29. ledna 2004
České dráhy si letos připomínají jedno z malých kulatých výročí – deset let pevného připojení k síti internet. Od počátku jim nešlo pouze o přístup svých uživatelů k internetu, ale především o poskytování informačních služeb veřejnosti. České dráhy byly v té době jednou z prvních českých společností, které měly vlastní webové stránky, a prakticky prvním poskytovatelem elektronických jízdních řádů na internetu vůbec.
Za deset let se mnohé změnilo. Připojení k internetu se již nepočítá v jednotkách kb/s, nýbrž ve stovkách Mb/s, a České dráhy poskytují na internetu řadu aplikací pro osobní i nákladní dopravu. V rámci procesu integrace informatiky a telekomunikací vzniknou pro cestující, zákazníky a partnery další, nové a komplexnější informační služby.
Vývoj elektronických jízdních řádů IDOS prošel na internetu řadou generací. Úplné počátky se datují ještě do doby služby Teletext. Na internet byly elektronické jízdní řády uvedeny v roce 1995, tehdy ve spolupráci s firmou Eunet. Další generace, již plně v režii ČD, byla spuštěna na přelomu let 1997/98. Rostoucí zájem uživatelů a dobrá spolupráce s firmou CHAPS podnítily vznik další generace IDOSu, tentokrát již s možností kombinací různých druhů doprav.
Kombinovaná verze IDOSu byla spuštěna s novým grafikonem v roce 1999. Od té doby jsou také již doloženy počty uživatelů i vyhledaných spojení. Zatím je stále patrný rostoucí zájem uživatelů. IDOS se však dále vyvíjí a soustavně se doplňuje o další druhy služeb, k nimž patří například personalizace (možnost nastavení osobních preferencí) pro hledání spojení, stále větší počet zařazených jízdních řádů, předběžná rezervace míst ve vybraných vlacích, sledování aktuální polohy vlaku či zařazení traťových jízdních řádů a vývěsek. Informace se poskytují jak prostřednictvím www či wap stránek, tak i SMS zpráv mobilních operátorů. Vyhledaná spojení si může uživatel nechat zaslat elektronickou poštou.
Zatím největší zájem uživatelů o elektronické jízdní řády na internetu ČD zaznamenaly při změně grafikonu v prosinci loňského roku, konkrétně 15. prosince, kdy bylo poskytnuto 644 766 informací o různých spojeních. Datový tok IDOSu do sítě internet toho dne dosahoval ve špičkách přes 50 Mb/s.
IDOS obecně patří mezi nejnavštěvovanější služby na českém internetu. Podle pravidelně prováděného iAuditu návštěvnosti se trvale řadí do první desítky serverů. V této neformální soutěži se IDOS loni v prosinci při změně grafikonu dostal dokonce až na špici žebříčku.
Polovina uživatelů vyhledává spojení více druhy dopravy
Uživatelé IDOSu mají největší zájem o vyhledání spojení kombinovanou dopravou (vyhledání variant spojení při využití vlaku, autobusu či MHD). Z dlouhodobého hlediska je to 51 procent dotazů. Jen o vlaková spojení se zajímá 19 % a jen o autobusová spojení 22 % uživatelů IDOSu. Pouze služby MHD vyhledává 8 % uživatelů. Zájem o hledání spojení tímto typem dopravy však výrazně roste, především v Praze a v Brně (3 a 2 % všech uživatelů).
Největší počet uživatelů IDOSu pochází z České republiky – okolo 81 %.
Uživatelé ze Slovenska se podílejí téměř 15 % a ostatní cizinci 4 %.
Elektronické jízdní řády jsou velmi významným informačním médiem Českých drah a jejich role podle aktuálních trendů nabývá stále více na důležitosti.
Ing. Josef Bernard
DATIS, oddělení technické podpory