rámci strategie Generálního plánu rozvoje dopravní
infrastruktury (GEPARDI).“ „Jedním z cílů SDT je zajišťovat výměnu a
předávání nových informací…“ „Naše sdružení zastřešuje různé
subjekty spadající do oblasti dopravní telematiky. Členy SDT jsou jak
společnosti dodávající technologie, tak i orgány státní správy a
veřejné samosprávy, výzkumné instituce a univerzity, automobilový průmysl
či telekomunikační operátoři. SDT je důležitou platformou pro výměnu
informací mezi jednotlivými partnery, což je dáno i tím, že prakticky
všechny telematické projekty tuto komunikaci vyžadují. Jako příklad mohu
uvést systém nouzového volání, tzv. Emergency Call (e-call). Ten
zajišťuje, že vozidlo při havárii (pokud se například aktivují airbagy),
automaticky volá o pomoc na číslo 112. Pro jeho zavedení je nutná
součinnost zařízení ve vozidle (tedy spolupráce výrobce vozidla)
s telekomunikačním operátorem (jak mobilní, tak pevné sítě), dále
s hasičským záchranným sborem, jehož operátoři informace přijímají,
potažmo s řadou dalších organizací v návaznosti na platnou legislativu.
Teprve tato spolupráce umožní včasný zásah včetně eliminování
falešných poplachů. SDT se proto snaží o výměnu potřebných informací
mezi svými členy, a to prostřednictvím pracovních skupin, které jsou
zaměřené na různé oblasti – například na digitální mapy,
telekomunikace, vážení za jízdy, bezpečnost (e-Safety) a tak dále.“
„Jak se Česká republika podílí na mezinárodní standardizaci?“
„Existují dvě hlavní standardizační skupiny, které vytvářejí
standardy v oblasti dopravní telematiky v Evropě je to CEN 278 a ve světě
pak ISO 204. Členové našeho sdružení se na činnosti obou aktivně
podílejí. Například sám se osobně zhruba deset let účastním práce
pracovní skupiny CEN 278/WG1, která se zabývá přípravou standardů pro
systémy elektronického mýtného. Na úrovni České republiky byl vytvořen
národní aplikační tým, v němž jsou zastoupeny různé subjekty včetně
ministerstva dopravy a v rámci tohoto týmu můžeme ovlivňovat nově
přijímané standardy. Nejsme tedy pouze pasivním příjemcem, ale sami se na
tvorbě standardů aktivně podílíme. A obdobně to funguje i v jiných
oblastech ITS každá pracovní skupina u nás má svého zástupce
s příslušným národním aplikačním týmem.“ „Práce národních
aplikačních týmů tedy musí odpovídat mezinárodním kritériím…“
„Ano, a to i přesto, že práce na standardech je složitá a postupuje
různými cestami. Například u již zmíněného systému Emergency Call
standardizace proběhla rychle, protože standard pro interoperabilitu tvoří
tzv. minimální data, na nichž se všichni partneři dohodli; zbývající
data pak konkretizuje každý dodavatel sám. Ale to bylo možné proto, že
tento systém je poměrně nový a jednoduchý. Zcela odlišná situace je
u elektronického mýtného, kde se zpětně snažíme sjednotit již
existující systémy. Práce na standardech se tedy liší případ od
případu. Standardizuje-li se nějaký systém v době, kdy již existují
desítky různých provozovaných systémů, je standardizace velice
obtížná.“ „Jak se díváte na zavádění elektronického mýtného
v České republice?“ „K této problematice jsem se vyjadřoval již
mnohokrát. Za stávající situace můžeme pouze počkat na následné
vyhodnocení toho, jak zvolený systém bude fungovat. V současné době již
existuje řada moderních přístupů k výběru mýtného. Například ve
Skandinávii nebo ve Velké Británii se hodně hovoří o tzv. inverzním
systému mýtného, což je vlastně celoplošný systém, v němž je jízda
po dálnicích zpoplatněna nižší sazbou. Tím se nákladní doprava motivuje
k tomu, aby prioritně využívala dálnice, nikoli okolní komunikace.
