29. září 2006
Na konferenci o dopravním výzkumu byl v červnu ve švédském Göteborgu představen integrovaný projekt IP PReVENT, který řídí Společnost pro inteligentní dopravní systémy v Evropě (ERTICO) za podpory Evropské komise. Na projektu, který je zaměřen na zvýšení bezpečnosti na silnicích, se významně podílí také výrobce nákladních vozidel Volvo. Snahou organizátorů projektu je integrovat velké množství funkcí do konceptu přizpůsobivého rozhraní člověk/automobil (podprojekt AIDE). Zájemci o nové bezpečnostní prvky si v Göteborgu mohli prohlédnut například maketu kabiny kamionu Volvo, v níž se před řidičem na plazmové obrazovce znázorňovaly nejrůznější situace z běžného provozu. Simulátor názorně ukázal řadu problematických míst a při-blížil možnosti jejich řešení za pomoci inteligentních asistenčních bez- pečnostních systémů, mimo jiné systému podpory udržení jízdní stopy (podprojekt IP PReVENT Safelane). Jako příčina nehod se nejčastěji uvádí lidský faktor. Ukazuje se však, že přesnější by bylo zdůraznit souhru selhání řidiče, nepříznivých provozních podmínek a problematické reakce vozidla na schopnosti řidiče. Výrobci automobilů a inteligentních asistenčních systémů si jsou dnes dob- ře vědomi komplexní úlohy řidiče, který musí v jednom okamžiku vyhodnotit obrovské množství informací. Již dnes pomáhají zátěž řidiče běžně snižovat například navigační systémy nebo systém ABS. Výrazněji se začínají prosazovat také asistenční systémy pro udržení bezpečné vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla. Všechny systémy však kladou velké nároky na rozhraní člověk/vozidlo. Pro řidiče je důležité, aby pracoval s prvky co možná nejjednoduššími, navrženými pro intuitivní ovládání. Pokud se tyto základní požadavky nerespektují, hrozí nárůst zátěže řidiče, jehož pozornost může být doslova zahlcena množstvím výstražných zvuků a světel. Aby byly asistenční bezpečnostní systémy skutečně užitečné, musí rozhraní sdělovat řidiči správné informace ve správnou chvíli. Vše musí být koordinováno a vždy by měla mít přednost funkce vyšší priority. Důležité je využití kombinací senzorů (radary, kamery, laserové scannery signálů GPS a podobně) pro pokrytí co nejširšího spektra rizik. Výsledkem bude účinná „bublina“, tedy bezpečná zóna kolem vozidla, která bude zvyšovat ochranu i ostatních účastníků silnič-ního provozu.