2. srpna 2014
S novelou zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, byla do českého právního řádu zapracována i směrnice EU č. 2010/40/EU, o inteligentních dopravních systémech (ITS). V souladu s ní musí každý členský stát vytvořit rámcové podmínky, aby koncovým uživatelům byly ve všech členských státech EU dostupné prioritní služby ITS ve stanovené kvalitě takovým způsobem, aby se na ně mohli spolehnout. Minulý týden na to upozornil zástupce ředitele odboru kosmických aktivit a ITS Ing. Martin Pichl, Ph.D.
V zemích Evropské unie i v České republice byly v minulém období zavedeny různé systémy ITS. Řídicí a informační systémy ITS jsou dnes součástí dopravní infrastruktury a jsou rovněž nástrojem pro zvýšení informovanosti účastníků dopravního provozu v reálném čase nejen o běžných, ale zejména o mimořádných situacích. Potřeba harmonizovaného rozvoje uvedených systémů v rámci EU si vyžádala vypracování právní úpravy na úrovni Evropské unie, ze které vyplývá povinnost zajistit, aby budované, ale i již zavedené systémy a aplikace ITS dosáhly odpovídající míry kompatibility nejen po technické, ale i po organizační stránce. Dalším důležitým předpokladem rozvoje ITS je možnost elektronicky sdílet informace mezi všemi zúčastněnými subjekty.
Služby pouze v souladu s evropskými specifikacemi
Z tohoto důvodu byly na evropské úrovni stanoveny prioritní oblasti a akce pro zavádění ITS s podmínkou, že musí být v souladu se specifikacemi vydávanými v úředním věstníku EU. Tyto specifikace vymezují požadavky na vlastnosti systémů ITS, na kvalitu poskytovaných služeb a na organizační postupy pro zajištění těchto služeb. Poskytovatelé služby ITS (bez ohledu na to, zda se jedná o veřejný či soukromý subjekt) jsou tak podle Martina Pichla na základě novely zákona povinni při poskytování služby ITS užívat pouze součásti ITS, které odpovídají specifikacím Evropské komise, a poskytovat služby ITS způsobem odpovídajícím těmto specifikacím (§ 39a odst. 2 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, v planém znění). Je v odpovědnosti subjektů, které uvádějí na trh nebo do provozu součásti ITS (veřejný či soukromý subjekt), aby u těchto součástí ITS, stanoví-li tak specifikace EK, bylo provedeno posouzení shody nebo vhodnosti pro použití v souladu s touto specifikací (§ 39a odst. 3 zákona č. 13/1997 Sb.).
Kontrolní role ministerstva dopravy
V novele zákona je rovněž vymezena kontrolní role resortu dopravy stejně jako maximální výše pokuty za porušení stanovených povinností. Pokud ministerstvo dopravy zjistí nebo má důvodné podezření, že součást ITS není v souladu se specifikacemi EK, uloží ochranné opatření podle § 18a zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky, v platném znění. Pokud MD má důvodné podezření, že výrobek nesplňuje požadavky tohoto zákona, zakáže uvádění na trh, uvádění do provozu nebo distribuci výrobku nebo série výrobku po dobu potřebnou k provedení kontroly. Ministerstvo dopravy má podle Martina Pichla také postupovat v souladu s právní úpravou státního dozoru, a to podle části deváté zákona o pozemních komunikacích. Tak to ukládá ochranná opatření u součástí ITS (§ 40 odst. 1 písm. j) zákona č. 13/1997 Sb.). Osoba pověřená výkonem státního dozoru dozírá, zda poskytovatelé služby ITS plní povinnosti stanovené ZPK. Zjistí-li pověřená osoba při výkonu státního dozoru porušení stanovených povinností, podle potřeby a povahy zjištěných nedostatků písemně uloží způsob a lhůtu odstranění těchto nedostatků a jejich příčin (§ 41 odst. 2 zákona č. 13/1997 Sb.). Právnická nebo podnikající fyzická osoba se jako poskytovatel služby ITS dopustí správního deliktu tím, že užívá součást ITS, která neodpovídá specifikacím EK, nebo poskytuje službu ITS způsobem neodpovídajícím těmto specifikacím. Za tento správní delikt lze uložit pokutu do 500 000 Kč, upozornil Martin Pichl.
Nejdále je balíček týkající se eCall
Evropská komise prostřednictvím nařízení zavádí konkrétní specifikace k směrnici č. 2010/40/EU. V současné době je podle Martina Pichla nejdále legislativní balíček týkající se tísňového volání eCall 112, který při nehodě sám upozorní záchranáře na vážnou dopravní nehodu a pomůže s lokalizací vozidla v nouzi (viz DN 26/14). Další specifikací je v současné době nařízení EK, které se týká poskytování informací o parkovacích místech pro nákladní a užitková vozidla, které budou řidiče nákladních vozidel informovat o vhodných místech pro odstavení silničních nákladních vozidel a o místech, která budou zajištěna před pácháním trestné činnosti. Další nařízení EK se týká poskytování dopravních informací o situaci na silniční síti, přičemž tyto informace svojí povahou upozorňují řidiče na nebezpečné situace v silničním provozu. V současné době se připravuje nařízení EK pro poskytování informací o silničním provozu v reálném čase a také nařízení EK o informačních systémech pro plánování cest v rámci více druhů veřejné osobní i individuální dopravy.
(mp)