V případě, že zpoplatníme pouze dálniční síť, může se dopravní
zátěž přesunout na silnice nižší třídy, což bude mít pro přilehlé
regiony daleko horší důsledky než stávající doprava po dálnicích. Již
nyní je třeba se zabývat otázkou, jak by měl být český systém
v budoucnu transformován. Systém elektronického mýtného představuje
velice komplexní projekt, a to nejen technologický, ale i organizační a
legislativní. Mýtné je prostředkem regulace dopravy a nástrojem aktivní
dopravní politiky, nikoli pouze strojem na peníze.“ „Zmínil jste se
o konferencích, které SDT pořádá…“ „V současné době
připravujeme mezinárodní konferenci ITS Praha ´07. Tato konference se koná
s dvouletou periodicitou od roku 1999 a její pátý ročník v roce
2007 bude spojen s oslavami třísetletého výročí založení ČVUT.
Konference bude úzce spojena s Fakultou dopravní ČVUT a bude na ni pozvána
řada našich i zahraničních profesorů. Při její organizaci využijeme
bohatých kontaktů, které máme jako členové asociace
dopravně-telematických organizací ITS National Platforms v rámci EU a také
bilaterálních smluv se sousedními zeměmi a s Ruskem.“ „Jaká je
současná základna SDT?“ „Dnes máme přes 60 členů a protože hodláme
dále prohlubovat diskusi o koncepcích a připravovaných
dopravně-telematických projektech mezi státní správou a veřejnou
samosprávou na jedné straně a našimi členy na straně druhé, zavedli jsme
statut tzv. přidruženého členství SDT. Zástupcům státních a
regionálních orgánů tak umožňujeme bezplatně využívat výsledků práce
našich pracovních skupin a účastnit se námi pořádaných seminářů.
K předávání informací slouží i náš webový portál, na němž se
návštěvníci mohou seznámit mimo jiné s projekty řešenými u nás
i v Evropě, najdou na něm kalendář nejbližších ITS kongresů a řadu
dalších informací o dění v oblasti ITS.“ „Jak je dnes zajištěno
vzdělávání v oblasti ITS?“ „Například Fakulta dopravní ČVUT se
nyní podílí na mezinárodním projektu udělování titulu ITS euroinženýr.
Kromě naší fakulty je do něj zapojeno dalších pět univerzit (Mnichov,
Turín, Vídeň, Stockholm, Southampton), které v oblasti ITS představují
evropskou špičku. Cílem projektu je vzájemné uznání vyučovacích
předmětů a společné vytvoření akreditovaného oboru ITS euroinženýr.
Studenti tedy budou moci začít studovat například v Praze, diplomovou
práci budou moci zpracovat ve Velké Británii a dokončí-li úspěšně
studium, získají tzv. double degree budou mít jak český, tak i anglický
titul. To je nepochybně velice zajímavé nejen pro studenty, ale i pro nás
vyučující, neboť budeme muset zpracovat učební materiály v angličtině
a v tomto jazyce i přednášet. Navíc předpokládáme, že po spuštění
projektu se zvýší i počet studentů z třetích zemí, například
z Číny, což si vyžádá některé organizační změny v chodu fakulty.
Tento projekt byl již podán a v září se dozvíme, byl-li schválen pokud
ano, bude se jednat o velice významný počin naší fakulty na mezinárodním
poli. Dokončí-li studenti úspěšně studium, získají tzv. double
degree – budou mít jak český, tak i anglický titul Pochopitelně
příprava projektu ITS euroinženýr nebyla jednoduchá a již v přípravné
fázi se projevila skutečnost, že ITS je novým oborem. Například italští
zástupci, kteří mají v Turíně úzkou vazbu na Fiat, pojímali ITS více
ve vazbě na samotný automobil. Naopak severští partneři se k ITS
propracovávali přes dopravní stavby, dopravní modelování atd. Nakonec se
nám tyto různorodé přístupy podařilo sjednotit a vytvořili jsme jednotné
učební moduly pro obor ITS. Ty by měly být zárukou, že ITS odborník bude
mít znalosti jak z oblasti elektroniky a systémového inženýrství, tak
z dopravního inženýrství a bude schopen porozumět dopravní situaci a
navrhnout dopravně-telematické řešení odpovídající mezinárodním
standardům a bude též umět implementaci navrženého řešení řídit
i následně vyhodnotit dopady tohoto řešení na dopravní situaci.
Milan Frydrysek