5. prosince 2003
Přepravní informační systém Dynafleet společnosti Volvo prošel řadou zdokonalení. Jeho poslední verze Dynafleet 2.31 je koncipována tak, že umožňuje přímou bezdrátovou komunikaci s vozidlem. Uplatnění může najít jak u firem s větším vozovým parkem, tak u menších dopravců.
Současná verze představuje komplexní informační systém, který propojuje hlavní články přepravního řetězce – vozidlo, řidiče, dopravce a speditéra, případně i majitele zboží. Řidiče navíc může systém okamžitě informovat o veškerých důležitých provozních údajích vozidla.
K tomu, aby systém mohl fungovat, je nutné vybavit jak kancelář, tak vozidlo potřebným hardwarem a softwarem. K dispozici je více variant a záleží na uživateli, jakou si (v návaznosti na velikost vozového parku, dostupné finanční prostředky a konkrétní podnikatelské aktivity) zvolí.
Komunikace (či pouhé jednostranné získávání informací) mezi vozidlem a pracovištěm dispečera může probíhat několika způsoby: pomocí komunikačního kabelu, osobní karty řidiče (tzv. smart karty) nebo bezdrátově. V prvních dvou případech systém slouží především pro správu vozového parku v malých dopravních firmách a k získávání důležitých provozních a technických údajů o vozidlech, respektive o tom, jak si řidiči během jízdy nebo určitého období počínali.
Bezdrátová (GSM) komunikace se lépe hodí pro větší firmy: za pomoci moderních prostředků, jako například GPS lokalizace, podpory SMS komunikace či využití systému pro přenos dopravních informací RDS/TMC, umožňuje Dynafleet skutečně operativní řízení celého vozového parku.
Systém ve vozidle
Vozidlo může být vybaveno buď nejjednodušším systémem Logger Tool, dokonalejším Communication Tool či nejkomplexnějším Information Tool. Bez ohledu na to, kterou z těchto jednotek je vozidlo vybaveno, pracují systémy vždy s daty získanými z řídicí jednotky motoru (EECU), tachografu, indikátoru zatížení či teplotních čidel. V případě jednotek Logger Tool a Communication Tool má vozidlo na ovládacím panelu pro zobrazení potřebných údajů LCD displej, Information Tool využívá samostatný pětipalcový barevný monitor, který je integrován do horního krytu palubní desky.
Dispečerské pracoviště
Technické vybavení na straně dispečera představuje běžný počítač s příslušným softwarovým vybavením – Trip Manager, Logger Manager nebo Transport Manager.
Pracoviště dispečera tak může být vybaveno z hlediska správy vozového parku například softwarem Logger Manager, popřípadě Transport Manager, který zastřešuje správu aktivit celé dopravní firmy. Zatímco Logger Manager shromažďuje údaje z řídicí jednotky motoru a o činnosti řidiče, Transport Manager již přináší veškeré výhody spojené s bezdrátovou komunikací. Nabízí celou škálu logistických funkcí, jako například SMS komunikaci prostřednictvím formátovaných zpráv přímo z jednotky Dynafleet, sledování polohy vozidla přes GPS (jak na monitoru ve vozidle, tak na pracovišti dispečera), sledování zatížení náprav (v případě, že je vozidlo vybaveno potřebným indikátorem) nebo kontroly teploty chladírenského návěsu. Umožňuje také například okamžitě přivolat pomoc pouhým zmáčknutím asistenčního tlačítka v palubní desce.
Jedním z možných modulů rozšiřujících funkce Transport Manager je tzv. WEB Manager, který zákazníkovi dopravce dovoluje sledovat pohyb své zakázky na internetu.
Naopak nejjednodušší verze – Trip Manager – je určena pouze pro zpracování základních provozních údajů vozidla, které se do počítače dispečera načtou přímo z elektronické řídicí jednotky motoru, aniž by vozidlo muselo být vybaveno nějakým dalším systémem.
Získaná či průběžně získávaná data (v případě on-line komunikace) lze třídit podle různých kritérií a získané sestavy (reporty) tisknout, archivovat či dále zpracovávat.
(lan)